Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-12-14, 09:44   #1
Anne-Lie Anne-Lie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 199
Sy i vaxduk!

Har aldrig provat att sy i vaxduk, men efter att mina barn har klippt i ett antal dukar så funderar jag på att sy väskor/kassar av dem. Har man speciell nål/tråd. Tips önskas!

Önskar er alla en skön 3:e advent, här finns ingen snö kvar.
Anne-Lie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 11:41   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag har sytt en väska i vaxduk med reliefmönster. Det gick bra men jag hade ju avigsidan utåt... Annars fastnar det lätt! Jag använde ganska långa stygn och vanlig nål o polyestertråd. (Jag använder alltid poly...)

Det gäller nog helt enkelt att ha tålamod! Lycka till!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 12:16   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Gör på samma sätt som när du syr i lack eller funskskinnn. Använd tunn vass nål och inte för täta stygn (plasten "perforeras" lätt, så man vill ha så få och små hål som möjligt). Använd till exempel teflonfot om det inte vill glida.

Det finns massor av andra tipps på hur man kan få materialet att inte fastna också, gör en sökning i forumet efter trådar som berör sömnad av plastbehandlade tyger så får du massor av tips.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 12:53   #4
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Förresten! När du ska sy fast axelband el dyl föreslår jag att du förstärker bandet med något inuti om du använder vaxduk som rem!

Annars går det av. Som lillith påpekar så perforeras tyget i sömmen...

Jag la in ett bomullsband i mina remmar o de håller där, men i ytterkanten är det av...
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 17:28   #5
PrinsessanRosa PrinsessanRosa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 93
Talking Cerat

Ska man sy på rätsidan av vaxduken och inte har en teflonfot, kan man kleta lite trutvalla där sömmen ska gå. Gör det på den sidan där pressarfoten ska gå. Det är bara att torka av sedan. Och trutvalla kommer ju i lämpligt doseringsformat.
PrinsessanRosa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 20:36   #6
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Jag har aldrig testat sy i vaxduk, men kan man inte använda typ bakplåtspapper emellan, som man kan göra på vissa material som vill fastna?! Det går ju bara att riva loss då man sytt klart. Men som sagt, jag vet inte. Var bara en tanke jag fick då jag läste detta... Sen tror jag också på låga stygn.
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 21:06   #7
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Problemet med "glidmaterial" som papper el tejp el sådant är att det har en tendens att sitta kvar i små flisor, vilket är väldigt irriterande o tidsödande eftersom det får PILLAS bort!

Det är iaf min erfarenhet...
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 07:06   #8
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Citat:
JohannaSoreke skrev: Visa inlägg
Problemet med "glidmaterial" som papper el tejp el sådant är att det har en tendens att sitta kvar i små flisor, vilket är väldigt irriterande o tidsödande eftersom det får PILLAS bort!

Det är iaf min erfarenhet...
Jo, det förstås, men det hamnar väl på insidan?! Nåja, det var bara en tanke... Jag har som sagt var inte testat sy i vaxduk själv...
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 07:41   #9
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Det är ju utsidan/rätan som är "klibbig" o fastnar på pressarfot och matare!! Men som sagt: syr man räta mot räta så är det oftast inga problem!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 08:03   #10
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Citat:
JohannaSoreke skrev: Visa inlägg
Det är ju utsidan/rätan som är "klibbig" o fastnar på pressarfot och matare!! Men som sagt: syr man räta mot räta så är det oftast inga problem!
Jo, det förstod jag... Vet ju hur en vaxduk ser ut och är, även om jag aldrig sytt i en.... Men gör man inte oftast det, syr rät mot rät och vänder sedan ut och in?!

Ja ja... Jag ska väl inte uttala mig, då jag inte testat detta. Var bara en dum idé från min sida!
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 12:01   #11
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Det är väl vid "fållningen" av kassar och dukar mm som det kan bli problem antar jag? När man viker in den råa kanten och syr raksöm.
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 16:32   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Trutvalla (kul ord) låter bra. Annars brukar jag strö ut talkpuder och sen ta bort överskottet så det inte yr in i maskinen. När jag syr på vinyl (ok, lack heter det på svenska, hehe) alltså.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 20:20   #13
Gragas Gragas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 6
Funkar skinnål

Jag sitter och tittar på forumet för att få lite tips om att sy i plast. Tänkte sy duschmössor av ett duschdraperi (från IKEA, inte bästa kvalitèn) Sydde med smal nål fast ett resårband, men nålen gick av då jag ju måste sträcka ut resårbandet och det blir för tjockt. Tänkte nu inhandla skinnålar. Kan det vara något tro?
Gragas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-07, 18:55   #14
Julkotte Julkotte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 1
Citat:
JohannaSoreke skrev: Visa inlägg
Jag har sytt en väska i vaxduk med reliefmönster. Det gick bra men jag hade ju avigsidan utåt... Annars fastnar det lätt! Jag använde ganska långa stygn och vanlig nål o polyestertråd. (Jag använder alltid poly...)

Det gäller nog helt enkelt att ha tålamod! Lycka till!
Jag skulle lägga bakplåtspapper över där jag ska sy om det blir problem med att det fastnar lätt att dra bort efteråt.
Julkotte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-10, 10:47   #15
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
Gragas skrev: Visa inlägg
Jag sitter och tittar på forumet för att få lite tips om att sy i plast. Tänkte sy duschmössor av ett duschdraperi (från IKEA, inte bästa kvalitèn) Sydde med smal nål fast ett resårband, men nålen gick av då jag ju måste sträcka ut resårbandet och det blir för tjockt. Tänkte nu inhandla skinnålar. Kan det vara något tro?
Skinnålar har skärande spets och är alltså bland det sämsta man kan ha om man vill undvika att materialet försvagas i sömmarna. Till riktigt skinn, som är rätt segt, är det ibland nödvändigt, men till fuskskinn, lack, vaxduk och andra plastbehandlade material är det bättre med en vass vanlig spets.
Microtex är en bra nål till täta material och den finns i många grovlekar.
Det låter konstigt att det skulle bli för tjockt att sy i ett par lager duchdraperi och en uttänjd resår, jag skulle snarare tippa på att du har råkat dra lite i nålen (det kan vara lätt hänt när man töjer resåren, man får ju "följa med" i maskinens matning medan man töjer och det krävs lite övning för att få till det ibland) och att den därför gått i någonstans och då gått av.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
vaxduk

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons