Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2011-04-09, 18:46   #16
missmatti missmatti är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 30
Thumbs up Wow!

Wow helt fantastiskt! Jag är jätteglad vi har ett eget forum nu!

Citat:
krtek skrev: Visa inlägg
Singel, om jag fattat terminologin rätt.
Ja, precis det var den jag trodde du hade!

Min är här! (var tvungen att ta bort bilden då den tog upp mer än halva forumet)
missmatti är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-09, 20:39   #17
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag får väl lägga in en bild på min Knitmaster (kompatibel med Silver Reed). Jag har också en spetssläde till den.
Hemskt nöjd med köpet och den krånglar sällan på eget bevåg.

mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-10, 21:48   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Har en bond. Hade inte budget för mer och jag hade inte lust att köpa beg som första maskin.

Stickar dock inte längre för jag känner mig för utbränd, för lite tid, så mkt man vill göra.. Så jag har uteslutit maskinstickningen nu.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 06:17   #19
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Kul med egen forumdel!

Jag har en silver reed 580 elektronisk och en 151 som är en grovstickare.Jag väntar med spänning på en 280 som jag beställt från England i förra veckan!Jag har en Bond också som jag köpte för en herrans massa år sedan,jag ska testa den igen någon dag och se om det blivit lättare nu med den när jag kan mera.
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 08:53   #20
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Fundering kring Bond... Har läst på flera ställen att det inte är den lättaste att börja med. Nu har jag ändå gjort det men funderar så smått på att jag vill ha en "riktig" stickmaskin. Jag gillar att sticka med lite tjockare garner, som till Bond. Vad föreslår ni för hobbystickare till en nybörjare?
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 11:47   #21
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Citat:
Baltzer skrev: Visa inlägg
Fundering kring Bond... Har läst på flera ställen att det inte är den lättaste att börja med. Nu har jag ändå gjort det men funderar så smått på att jag vill ha en "riktig" stickmaskin. Jag gillar att sticka med lite tjockare garner, som till Bond. Vad föreslår ni för hobbystickare till en nybörjare?
Silver reed sk 155!!

Du kommer gå i spinn!
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-11, 15:16   #22
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Citat:
FannyN skrev: Visa inlägg
Silver reed sk 155!!

Du kommer gå i spinn!
Jag är just nu världens lyckligaste tror jag!! Min sk 280 kom hem från england idag och det blev kärlek vid första ögonkastet! Det var bara att sätta igång och sticka som jag aldrig gjort annat! Så lätt,så förlåtande och enkel att förstå!

Så mitt råd till dig är nu en 155 till lite grövre garner och en 280 till de finare. själv tycker jag det är svårt att välja då båda är bra till olika saker och resultaten blir ju helt olika. Jag inser nu att jag gjorde fel som köpte en 580 elektronisk som första efter bond för den är riktigt pillig och med tusen finesser som kan ställas in fel. Det är tur att jag är så himla envis annars hade jag gett upp. 580 är känslig på ett annat sätt än de två jag nämnde. Jag har gått två helgkurser och det är säkert bra för jag har lärt mig mycket tips och sett många olika maskiner. men jag kan ju ärligt säga att det hade räckt med en kurs om jag hade startat med 280 istället.

Lycka till och låt oss veta hur dina tankar går det är så himla kul att ha lite kontakt med likasinnande för detta är verkligen kul!!!
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 20:54   #23
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Silver Reed 155 och 280 är inga hobbymaskiner. De är hålkortsmaskiner. Däremot är Silver Reed Lk-150 en hobbymaskin. Den är av plast och har manuell mönsterstickning. Det finns även några Brothervarianter som dykar upp begagnade ibland.

LK-150 är enligt mitt tycke den absolut bästa nybörjarmaskin som finns. Den är lätt att sticka med. Är en mellanstickare så man kan ta utav sitt vanliga garnföråd utan att behöva ut och leta reda på tunnare garner för någon standardmaskin. Finns väldigt många fördelar med den här maskinen.

En hålkortsmaskin är också bra att börja med! Om man låter resårbädden vara till att börja med. Och man har väldigt mycket möjligheter med den.
En elektronisk maskin är precis, som Fanny säger, betydligt mer komplicerad. Men visst, det går att lära sig maskinstickning på en sådan också, men att sedan kunna utnytja alla finesser tar ett tag och det är kanske så att man känner sig onödigt avskräckt. Speciellt med de nya Silver Reed elektronikmaskinerna där man dessutom behöver lära sig ett datorprogram för att fixa mönsterstickningen.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 21:00   #24
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Fanny!
Å vilken lycka!! Så härligt att få hem en ny maskin och börja utforska. Köpte du en helt ny från England?

580 är en bra maskin, men en del är svårare med en elektronikmaskin. Jag har själv ägt en men sålde den eftersom jag hittade en begagnad elektronik-"värsting" från Brother och inte hade plats (eller samvete) att ha kvar 580.

Önskar dig lycka till och du får säkert gärna visa upp dina skapelser här.

Det är så roligt att vi fick ett eget forum! Och ännu roligare att det faktiskt börjat användas av flera direkt.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 22:23   #25
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Ja du har ju rätt det är ju inga hobbymaskiner på det sättet men jag tänkte att maskinstickning är ju en hobby så då är ju alla hobbymaskiner men såklart så kan det vara ett yrke också. Det är en viktig aspekt det du säger om garnet för det är onekligen lite större krav på garner till en standardmaskin.Det är inte så många direkt som passar ur det vanliga sortimentet.

Har du någon tanke om hur diverse vävgarner kan funka? Om man tänker sig cottolin eller redgarn?
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-16, 22:23   #26
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Jag har en Bond elite (tror jag den heter) med resårbädd. Skickar numera mest för hand. maskinen är svår att ta med på tåget...
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 18:27   #27
evaistaket evaistaket är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 1
Jag har en Brother 970 med resårbädd och KG-släde, en Brother Kx 395 och en BOND. Just nu är det 395 jag stickar mest på. Det går lite i perioder.
evaistaket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 23:47   #28
avslutad160623 avslutad160623 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 4
Smile Äntligen...

Fantastiskt kul initiativ med specialforum för oss maskinister. Själv har jag en SK280 och en LK150, båda Silver Reed. 280 är en standardstickare som jag haft sedan 80-talet och 150 en hobby/mellanstickare köpte jag för ett par år sedan. Till 280 har jag också resårbädd och en spetssläde. Egentligen är det bara fantasin som sätter stopp för kreativiteten. Jag gör mycket mönsterstickning, både egna och gärna efter gamla bruksmönster. Stickar som hobby och när familj och vänner har önskemål.Tycker att maskinstickningen som hobby får oförtjänt lite uppskattning. Det krävs faktiskt större skicklighet i olika moment att maskinsticka än att handsticka, men bägge sätten är ett stycke kulturskatt att värna om. Glad Påsk.
avslutad160623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-24, 22:08   #29
Maskinisten Maskinisten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 12
Hej. Fick nys om sidan via "kullerbyttans" sida och här finns några bekanta namn ) Jag stickar med Silver reed 280;n 155:an och det finns t o m en 150 som ibland används. Min stora favorit är grovstickarn.
Maskinisten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-26, 00:13   #30
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Vad många vi är! Roligt! Det är ju lite speciellt med stickmaskiner för det är inte så vanligt de flesta vet ju knappt vad det är. I alla fall de utanför tyg och garnträsket. Men jag har till och med en irl kompis med atickmaskiner numera som jag träffade på en kurs så det känns lite lyxigt.
Jag undrar vilket slags garn ni föredrar till standardstickarna? Jag tycker att man är rätt begränsad för det är ju inte så himla vanligt med så tunna garner. Har någon provat fabel?
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons