Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-08-12, 10:20   #1
Bioluminescence Bioluminescence är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 2
Bruksanvisning till Knittax M2?

Hallå.
Min fader stötte på en Knittax M2 på en loppis och detta schabrak står nu här på mitt bord.

Problemet är (som vanligt) att bruksanvisningen försvunnit någonstans

Finns det någon som har koll på var man kan får tag på en bruksanvisning eller något annat sätt som jag kan få lära mig hur min maskin funkar?, jag vill ju så gärna börja sticka.
Bioluminescence är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 10:38   #2
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Smile

Det ska vi väl kunna ordna. Jag har manualen och två mönsterböcker... Men du kanske får ha lite tålamod :-)

Jag återkommer! Nu ska familjen ut i skogen en stund.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 16:07   #3
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Nu har jag lagt upp bruksanvisningen på min blogg. http://handarbete.appelklyftig.com
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 18:18   #4
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Tack! Alltid kul med bruksanvisningar, men den där Knittaxen liknar min Familia och ser inte alls ut som bilder på andra Knittaxar jag sett. Är det samma namn men olika maskiner? Olika åler eller vad?
undrar
Nina med ständig aptit på att lära sig mer om stickmaskiner.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 16:08   #5
Bioluminescence Bioluminescence är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 2
Tack du är en ängel!
Jag får väl återkomma om jag lyckas pilla ihop nåt stickat så småningom.
Bioluminescence är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 20:52   #6
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
Nima skrev: Visa inlägg
Tack! Alltid kul med bruksanvisningar, men den där Knittaxen liknar min Familia och ser inte alls ut som bilder på andra Knittaxar jag sett. Är det samma namn men olika maskiner? Olika åler eller vad?
undrar
Nina med ständig aptit på att lära sig mer om stickmaskiner.
Det där med olika namn på samma maskiner och samma namn på olika masiner är en snårskog utan dess like, särskilt om man har ett världsperspektiv. Hur som helst är Knittax M2 en gammal dam från 1954 och det kanske är därför hon ser annorlunda ut?
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 11:11   #7
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Citat:
krtek skrev: Visa inlägg
Nu har jag lagt upp bruksanvisningen på min blogg. http://handarbete.appelklyftig.com
Tack vad roligt att se vad dessa gamla stickmaskiner är för något, jag har undrat varför man ens har så här gamla maskiner som det kan bli så mycket fel iMen nu rörstår jag det verkar ju jätteroligt och vilka fantastiska maskiner (om man kan kalla dem så) så väljorda och hållbara, känslan att sticka på en så här gammal maskin, det här tål att tänkas på
Stort tack för att du la upp bruksanvisningen och filmen till oss alla här på sysidan kan tänka det är fler än jag som blir sugna på en Knittax
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 14:14   #8
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
Ma-lou skrev: Visa inlägg
Tack vad roligt att se vad dessa gamla stickmaskiner är för något, jag har undrat varför man ens har så här gamla maskiner som det kan bli så mycket fel iMen nu rörstår jag det verkar ju jätteroligt och vilka fantastiska maskiner (om man kan kalla dem så) så väljorda och hållbara, känslan att sticka på en så här gammal maskin, det här tål att tänkas på
Stort tack för att du la upp bruksanvisningen och filmen till oss alla här på sysidan kan tänka det är fler än jag som blir sugna på en Knittax
Jag har ju aldrig provat en modern stickmaskin, min "nyaste" är en Passap Automatic från 1958 :-) Men båda är roliga att sticka på och så mycket fel blir det inte - det blir betydligt mer fel när jag stickar med stickor (vilket nog säger mer om mig än maskinerna). Det stora krånglet jag hade var att Passapen var obrukbar när jag fick den. Inget var trasigt men en flaska maskinolja hade runnit ut i den för si sådär 30 år sedan. Sedan rengjorde jag den för bra, men när jag fattat att jag behövde smörja mer har den spunnit som en katt.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons