Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2003-11-06, 09:15   #1
Nette Nette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 9
Embird

Hej alla
Jag har nu hört talas så mycket om Embird. Men finns det någon som kan berätta lite grand om programmet. Det står ju bara på engelska och är lite svårt att förstå. Skulle vilja veta vad det innehåller och vad man kan använda det till.
Nette
Nette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-15, 18:56   #2
mmmm mmmm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 3
Embird - ett bra basprogram för alla



Embird är ett fantastiskt program som växer ju mer man använder det. Det finns olika moduler att köpa, men för under 2000 kr får man basprogrammet, Iconizer och digitizeprogrammet (Studio). Ja, det är på engelska, men det finns mycket undervisningsmaterial att hämta på nätet och även i programmet.
- I basprogrammet kan man öppna de flesta filer (ej art), titta i zippade filer och zippa upp dem och konvertera. Man kan också göra det mesta i redigeringsväg, som färgbyten, färgsortering, förstora och förminska, ändra hoppstygn till transportstygn och tvärtom, flytta enstaka eller grupper av stygn - ja allt. Där finns också en sysimulator som visar hur brodyren sys ut och den har man mycket användning för. Man ser då ganska snabbt om brodyren är av god kvalitet eller inte. Man kan såklart även skära ut vissa delar av en brodyr och även spara i det format man vill och välja den "båge" som passar ens symaskin.
- I Iconizer skapas en miniatyrbild av brodyren som visas både i själva programmet Embird men även i utforskaren. Så om man öppnar en mapp i utforskaren visas små bilder av brodyrerna i mappen. Mycket förnämligt.
- I Studio, som är digitizeprogrammet, kan man stygnsätta fritt och resultatet blir mycket bra.Det klarar det mesta som proffsprogrammen kan. Man kan också göra sina egna fillmönster och motifs. Just nu bara manuellt, men har man börjat med det så tycker man inte att autodigitizing är lika bra längre. Däremot kommer även autostygnsättning inom ett år.

Sedan finns andra moduler att köpa till; korsstygnsprogram, photostitch och 27 proffsigt gjorda alfabet samt Font Engine; där man kan använda alla sina fonter och göra fina alfabet själv.

Hoppas detta rätar ut lite frågetecken om Embird.

Hälsningar Maud
mmmm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-15, 22:35   #3
Nette Nette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 9
Hej Maud
Stort tack för ditt svar. Jag hörde på "Broderilistan" att man kunde köpa ett Embird program för 70 eller 80 dollar...???
Jag har en Husqvarna D1, deras basprogram och Rezise så en del av vad Embird erbjuder i sitt basprogram har jag ju redan. Men det här med att skära ut vissa motiv och att stygnsätta själv vill jag gärna kunna göra. Nackdelen med Husqvarnas Rezise är att där ser man inte tydligt om konturerna inte stämmer...ser bra ut på bild men om man syr upp den så blir det fel i alla fall ibland.

Hälsningar Nette
Nette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-16, 09:29   #4
irre4ever irre4ever är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 98
Question Embird - fråga om 170x100 plushoopen

Hej Maud, du verkar verkligen ha satt dig in i Embird. Jag laddade ner demoversionen och tycker det ser ut att vara ett bra program. Nu har jag en fråga: Vet du hur man får programmet att spara motivet i 170x100 plus? Jag har en Viking Iris och de största broderier jag kan göra i en båge är just detta format men då måste jag ju dela upp broderiet i 3 och sen öppna dem i speciell ordning så de hamnar på rätt plats när jag ska brodera dem. Jag får ju först öppna dem Husqv. reader-writer. Har testat men ej lyckats. Tacksamt för tips.
Hälsnignar Irene
irre4ever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-16, 20:21   #5
mmmm mmmm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 3
Spara i Embird

HejIrene!
Du sparar i Editor; Hoop Size Standard 2; Viking Plus, men du måste splitta det först. På Embirds site finns exempel med bilder där du ser hur du kan göra.
Hälsningar
Maud
mmmm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-16, 20:28   #6
irre4ever irre4ever är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 98
Thumbs up Tack Maud, för svaret

Ska ta och testa detta. Då lär jag ju mig kanske splitta också på köpet? Hahaha
Hälsningar Irene
irre4ever är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons