Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2003-11-13, 23:43   #1
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Unhappy Bättre digitizingprogram?

Jag hjälper Ullis med att stygnssätta en del designer vi scannat in. Vi har köpt (dyra) Husqvarna Digitizer.

Programmen känns ju riktigt yxiga att använda, en komplex design tycker jag blir rejält svår att följa och redigera i efterhand. Dessutom har jag lyckats få till något fel en gång så hela designen har pajat vid Spara och inte kunde läsas in igen...

Det skall erkännas att jag är tämligen nybörjare på detta och övning ger ju färdighet, men som programutvecklare och van vid vid Adobe Illustrator och Streamline (där man jobbar på lite liknande sätt med vektorer och Bezierkurvor) ser man hur mycket som helst som kunde förbättras då det gäller att markera, kopiera objekt, hantera lager odyl...

Man får förvisso till sin design efter lite slit -- men det måste finnas väl bättre program än dessa! Vad kör ni andra? Vad kör Sue Box...?
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-13, 23:53   #2
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej!
Jag använder Husqvarnas program, men oj vad jag sliter med dessa filer...och visst är det svårt att redigera...känns väldigt ålderdomligt.Jag använder aldrig autodigitizing utan punchar för hand och för att få mer liv i dem lägger jag mycket stygn en och en...i hundratal..ja tusental...óch dessa är nära på hopplösa att redigera om man så behöver i efterhand....ibland har jag helt enkelt börjat från början då jag lagt ner några timmar på redigering...

Jag har en väninna som stygnsätter i dels Brothers program och dels i Embirds nya som tydligen skall vara enklare. Industriprogrammen använder sig av Bezierkurvor etc men de kostar också en förmögenhet.
Hör av Dig om Du vill veta mer om Brothers eller Embirds program för då kan jag fråga min väninna.
Lycka till!
Hälsningar
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-14, 00:26   #3
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Tack för tipset, Embird verkar lovande! Jag skall ladda hem en 30-dagarsversion av Embird och testa.

Sprang på ett annat program nu;BuzzEdit - någon som testat?
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-14, 00:41   #4
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Jo det verkar vara ett mycket lovande program. Programmet har tagits fram i samarbete med stygnsättare. ...en demoversion lämnades ut och uppgraderades hela tiden som de fick respons av testgruppen...så det bådar gott. Det skall bli spännande att få höra vad Du tycker.
Har Du några problem med Husqvarnaprogrammet så får Du gärna fråga. Jag hjälper Dig gärna om jag kan.
Lycka till!
Varma hälsningar
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-15, 20:02   #5
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Talking

Jag har lattjat med Embird Studio (digitizing-delen) idag och ja den slår ju Husqvarnas program med hästlängder... Tekniken är egentligen samma som i VIP Digitizing, med fyllytor och satinkolumner, men alla sådana hanteras som separata objekt; man kan flytta om dem sinsemellan, ändra parametrar och skapa stygn igen, kopiera dem, spegelvända etc etc. Satinkolumner kan dessutom byggas med obegränsat antal punkter, inte så begränsat som i VIP.

En cool funktion är "Sew Simulator", man ser hur maskinen syr upp mönstret som en liten film!

Den riktigt stora fördelen är dock att man inte behöver tänka så sekvensiellt som i VIP Digitizing - det är mycket lättare att ändra på något, infoga objekt mellan två andra etc. Perfekt för oss nybörjare alltså. Embird Studio verkar också räkna ut mycket mer själv, fäststygn tex.

Så nu sitter vi och surar lite för att ha betalt så mycket för VIP-programmen! Motsvarande svit som VIP Customizing, Digitizing och Resize går loss på bara 300 dollar....
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons