Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2003-11-09, 10:35   #1
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Question Hur göra jackmärken?

Ulrika och jag behöver lite tips på bra tygmaterial, mellanlägg odyl för att göra broderade jackmärken på bästa sätt.

Vi fick bra resultat med bävernylon men har inte lyckats hitta något helt vitt sådant. Finns det andra bra material ni rekommenderar till märken?

Och vad finns det för mellanlägg och baksidematerial; många proffsmärken man ser har någon typ av plasthinna på baksidan som sluter in alla trådar snyggt.

Och hur får man snygggast kanter? Ett proffsmärke har ju ofta en sydd kant som viker sig runt den fransiga kanten och döljer den, men något sådant går väl inte att få till med tex en Husqvarna Rose. Eller så kan kanterna se smälta ut, kan man göra sådant själv?


Alla tips emottages tacksamt!
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-10, 01:31   #2
giab giab är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 5
Jackmärken

Ett tips. Jag har inte gjort jackmärken men när jag första gången gjorde ett broderi (på en skjorta) och hade "glömt" att göra underarbetet, förseglade jag broderiet på baksidan med textillim. Det blir lite gummiaktigt. Har tvättat skjortan flera gånger och stygnen sitter fortfarande kvar där de ska.
mvh Gia
giab är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-10, 10:43   #3
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Smile

Hej!
Jag har ett par tips om hur man kan fixa både snygga kanter och material till märken.
Jag gjorde hjärtemärken till några tjejer som skulle ha det på sina blusar. Jag stygnsatte hela brodyren som en applikation. I bågen fäste jag ett stabilt rivfleece. På det gjorde jag en applikation med brodyr, en applikation med satinbård. När jag var färdig var det bara att pilla bort rivfleecen runt om, vilket är lätt.
Om jag får Din E-adress kan jag sända en inbjudan till min webshot så kan Du titta på hur jag löste det. Ovanstående variant går ypperligt att göra på hembrodyrmaskiner, vilket jag själv har (har Designer1).
Solbrodyr har ett fiffigt material som ser ut som en jämnt broderad fyllyta som man kan använda till applikationer. Jag har själv provat att göra ovanstående märke på detta material och det går förträffligt bra....då ser det ut som om allt är tråd och brodyr.Hör av Dig om Du undrar över något.
Må så gott och lycka till!
Varma hälsningar
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-10, 11:35   #4
avslutad111024 avslutad111024 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 415
märken

hej linnea och ni andra,,de där som solbrodyr har att sy märken på vad heter det?
avslutad111024 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-10, 11:56   #5
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej Carina!
Jag har för mig att det kallas Stiffy....hm, inte riktigt 100% säker (det var därför jag undvek att nämna något namn, men jag kan kolla upp det om Du vill).
kram
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-10, 15:45   #6
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej igen!
Nu har jag tagit reda på vad materialet heter...var lite fel på det ). Materialet som ser ut som en fyllyta heter Sulky STEP och de har det inte på webben utan man får ta kontakt med dem så får information om materialet och en massa andra roliga material som de har.
Lycka till
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-10, 15:58   #7
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Hittade en sida där om det (knepig sajt...)
Det ser ju intressant ut

http://www.solbrodyr.com/bu/bustep.htm
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-13, 22:47   #8
avslutad111024 avslutad111024 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 415
tack för hjälpen linneà,jag ska kolla på deras sida nu.om det där med märken.
avslutad111024 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-13, 23:12   #9
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Lycka till!
Hör av Dig igen om jag kan hjälpa Dig med någonting!
Önskar Dig en fin syhelg! Själv sitter jag och stygnsätter julbrodyrer för fulla muggar!
Må så gott
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-11-21, 15:51   #10
Gis Gis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1
Tygmärken

Hej, när det gäller broderade märken kan det vara svårt att få snygga kanter om man klipper med sax.
Det finns ett material som heter Twilly, det är en bomullstwill med permanent underlägg som redan är påklistrat. Perfekt till märken för klistret gör att tyget inte fransar sig efter klippning.
Finns i färgerna vit, grå, gul, röd, svart, marinblå, blå, grön.
http://www.solbrodyr.com/SVF/SVFtwilly.htm

Förutom detta material finns det ett som ser broderat ut, STEP, vilket spar stygn vid tillverkning av mönstret och vid brodering.
http://www.solbrodyr.com/SVF/SVFstep.htm

Med vänliga hälsningar
Gisela
Gis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons