Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-08-09, 16:37   #1
Gunnar_2 Gunnar_2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 41
Vad tänka på vid val av overlock?

Min sambo kommer hem och säger: jag vill ha en overlock.

Så, vad ska man tänka på när man ska välja sådan?
Tillval? Olika funktioner? Olika sömmar? Tillbehör?


Jag har inte vågat ge mig in i overlock världen än så jag är tacksam för alla tips.
Gunnar_2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 19:13   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Hur mycket vill du betala? Du kan få en overlock Brother 334D om du köper den från england för ca 2700 kr, med frakt, tråd och lite andra tillbehör brukar ingå i priset. Bra och prisvärd maskin, nybörjar vänlig, med mycket bara bruksanvisning och dvd, som visar hur man gör. (lillebror till den maskinen är lite billigare och storebror lite dyrare) I Sverige får du räkna med strax under 5000 kr för 3034d. Många nybörjare har skickat efter den från england och klarat av att komma igång snabb med den.
Jag köpte själv en och var nybörjare, tittade på filmen och efter halvtimme hade jag lyckat trämaskinen och var igång och sydde.

Sedan finns upp till strax över 20 000 för en avancerad Babylock som är en kombimaskin.

Det finns två sorter overlockmaskiner. Overlock och cover. Om du tittar på en typ en T-tröja, så är sidsömmarna sydda med en overlock. Fållen ned till är sydd med cover (två eller fler raksömmar på framsidan och overlock på baksidan).
En overlock kan bra sy overlocksömmar och rullfållar.
En covermaskin kan bara sy coversömmar och kjedjesöm.
Sedan finns det kombimaskiner som kan sy båda, men som måste man bygga när man ska växla typ. Det innebär att man måste flytta om nålar, trä den på annorlunda sätt, byta ut delar,på många måste man ta bort vissa delar.

Det är inte så stor skillnad mellan vad maskinerna kan.

Det som skiljer är styrka. Hur man trär dom. Det finns dom man trär manuellt och dom som har luftträdning (Babylockarna). Kolla att maskinen är lätt att trä. Det är fyra trådar som ska träs i olika banor.

Det du kan sy på en overlock är i stort sett bara raka sömmar. Overlocken syr snabb och fint och skär bort överflödigt tyg.
Man klarar sig inte bara med en overlock utan man behöver en vanlig symaskin också.
Ska kunna utnyttja overlocken riktigt bra, behöver den stå nära en vanliga symaskin, så man kan sy på båda samtidigt, dom sömmar som varje maskin är bäst på.

Babylockarna är dyra men ar i en klass för sig. Helt underbara att sy på.

Gå runt i butiker och testa lite olika modeller och se vad som passar. Prov sy och provträ, ett finns stora skillnader hur lätta eller svåra dom är att trä.

Janomes overlockar är bra, men deras brukanvisningar är dåliga och bristfälliga, det vore bättre dom skickade med papper på rulle istället. Köp den inte på nätet utan i butik och kräv utbildning i maskinen.

Det finns lite pressarfötter att köpa till, men du klarar dig långt med standarfoten till och börja med.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 21:50   #3
Gunnar_2 Gunnar_2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2011
Inlägg: 41
Tusen tack för ditt svar!

En kombimaskin låter ju trevlig, men då ska det ju helst vara en som är enkel att göra om. Fast då kostar de väl en del. 20 000 är ju en bra bit över den nivå jag tänkte mig.

Vad är rullfållar och kedjesömn?

Hmm, ska nog leta upp en bra symaskinsaffär och gå in och titta och prata lite med dem.
Gunnar_2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 22:49   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Vad gullig av dig att engagera dig i din sambos intresse.Det är verklig kärlek det.

Det finns kombimaskiner från knappt 10 000 kr.
Ofta brukar man börja med en overlock. Och sedan kombinera med en cover om tycker att man behöver. Att fålla går bra på den vanliga maskinen med tvillingsnål. Resultat av detta brukar bli ok.

Men det är ungefär samma pris att köpa en overlock och en covermaskin och så slipper man bygga om dom. Enda fördelen med en combinaskin att det är en maskin mindre i syhörnan.

Lite svårt att förklara men jag ska göra ett försök
Rullfåll är en smal fåll som ser nästan som tät zigsack. Man kan se det ibland som fåll på riktigt tunna kläder.
Kedjesöm ser ut som raksöm på framsidan och virkad luftmaskor på baksidan.

Skickar med en bild på rullfåll, det går att få dn både tätare och glesare. Haft det lite svår att lägga in tyget i scannern för det är så slipprigt att det inte vill ligga kvar där av är formen på tyget lite konstigt.
Namn:  Rullfåll043.jpg
Visningar: 467
Storlek:  18.8 KB
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av bila den 2012-08-09 klockan 23:05.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons