Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2018-07-04, 17:31   #1
pgh1973 pgh1973 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 21
Övertråd pfaff 145

Har en pfaff 145 h3. Jag syr en hel del kapellväv mm, flera lager tyg alltså. För att få till stygnen måste jag spänna lvertråden max. Annars blir det kråkebo på undersidan. Ska det behövas eller vad? Deta resuleterar i att övertråden ibland brister.
pgh1973 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-01, 11:04   #2
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
pgh1973 skrev: Visa inlägg
Har en pfaff 145 h3. Jag syr en hel del kapellväv mm, flera lager tyg alltså. För att få till stygnen måste jag spänna lvertråden max. Annars blir det kråkebo på undersidan. Ska det behövas eller vad? Deta resuleterar i att övertråden ibland brister.
Du har antingen trätt fel eller så har någonting gjort att trådspänningen inte fungerar som den ska.

Kolla att undertråden inte har fastnat eller ligger fel. Och kolla att du har rätt trådspänning för den tråden du använder. Förslagsvis hämtar du upp undertråden med nålen och drar lite försiktigt i den från stygnplåtens översida, den skall löpa smidigt utan ryck och med jämnt motstånd. Är allt ok där så fortsätter du med övertråden.

Fäll ner pressarfoten och dra i övertråden, där ska den också erbjuda ett rätt hårt motstånd (ibland så hårt att nålen böjer sig lite) men ändå mata ut jämnt och smidigt. Ett vanligt problem är att stången som skall släppa trådspänningsbrickorna (så det faktiskt blir en trådspänning) kärvar, då kan det bli för låg eller ingen trådspänning. Skruva ur ställskruven och ta ut fjäder+brickor och kolla så att den stången rör sig och inte är i vägen när pressarfoten är nere.

Mer råd än så är svårt att ge utan att se härket på bild eller på plats.

Bifogar en länk till manualen: http://www.pfaff.com/SiteMedia/PFAFF...-manual-EN.PDF

Men den antar jag att du redan har?

Hoppas det hjälper om än något sent.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons