Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-12-20, 05:05   #1
LadyJava LadyJava är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 2
Sticka vantar med tjockt garn

Jag stickade en halsduk ganska nyligen. Använde mig av garnet Eskimo och stickor i storlek 8. Nu har jag blivit väldigt sugen på att sticka matchande vantar, men jag kan inte hitta något mönster för så tjockt garn (har en tjock gammal pärm med mönsterkort). Är det någon som vet något bra mönster? Går det ens att använda så tjock garn? Eller är det bara att försöka hitta tunnare garn i samma färg?
LadyJava är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-20, 11:07   #2
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Visst går det att sticka vantar i grovt garn! Jag brukar sticka på på frihand, ungefär så här..

1. Mät handen där den är som bredast
2. Gör ett stickprov, där du räknar ut hur många maskor du stickar per centimeter
3. Räkna ut hur många maskor du behöver för att sticka vantar som blir lika breda som din hand.
4. Lägg upp maskorna och för över dem på strumpstickor.
5. Sticka resårstickning i lagom många varv (beroende på vad du själv tycker är lagom).
6. Övergå därefter till att sticka rätstickning tills vanten går upp till vecket vid tummen.
7. Plocka av maskor för tummen genom att sticka lämpligt antal maskor med annan färg (du plockar sedan upp dessa maskor och drar bort tråden i avvikande färg)
8. Sticka sedan vidare tills vanten är tillräckligt lång för att börja rundas av (en bit över lillfingret)
9. Minska tills 6-8 maskor återstår, ta av garnet och dra det genom maskorna
10. Plocka upp maskorna för tummen och sticka rätstickning tills tummen känns lagom lång för att rundas av.
11 Minska tills ca 4-6 maskor återstår ta av garnet och dra det genom de återstående maskorna.



OBS! Tänk på att den ena vanten ska sitta på höger hand och den adra på vänster hand. Tummens placering blir alltså spegelvänd på vante nummer två. (jag har själv missat det här och inte upptäckt att jag hade två högervantar förrän jag var på väg ut genom dörren



Och det är helt okej att sticka med krulligt garn, så testa och se hur det blir och blir det itne bra så kan repa upp och justera. Med grovt garn och grova tickor går det rätt snabbt att sticka ett par vantar.


Mvh
Maria

PS. Annars kan ett mönster på lovikka-vantar säkert funka. Prata med personalen i butiken där du köper garn, de brukar ha gott om bra tips och en hel del mönster att tipsa om.
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-21, 16:01   #3
LadyJava LadyJava är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 2
Oh, det där lät ju inte alls så komplicerat...
Tack!
LadyJava är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-25, 23:40   #4
dartgirl dartgirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4
Et annet tips

er å regne om fra en oppskrift du liker. Det er ikke så vanskelig;
Du starter med antall masker som står i oppskriften, og deler med strikkefastheten som står i oppskriften. Deretter tar du det tallet du fikk og ganger med strikkefasheten på garnet du skal strikke med.
Eksempel: I oppskriften står "legg opp 30 masker", strikkefastheten i oppskriften er 10 m pr 10 cm, og strikkefastheten på garnet du skal bruke er 20 m på 10 cm. Da blir regnestykket slik: 30 / 10 x 20 = 60. Da skal du altså legge opp 60 masker.
Høres kanskje komplisert ut, men er egentlig ganske enkelt når du først skjønner d.
dartgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons