Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-12-12, 18:24   #1
jozzan jozzan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 59
Dragkedja

Hej!!
Jag håller på att sy en klänning och jag har tänkt att ha en dragkedja i sidan av klänningen. Dragkedjan ska inte synas och då är det väll "dold dragkedja" man ska sy, antar jag?
Och hur syr man dold dragkedja? jag har läst och läst om detta och jag har provat flera gånger, men det vill inte bli som jag vill utan man ser ändå de dära "piggarna" på blixtlåset. Varför?

//Jossan
jozzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-12, 19:12   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du behöver en pressarfot för osynligt blixtlås
Har Du köpt ett blixtlås som ska vara osynligt?

Huskvarna har bra beskrivningar på hur man syr i ett osynligt blixtlås
http://www.husqvarnaviking.com/no/5342.htm

Därifrån klickar du Dig vidare till sy i blixtlås.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 10:35   #3
jozzan jozzan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 59
Ja, ett sådant blixtlås köpte jag när jag köpte tyget, dock förstod jag inte då att man MÅSTE ha en annan sorts pressarfot =/ Så, pressarfoten får jag köpa efter jul då... Får hoppas att den blir klar till nyår istället för till julafton! ^^
jozzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 18:20   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Du måste inte ha en speciell pressarfot, egentligen. Du måsta ha en pressarfot där du kan sy så att nålen hamnar tillräckligt nära pressarfotens kant, eller en pressarfot med tillräckligt djup skåra på baksidan för att dragkedjan ska få plats. Själva grejen är ju att man syr såpass nära dragkedjan att den när det är klart liksom hamnar helt innanför tyget, den så att säga "rullar in" sig.

En sån där "skidformad" blixtlåspressarfot som det är till äldre maskiner (finns som extra tillbehör till nyare också, fast dom är mycket klumpigare) funkar fint. Det är det jag brukar använda när jag syr dolda kedjor.
Pröva lite med dom pressarfötter du har. Bara du har greppat hur dom dolda blixtlåsen funkar så kan du säkert improvisera fram något.
Har du dessutom en maskin där man kan flytta nålen i sidled har du ännu större möjligheter att fuska dig fram till en lösning.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-21, 13:00   #5
pigge pigge är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 23
En pressarfot som man syr på snoddar och band med kan också fungera. Det finns en större skåra på undersidan av pressarfoten där dragkedjans spiral kan få plats i. Har man nu tur kan nålen flyttas i rätt läge åt sidan så man sy alldeles i kanten som man ska.
Det är som tidigare svar att en speciell pressarfot för detta är bäst. Det är mycket lättare och blir snyggt, men har man som jag en Bernina där fötterna kostar mycket så känns det onödigt då jag sällan syr osynliga blixtlås.

God Jul på er alla
Sanna
pigge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-21, 13:47   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Man kan även använda pressarfoten för "osynlig fållsöm", men det är lite knepigare än med den som är avsedd för osynligt blixtlås.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-21, 14:28   #7
jozzan jozzan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 59
Tack så jätte mycket för alla svar! Känner mig genast klokare. Jag får nog ta ocg köpa en sådan pressarfot, eftersom jag vet att jag kommer sy mycket kläder där jag behöver just osynliga blixtlås, jag tror nog jag tjänar på det i längden ^^
jozzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-22, 00:18   #8
KeaG KeaG är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 9
Man kan ju alltid sy i dragkedjan för hand när man saknar pressarfot som passar.
KeaG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-22, 05:22   #9
malin83 malin83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 111
Jag har sytt många dolda blixtlås med vanlig pressarfot, och det går men man får vara lite fingerfärdig.
Däremot så går det väldigt mycket lättare med "rätt" pressarfot.
malin83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 11:50   #10
jozzan jozzan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 59
Nu har jag äntligen köpt en pressarfot för osynliga blixtlås! =) Jag har gjort exakt så som man ska göra, men det blir inte som jag vill ändå. Tyget rullar inte sig sådär typ, utan man ser blixtlåset ändå, även fast jag sytt sådär nära... vad gör jag för fel??

+ en fråga till.. har läst mycket om detta med förstår inte.. Jag syr en klänning, tyget är inte alls mycket strechigt.. Och när jag hade sytt blixtlåset, på prov.. Och sedan provade klänningen, då blev dragkedjan bucklig i sidan.. ? Blixtlåset är långt, ca. 25 cm..
jozzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 10:49   #11
jozzan jozzan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 59
Ingen som vet ??
jozzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons