Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-09-23, 21:40   #16
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Men... det låter ju lite som dom idiotförklarat dig och att du inte kan prata för dig själv. Visserligen via tolk men ändå prata för dig själv.

Jag håller tummen och låt ingen trampa på dig.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-24, 19:18   #17
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Tack, Dua

Jo, det är så tydligt... ja dom idiotförklarat mig. Dom frågade om jag klarar av att använda utan tolk (innan de sa att jag inte fanns på platsen)...

Jag kan använda utan tolk, men kursavgift kostar pengar. Typ under 7000 kr. Jag köper inte det.
Om det varit gratis kurs, så går jag dit annars.

Jag tänkt att ringa till DO o HO idag, men hann inte.
ska göra det imorgon bitti.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-25, 16:32   #18
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Jag har anmält till HO via hemsidan idag.

och väntar på vad som händer med anmälan och ska få handläggare från HO snart.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-25, 17:18   #19
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag håller som sagt tummarna och jag har lite svårt att förstå att sömnad sitter i hörseln Låter hur korkat som helst. Visserligen du hör kanske inte om maskinen skriker rakt ut av förtvivlan men sy kan du göra.

Stå på dig du!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-25, 17:51   #20
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Haha...Sömnad sitter i hörseln

men jag har kvar lite hörsel i västra örat...men vibration som jag känner av!

Döve kör bilen på die Deutsche Autobahnen med 180 km/h! Döve kör trimmad moped! De är mkt värre än jäkla sömnad.



Jo, jag fick reda på att tolkkostnad kostar ca 15 000 kr före avgifter o skatter till lilla kursen.... Billigt!

Men skadestånd kostar fett pengar för skolan
100.000-150.000 som skolan skulle betala...Jag är säker på.

Oh va fan korkad av skolan..
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 12:37   #21
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
hej igen...

Jag blev kontaktad från Handikappsombud. O dom undersöker saker redan.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 12:57   #22
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Det ska bli intressant att höra vad som händer när de är klara med sin undersökning.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-03, 23:08   #23
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Ja säkert, jag med

Det kan ta lång tid att bearbeta med ärende...
Det är typiskt av byråkratin...

Tack för er som visat era medlidande.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 00:50   #24
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Thumbs down

Addes, jag har inte läst tråden och vad som hänt dig förrän nu. Det är verkligen tråkigt. Jag är också döv (i hela mitt liv och är teckenspråkig ända sen jag kan minnas) och har haft min beskärda del av liknande händelser. Ofta är det dåliga attityder, även på kurser för döva, ordnade av teckenspråkkunniga personal. Jag har tyvärr fått nog av allt vad utbildning/åtgärder/arbetsförmedlingar heter.

Men det här är ju konkret, spara alla dina emailkontakter och anmäl till DO/HO. Om vi har DO så får vi allt använda dem till god ändamål.

Jag känner verkligen igen det där med att bli dumförklarad. Båda av hörande oförstående människor och av människor som arbetar med döva (som borde veta bättre).

Så dumt av dem att ljuga rakt ut. Jag får nästan lust att kontakta kursen och fråga dem om de har plats kvar för att hjälpa dig med bevis.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 00:52   #25
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
usch, usch, usch. Det är inte roligt. Ofta är det så, att alla tråkiga saker hopas ihop till en hög, så att man får allt på en gång. Hoppas att det vänder för dig och går uppåt nu.

Jag har också svarat i den andra tråden du länkade till.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 08:30   #26
zopika zopika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 12
do?

adde: jag fattar inte riktigt diskriminering grejen? är det för att du är snubbe, för det brukar komma in hur lätt som helst.

(jag har själv gått på TSA i gbg i 5 år jag vet)
zopika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 09:44   #27
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Om du läser hans andra tråd så förstår du bättre.
http://www.sysidan.se/forum/showthre...=&pagenumber=1
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 11:00   #28
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Hej Ichigo!

Tack för du visat ditt medlidande.

Ja. Det är SJUKT tråkigt! Det är år 2008. Det är så...
Med tanken på att Sveriges Riksdag som såg till att oralism slopades helt på 60 talet, och det erkände tsp som ett språk på 80 talet. Det var första i världen...
Tyskland erkände tsp på 2000 talet. Det är rätt sent, om man jamför med Sverige, för det var häftigt - så typ Föregångsland, men inte så direkt.

Tyskland började på massa olika sats på en gång. bl.a. före 2000 talet fanns bara max 5 officiellt teckenspråkstolkar som yrke. Nu 8 år senare finns det ca 1300-1400 st i hela Tyskland. Dessutom har det varit "värst" i Hamburg som siffror ökat rejält på kort tid. Det rör om ca 400 tolkar...rätt överskott.

Nu fick jag reda på nyss ... Förvånande...som min haka föll ner till golvet ända...att flygbolaget Lufthansa satsade på dövgruppen som fick komma in till utbildningen. 50 studerande flygmaskinister, och de ska börja studera i Frankfurt am main airport i jan -08. Det var storslag överallt tidningsnyheter.

Tyskland erbjuder:
- Statligt TV-avgift betalas inte av döva, hörselskadade o vuxendöv. Helt befrias.
- 30-50-70% reducerat pris på allt resor inom Tyskland, tåg, buss, kollektiv trafik, flyg.
- Företagsägare som är nystartade företag får 50% reducerat i arb.givar- o socialavgifter (ca 25%, normalt ca 50%) i 3-5 år och löneskatter (ca 7-10%, normalt 15-20%) leva ut och startbidrag i Berlin 20 000 € (200 000 kr) extra.
- Delstaten betalar direkt hjälptolk till utbildningar eller små kurser (Sverige gör det inte, bara skolorna som ser till o fixar).
- 3 ggr om kväll på tv-nyheter med teckenspråktolk, 30 min per, äggform i tv-skärmen

Det låter som ett drömt land för döva

Senast redigerad av Addes den 2008-10-04 klockan 11:04.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 12:41   #29
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Oj, det är ju jättebra för tyskarna.
Tydligen är det inte bäst att vara först, utan att göra det ordentligt. Synd att jag i princip inte kan ett enda ord tyska (och inte heller någon tecken).
Sverige lever verkligen kvar i drömmen att man minsann var först, att man är föregångsland och gör ingenting.

Här är det så att man satsat på döva under 60-70-talen och sen glömt bort att vi har döva här i landet och tror det är ok nu för självklart är det jättebra för döva för vi har satsat på dem. Nej, det räcker inte, man måste satsa kontinuerligt. Känns som om pengarna går åt andra håll nu.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-04, 22:34   #30
zopika zopika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 12
..

delfintua .. jag gjorde det...
zopika är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons