Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-10-06, 11:06   #46
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Hehe... Det var roligt att snacka om det..

Jag tycker om Sverige iaf för jag vill bor här samt jag är kluven, den ena vill där o den andra vill stanna här.

ja en del finns dåliga saker i Tyskland. Du vet väl, ja.
på 90 talet var inte så bra för Tyskland då. Kris o kaos när det var efter fallmuren...skyhög arbetslöshet. minns att det var ca 18% i Berlin.

Jag bott där på 80 talet hatade jag Tyskland för det var FÖRBJUDET att använda teckenspråk på dövskolorna, o fanns inte tolkhjälp. Textat tv fanns ej. Min uppvuxen så hade jag inte tittat på tv alls medan min syster glodde på tv Bara tv nyheter som föräldrar fick översätta till mig på teckenspråk.
Värst är att jag missade vad läraren pratade (oralism) var jag tvungen att lära mig läsa av tyska läpparna. Men jag kunde läsa av ca 20-30 % av information under en lektion. Hemskt, men tack vare min mamma som kunde svenska teckenspråk, och, hade privat lärare hemma. Så lär hon olika saker på svenska teckenspråk plus böcker på tyska. Jag riskerades nära att hamna in i idiotklassen, men tack vare att jag hade god kunskap i skallen, bl.a. matte, språk, kunskap om olika ämnen, tom bäst i klassen medan jag fattade inget vad lärare snackade om... men rätt plågsamt.
Jag tycker inte om södra tyskland, för de fördrar sig till oralism medan norra tyskland för teckenspråk, samt folk däruppe o därnere är helt olika, t.ex. hur de bemöter, särbehandlar etc..

Ja många tyskar vill köpa stugor här, men de blev chockerad av våra kultur... ibland pinsamt.. efter de "flyttat" hit...
Jag brukar inte tala illa om Sverige egentligt, utan hur det system fungerar här när de frågar vad o vilka.. det påmmines lite som "jämförbar" om där o här. Jag tycker att det är naturligt.

Du kan tala om dina åsikter vad du tycker. Det är bara bra tycker jag.

Österriker är trevligare ja, men jag tycker inte om där - en sak, är att de använder oralism fortfarande. Förbjudet tsp på dövskolorna.
Schweiztyskar var lite jobbigare än Schweizfranskar... Oh va jag saknar deras tårtor, bakelser o kaffe, chocklad som inte finns i Sverige!!

i Schweiz, tyska området är starkt oralism o franska området mkt mindre oralism o ser till teckenspråk som ska tillgänglighet.
Jag tyckte mycket om schweiztyska bönder. än zürichboar, där rätt snobbiga o kaxiga folk, över o underklass-attityder.
Det är hemskt att schweizfranska området finns ca 50 tals tolkar medan tyska området finns bara ca 10 st.

Jo, minns när det förkom föräldrarmöte på tyska dövskolan - det hände ganska ofta bråk med lärare o föräldrar för deras åsikter, är att oralism var viktigt för döva... men min mamma tog upp för dom att använda tsp är bäst att kommunicera till fullständigt förstånd. Mamma pekade på att jag var bäst i klassen, för tack vare teckenspråk... Läraren var så sur och teg om det. Deras föräldrarna var så emot och så skit...
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 11:34   #47
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Åh, ja det finns mängder av saker som jag skulle vilja ändra på i Sverige. Extremt många saker för att vara ärlig. I princip hela politiken. De sju stora partierna vågar inte göra någonting. Men ja, trots det så tycker jag mycket om Sverige. Naturen, kulturen, historia, innovativa människor, språket osv.

Det är nog så att om man bor i ett land så hittar man fel där som andra länder har det bättre. Oavsett var.

Men diskriminering och negativ behandling. Dålig attityd. ALlt det där ska bort!
Jag känner definitvt igen det där med kravet att det ska fungera i "fikarummet" som skäl till att inte anställa mig som döv. Jag blev chockad första gången jag fick veta det som skäl. Om jag var starkare då och hade bättre stöd, så skulle jag ju ha anmält till DO (om det funnits då, vet inte). Ja där kan jag hålla med om att det är så typiskt Sverige. Att tänka mer på hur det fungerar i fikarummet, afterwork, kickoff partajer än själva arbetet! Uppenbarligen tänker dessa människor inte så långt för människor är uppfinningsrika nog att umgås ändå. Det är verkligen förnedrande.
Ja precis! "fikarummet", kickoff och afterwork. det är en viktig funktion för svenskar när det rör om oskrivna socialregler inom arbetsliv i Sverige. Va slösar pengar!
Jag hatar fack som fan... jag säger bara att det är fy fan. Jag får inte ens att jobba i 2 dagar i rad o sen vill va ledig 4-7 dagar i rad. För 3 år sen o bakåt jag kunde utnyttja, men facket förbjöd o skapade regler. Det var motsvarande tvättstugasystem, som man boka in en tid i tvättstuga dvs att bestämma sig själv över tider.
URLÖJLIGT!

Ang. DO... Om det har hänt nåt på arb. eller vid intervjuet, så gäller det i 3 år. Alltså, Man kan anmäla sig till DO inom 3 år.
De andra länderna var jag bott. Där var det VIKTIGAST att ha gjort bra jobb, inget mer!
på arkitektbyrån. Det fanns en tuff kille, han såg ut som en rock typ, och jag var enkel nörd med glasögon, o tiotals kostymgubbar o några bögar... o det funkade fint.
Ryska ord: rabota! = arbete! (verb: rabotisj') Det låter som robot..

Det stör mig ibland att kollagarna som blivit "kompisar" på privata sfären. Jag undrar ibland.. kan svenskar inte skilja åt mellan arbetsroll o privatroll som ska vara tydligt markerat.
Det spyr jag färdigt bara. Jag tar aldrig en jävla dugg kollage in i min privat, inte ens kickoff-party trots den är skittrevligt o bra!
Jag har jobbat i samma platsen i 8 år och har sett hur hörande o döva personal som blivit "ovänner" och tillbaka...inte bra. o alla har slutat, jag som är enda personal som jobbat längst där. Det är en orsak är att man måste markera tydligt arb.roll o privatroll, måste kunna säga nej tack till kickoff-party. Helt enkelt, men för svenskar har svårt att säga nej nog tror jag. De är rädda för att bli mobbad på arb. som sandlådans lek.
Personal har stor respekt mot mig för jag är hård och kan vassa tunga på tyska Jag är en sorts pappafigur för dom! o jag är bara 30 år o en personal som är mkt äldre men ändå..


Ja

Senast redigerad av Addes den 2008-10-06 klockan 11:46.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 11:50   #48
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Tua,
Ja, men jag överlever det Tack för du stöder

Men jag måste leta efter en annan skola som jag kan tänka mig att gå dit, men vill att det ska leda till bättre o fortsättningskurser som tillskärarakademi har bra kurser.
Jag är lite tveksam där med folkuniversitetet.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 14:11   #49
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Folkuniversitet är "under" tillskärarakademin. Det är bra för människor som vill lära sig någonting nytt, men inte bra för människor som redan kan saker, och vill ha papper. Ja, det är i alla fall vad jag förstått och jämfört i Göteborg.
Men vissa går först på folkuniversitet och sen går vidare till "bättre" utbildningar.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-06, 15:35   #50
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Nej, inte folkuniversitetet. Det är medborgarskolan.

Ja förstås. Men jag får se...
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons