Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-06-25, 12:22   #1
Ninna76 Ninna76 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 9
Question Sicksack före eller efter?

Jo, det är så här att jag ska sy en regencyklänning och har en sömnadsbeskrivning där man sicksackar tyget först efter att man sytt färdigt. Jag minns från skolan att man alltid skulle sicksacka alla tygbitar innan man började sy, men blev då lite fundersam i och med denna beskrivning. Spelar det någon roll när man sicksackar? Hur gör ni?
Ninna76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 12:41   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Om du zig zackar före så är risken stor att du töjer ut bitarna.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 12:42   #3
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Jag syr alltid ihop först, och sicksackar sen efter att ha klippt ner sömsmånen. Jag vill inte ha kvar all sömsmån i det färdiga plagget.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 12:48   #4
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
En annan risk om man sicksackar först är att kanten korvar ihop sig lite, så att det resulterar i att man omedvetet tar för mycket sömsmån sedan när man syr ihop. 1 cm från början är inte längre 1 cm...
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 13:15   #5
Ninna76 Ninna76 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 9
Tack så mycket för era svar!
Ninna76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 22:21   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Kan det vara så att slöjdgrejerna skulle man hålla på att dra upp och ner i slöjdpåsen under en termin? Därför sicksackade man dem för att de inte skulle börja fransa sig av den nötningen?

Nån sorts logik kräver jag!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 08:01   #7
Ninna76 Ninna76 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 9
Ja, vad smart du är! Så är det nog. Fast när jag tänker efter så fick jag sicksacka även i gymnasiet och då hade vi ingen slöjdpåse utan var och en hade sin egen låda i en stor byrå, och där kunde man lägga ner sakerna väldigt fint och allt låg väldigt stilla under den tiden som man inte använde det. Om man hade ork och tid så borde man ringa till slöjdlärare och fråga varför detta sicksackande.
Ninna76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 09:43   #8
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag overlockar alla bitar först
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 09:51   #9
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Jag ser ofta i mönsterbeskrivningar att man skall sicksacka eller overlocka alla delar innan man syr, så det finns väl olika "skolor". Jag gör alltså aldrig så, men en vits, förutom den att man kan behöva förhindra fransning, med det skulle kunna vara att man då kan pressa isär delarna och det ser ju snyggt ut på utsidan och det blir mindre klumpigt vid fållen.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 10:41   #10
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
Har jobbat som slöjdlärare i 36 år, men aldrig förespråkat att man ska sick-sacka först! Däremot minns jag att då man nån gång hade vikarie, så hade de ofta låtit eleverna börja med att "sick-sacka runt". Kanske för att de skulle vara sysselsatta?!?
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 15:48   #11
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Numera sick-sackar jag sällan före jag syr, bara om det är ett tyg som fransar sig mycket bara man petar på det, dessutom overlockar jag mest numera. Tänk vilken skillnad, när jag gick i syslöjden så sicka-sackade man allt för hand dessutom innan man fick sy. Inte undra på att man aldrig fick något färdigt och hatade att sy på den tiden.
Att sy ska vara roligt och inte petigt tycker jag numera och syr för glatta livet.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 20:39   #12
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Blev också itutad att man skall zickzacka först.
Numera kör jag overlock först om tyget verkar vara av den rispiga sorten. Annars så overlockar jag efteråt.
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 00:12   #13
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag overlockar sömsmånerna sist, och pressar innan jag lockar för att undvika genomslag.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 15:43   #14
Nico Nico är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 15
är det väldigt mycket bättre att overlocka än sicksacka?
Nico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 20:16   #15
Chesssan Chesssan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 44
sick-sackade ni för hand i syslöjden? Jag visste inte ens att det går att sick-sacka för hand... Men, när man tänker på det känns det rimligt. På något sätt måste man ju ha gjort innan alla hade symaskiner för att inte tyget skulle fransa sig.

Jag brukar alltid sick-sacka före jag syr ihopa bitarna. Men, det är nog något jag fick från syslöjden. Jag gick ju ut grundskolan för knappt en månad sedan
Men, om man sick-sackar sist, syr man varje kan för sig, eller kan man t ex i sidan där man sytt ihopa två kanter sick-sacka ihopa dem? Blir det korvigt då eller hur funkar det? Det finns ingen risk att det fransar upp sig medans man syr?
Chesssan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons