Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-05-26, 08:31   #16
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Jonas , du har jättefin hemsida. Hur exakt menar du att man gör lämpligast? Betalar du för hemsidan? Mycket ? Är det du själv som gjort. Det blev många frågor men man vill ju lära sig. Tycker du att man ska satsa på något annat sätt, typ blogg? Vilka risker tar man då? Är det risk att någon sabbar den sidan? Har hört att man inte har så väldigt stor nytta av att ha hemsida för att sälja saker, vad tycker du?

Senast redigerad av hienohelma den 2007-05-26 klockan 08:34.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-28, 17:55   #17
mollabolla mollabolla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 32
Jag försökte själv först, med hjälp av pojkvännen men vi gav upp rätt snart. En kompis jobbar med att bygga hemsidor och hjälpte mig väldigt snabbt att bygga en som jag tycker fyller alla funktioner. den räknar till och med ut fraktkostnader! Kanske de flesta gör men jag var iallfall imponerad. Sidan måste vara lätt för att lägga upp nytt, annars ger man snabbt upp.
mollabolla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 07:46   #18
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Ja det där är jag noga med också, att jag själv lätt skall kunna lägga in bilder och uppdatera text. En väninna till mig har en sida som hon inte kommer åt själv, utan killen som hjälpt henne skall lägga in nytt, och surprise surprise, det blir ofta liggande läääänge.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 09:34   #19
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
En dum fråga... Måste man ha ett web-hotell om man vill ha en hemsida för att sälja saker?

Jag började nämligen att bygga en hemsida på one.com men så var jag inte nöjd med mitt domännamn så jag ska säga upp det nu. Jag har inte lagt ut hemsidan på nätet än. Har bara suttit och fixat och ändrat så nu är jag nog så nöjd att jag kan lägga ut i alla fall vissa delar. Bara namnet då som inte stämmer än...
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 19:39   #20
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Det finns webhotell som är gratis och som det tipsats om tidigare MEN....och jag kan inte så mycket om dom....det brukar inte vara helt tillförlitligt. Och ska du sälja saker så är det ju A och O att det funkar när dina kunder vill handla.

Vad jag känner till så är det endast privata hemsidor som brukar ingå kostnadsfritt i t.ex. passagen m.m. och så fort det blir kommersiellt syfte så är man hänvisad till webhotell som kostar pengar.

One.com är enligt mig "snorbilligt" och bara för att du vill byta domän så kan du ju ha kvar webhotellet där. Man betalar ju domavgiften årsvis i förskott så det är bara att strunta i att betala nästa gång så försvinner/blir du av med domänen. Alltså kan du lägga upp din nya redan nu..... Kontakta one.com angående detta.

Lycka till!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 20:17   #21
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Man behöver inte ha ett webhotell för att ha en hemsida.Det enda som verkligen behövs är en domän av något slag. Finns gratisdomäner men jag har valt att ha en .se-domän. Lättare att komma ihåg tycker jag. Själva hemsidan kan man ha på en egen server hemma i garederoben om man vill. Fast det har ju en del nackdelar. Tex. måste servern stå på jämt. Annars är sidan inte åtkomlig.Tro mig, min son hade sin hemsida på husets server ständigt igång i hans rum. Det kräver också en hel del kunskap om nätverk och säkerhet för att ett sådant system skall bli hyfsat säkert. Ett webhotell är trots allt praktiskt och One.com är billiga och bra. Jag har haft min hemsida där i flera år. Den har jag snickrat ihop själv med hjälp av programmet Dreamweaver. Det finns också verktyg på One.com för att skapa en egen sida, men hur det fungerar vet jag inte.One har också den fördelen att man kan ha obegränsat med mailadresser. Inga problem när man behöver byta bredbandsleverantör, man har kvar samma adress iallafall.
Jag säljer saker från min sida men har inte brytt mig om att sätta upp en webbutik. Man får beställa per mail och sedan betala antingen i förskott på plusgirot eller med postförskott. Jag har ingen jätteomsättning så det fungerar bra. Det kan väl vara ett bra sätt att börja på. Om du sedan får väldigt många olika varor eller så kan det ju bli dags att sätta upp en riktig webshop.
Det är kul att göra hemsidor. Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade min. En flytt har kommit emellan, men nu skall jag snart ge mig på den. Har fått lite nya ideer.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-14, 14:46   #22
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
OK nu är vi i full gång med hemsidan, och jag har en fråga till er: Vad tycker ni om att ha musik på en hemsida? Bidrar det till det allmänna intrycket eller är det bara fånigt? Jag tänkte om man har en avstängningsikon så man lätt kan stänga av musiken om man inte vill höra. Vad tycker ni?
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-14, 16:57   #23
linasjoblom linasjoblom är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 38
Min personliga åsikt är att jag verkligen inte gillar hemsidor med musik.
Stänger genast ner sidan.

Men smakenär ju som baken, delad... =)
linasjoblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-14, 17:04   #24
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Samma här, stänger ner hemsidor med musik direkt.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-14, 17:09   #25
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
OK då kanske man skall skippa det ;D Tack för snabbt svar!
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-14, 18:30   #26
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Hej!

Ser att du fått väldigt många bra tips redan, så kanske det jag ska säga är överflödigt... Men jag chansar

Jag har en liten hemsida där jag säljer (eller fösöker sälja) de hundgrejor som jag sytt.
Tycker att jag fått med det mesta på hemsidan. Finns länk till hemsidan från min sida här.

Den är ganska enkel, men enligt mej rätt snygg ändå.
Det är en gratis-sida som jag gjort via freewebs och den är väldigt enkelt att göra, samt att ändra på om man vill uppdatera utseendet.

Vill man ha nån slags betalfunktion så funkar det ju inte med freewebs-sida, då finns det andra alternativ men dom brukar kosta lite.
Men om man tycker att det funkar bra med förskottsbetalning samt order via mail så är dethär ett enketl och bra alternativ.

/Fiffi
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-14, 20:23   #27
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Fiffi jag ser att du har gästbok på din fina sida, tycker du att det fungerar bra? Eller blir den full av spam och trams som måste tas bort?
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-14, 20:43   #28
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Citat:
Ida_B skrev:
Fiffi jag ser att du har gästbok på din fina sida, tycker du att det fungerar bra? Eller blir den full av spam och trams som måste tas bort?
Nä, hittills har det funkat bra. har ju som sagt var inte haft så mycket besökare eftersom jag inte orkat göra reklam för mig
Men det har gått bra med gästbok, tror att många som är lite tveksamma till att göra köp via internet har lättare att ta kontakt via en gästbok än att skriva ett direkt mail. Så på det sättet är det ju bra med en gästbok.

Skulle den bli spammad eller dylikt så är det ganska enkelt att radera oönskade inlägg eller helt enkelt ta bort hela gästboken.
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 10:48   #29
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Om man gör en hemsida via ett gratis-ställe, t.ex. freewebs, får man sälja grejer då? Eller får man bara ha personlig hemsida?

Annars verkar det ju jättesmidigt. Jag vill inte ha e-handel-varianten, utan vill någon köpa något mailar de mig via hemsidan.

Om man vill ha en .se eller. com eller .nu-adress, hur går man då tillväga? Jag vill ju ha en kort enkel adress som är enkel att komma ihåg och lätt att trycka upp på klistermärken, m.m.
Ska nämna att min tilltänka namn är ledigt, både som .se, .com, .org och .nu. =O)
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 11:57   #30
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Åtminstone på freewebs borde det inte vara några problem att sälja grejor.

Jag läste noga igenom deras användarvillkor innan jag gjorde min hemsida och hittade inget om att man inte skulle få sälja på det sätt som jag gör (försöker göra ).

Freewebs-adresserna ser ut såhär www.freewebs.com/ditt- eget-domän-namn
Men det borde gå att få en .com adress från dom också, men det kan hända att det ksotar lite då, är inte säker.

F.ö. så rekommenderar jag faktiskt freewebs för det är väldigt lätt att använda, såvida man kan engelska någorlunda bra, och det finns jättemånga olika funktioner att sätta till (gratis) och olika teman att välja mellan osv.
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons