Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-04, 12:14   #16
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Har du problem med saxen också Addes?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 14:17   #17
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Har du problem med saxen också Addes?
nej inte så utan jag är kille, man, grabb
Så jag kan klippa exakt och perfektionistiskt oavsett vilka sax som fårsax eller sovjetsax.... jo, jag kan klippa håret med ikea-sax.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 14:35   #18
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Du är duktig du Addes
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 14:41   #19
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Du är duktig du Addes
ähh
känns som det vore hur som helst. ja jag har märkt manliga kollager som klippade så dåligt, typ orak papper. fattar inte vaför de är duktiga på bilgrej o att använda av grovmanliga vertyg, men inte just sax.

När jag sågar träpanel, får jag de oraka kanterna och så ful, o min brosa är bra på.

kanske har kvinnohjärnan
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 15:37   #20
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Har kanske något med testosteronhalten att göra

De har tydligen gjort undersökningar på mycket små barn (som då inte skulle ha präglats av omgivningen) och flickor med hög testosteronhalt valde i högre grad "killsaker" än de med "normal" nivå...Om det stämmer tycker jag det är rätt intressant. Men då hamnar jag å andra sidan konstigt eftersom jag dras till både "manliga" resp "kvinliga" prylar om det nu finns något sådan.

Äh hela genusgrejen är rätt snurrig, spelar ju inte så stor roll heller, så länge man gör det man gillar.

Det var egentligen inte meningen att mitt första inlägg skulle bli något kvinnligt vs manligt mer att det är konstigt att det kan vara så stor skillnad mellan två personer.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 15:58   #21
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Citat:
Addes skrev: Visa inlägg
nej inte så utan jag är kille, man, grabb
Så jag kan klippa exakt och perfektionistiskt oavsett vilka sax som fårsax eller sovjetsax.... jo, jag kan klippa håret med ikea-sax.
Jag som också är man klipper hustruns hår med en gammal Fiskars-kopia. Dock klipper jag ut delarna till korsetterna (och andra kläder jag syr) med en riktigt fiskars eller en annan riktig tygsax. Kan hantera hustruns sovjetiska zigzag-sax. Korsetterna, dock klipper jag mer sällan ut, utan använder rullkniv.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 16:43   #22
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
Jag som också är man klipper hustruns hår med en gammal Fiskars-kopia. Dock klipper jag ut delarna till korsetterna (och andra kläder jag syr) med en riktigt fiskars eller en annan riktig tygsax. Kan hantera hustruns sovjetiska zigzag-sax. Korsetterna, dock klipper jag mer sällan ut, utan använder rullkniv.
jaseman!
Du kan oxå!

hahaha...

Och jag kan inte använda husets tvättmaskin. fattar inte deras knappar och kan inte använda rätt sorts tvättar... vita boxer blir gråa, eller ljusblåa..öhh åh än.... jag brukara få misslyckande med det. har aldrig använt där i 4 år nu.
Det är nån manlighet i mig dock
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 17:07   #23
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tror mer på "övning ger färdighet" än könsroller.



Min sambo är hopplös på att klippa rakt, men om man jämför med hur ofta jag klipper (saker som ska klippas fint, inte bara öppna påsar, klippa bacon eller s&#229 och han klipper så är det nog helt enkelt tack vare övningen.

Vi är båda två lika dåliga på att såga rakt i trä, också därför för att vi inte gör det så ofta.

På sista tiden, dvs de senaste 6-7 åren har jag börjat använda rullkniven till nästan allt som har med tyger att göra. Stor skärmatta och man får perfekta bitar. Jag som avskyr slarviga arbeten och svordomar vid symaskinen vill ha det rätt intill millimetern och rullkniven rubbar inte tygets plats. Särskilt perfekt är det ju till korsetter, precis som Leningrad sagt. Jag syr också dockkläder så hela bitar får plats på skärmattan. Men för riktigt små tajta svängar klipper jag ut för hand. Jag har rullkniv i två storlekar. En mindre som är bättre för kurvor. Men jag har inte köpt ny blad till just den, den har samma blad sen.. 95? haha!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 17:10   #24
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Addes: skulle skrivit något synnerligen roligt men synnerligen opassande om filsingar, men avstår.
Jag är tvättmaskinsoperatör här hemma, hustrun tycker hon är oteknisk och vill så förbli.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 17:14   #25
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Visst är det bra att skylla på att man är oteknisk när man vill få någon annan göra jobbet (och känna sig manlig?)



Jag kan visst programmera videon (om jag får klura ut lite), men jag säger ofta att jag inte kan det till sambon.

Skälet är att min video har pensionerats och hans har tagit över, och jag "kan ju inte" hans video.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 17:33   #26
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Visst är det bra att skylla på att man är oteknisk när man vill få någon annan göra jobbet (och känna sig manlig?)



Jag kan visst programmera videon (om jag får klura ut lite), men jag säger ofta att jag inte kan det till sambon.

Skälet är att min video har pensionerats och hans har tagit över, och jag "kan ju inte" hans video.
Ja det är tydligt, skitmkt, speciellt synligt på arbetsplatser, som personal försökte alltid säga: Öh jag kan inte... snälla du kan ta det eller dylikt. De vill helst lämna över nån som skulle lösa sig problem/fixa saker.

Jo jag klippade perser(katten) med fårsax nyss..
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 17:45   #27
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
Addes: skulle skrivit något synnerligen roligt men synnerligen opassande om filsingar, men avstår.
Jag är tvättmaskinsoperatör här hemma, hustrun tycker hon är oteknisk och vill så förbli.
ja förstår, helt ok. jag brukar skriva lite nåt roligt eller ironiskt, eller ordlek. Så bryr jag inte mig om de andra tycker.

ja bra bara
önskat att jag kunnat, men orkar inte anstränga mig däran husets jävla tvättmaskin.
Men jag älskar pryl och teknik, bl.a. datorn, projektor, installationer på olika saker hemma. Är jag prylbög eller va?

Byggde tvplatt in o bakom glasväggen (slipat i området som var pulverlackat glas) vid spisen... se häran!
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av Addes den 2009-03-04 klockan 18:12.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 18:21   #28
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
fan glömde bort att skriva ner. Där bilden är kopierade från minhembio, så gjorde nästan precis som där på bilden.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-04, 19:59   #29
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vad bra, då blir det inte lika tråkigt när man håller på med tråkiga saker i köket. Jag behöver nog en för att få börja plocka in/ut från diskmaskinen. Det får min sambo oftast göra. haha.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 01:55   #30
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Vad bra, då blir det inte lika tråkigt när man håller på med tråkiga saker i köket. Jag behöver nog en för att få börja plocka in/ut från diskmaskinen. Det får min sambo oftast göra. haha.
Hehe.. Ja det är tråkigaste att stå i köket o röra om grytan.
så därför jag skaffade tvplatten. Det går även med internet-kopplingen. Perfekt med matrecept genom internet.
om du är sugen på att skaffa sån.. så hör av dig!
jag kan ge intro o tips... det blir billigare om du har redan pulverade glasvägg... annars springa till IKEAs köksavdelningen
o gamla LDS-Tv eller vad det hette....

Om man har borätt eller villa så det höjes värdet reläjt för minsta bögiga prylen.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons