Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-01, 09:57   #16
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Men Maria, nu är det ju du som är språkpolis när du pratar ordböcker och strikta definitioner!
Språkbruket har varit på ett visst vis fram tills maskinbroderi blev stort, alldeles nyligen. "Brodyr" betydde faktiskt något speciellt! Oavsett vad som står i ordbok.
Frågan togs upp och diskuteras.
Ingen klankar vär ner på någon som säger på det ena eller andra sättet? Men man kan väl ifrågasätta om vi bara ska kasta bort den betydelse som faktiskt har funnits och varit utbredd fram till nu.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 10:08   #17
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Citat:
TeknikFreek skrev:
Jag tycker att en fjäder har vuxit till en höna.
Det har du verkligen rätt i!

Åsa
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 14:41   #18
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Ha jag är också ingenjör och inte gillar jag när folk använder fel begrepp för det - det är inte alltid man förstår av sammanhanget vad som avses, nämligen. Ordböcker har dessutom inte alltid rätt, det är ngt annat jag vet som ingenjör, de hänger inte med och har inte alltid koll på vilken nomenklatur som faktiskt används. Min lärare i teknisk tyska avrådde os från att köpa tekniska tysksvenska ordböcker, pga det.
Språket är helt korrekt ett medel - ch menar man olika saker med samma substantiv så uppstår förvirring, ber jag någon köpa 3 meter brodyr, eller tre meter broderi, eller brokad?
Men onekligen bidrar jag nu till ngt som blivit lite mer än det behövt.
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 14:48   #19
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Finns det ett enda tillfälle då ni inte förstått vad som avsetts av samanhanget på detta forum?

Uppenbarligen måste många helt ha missuppfattat vad som skall diskuteras i forumet maskinbrodyr isåfall.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 14:59   #20
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Men snälla nå'n, det finns en värld UTANFÖR detta forum!
Även om ursprungsinlägget nämner forumet, uppfattade inte jag det som att det bara var det vi diskuterade här! Jag uppfattade det som att spåkbruket här på forumet fått Ida att börja fundera på om vi har ett språkbruk här, och eventuellt ett annat gäller i "verkliga" världen.
Fast jag kanske ska passa mig för att gissa vad någon anna menar, men det är den andan jag har svarat.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 16:05   #21
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Det är när man rör sig mellan grupper och sammanhang missförstånd lätt uppstår.
Från jobbet kan jag berätta om hur i ett samarbete det hela tiden blev ngt märkligt fel i uträkningarna, ingen begrep varför, till slut gick man ner på skolnivå och upptäckte att man definierade en grundläggande konstant liiiite olika. det kostade ett par månaders arbete.
Den risken är väl inte så stor här
Men skriver man en vetenskaplig artikel böjar man vanligen med en lista med definitioner och förklaringar just f a undvika missförstånd.

Trevligare variant; En släkting till mig är konditor och kunde berätta hur olika saker som kunde heta samma sak; Marängtårta där han arbetade först var en sockerkaksbotten man spritsat marängsmet över och gräddat, det var det inte på nästa ställe där var det marängbottnar med fyllning.
saker heter olika på olika ställen, och det är väl inget fel att fråga för att få klart för sig vad skillnaderna är?

Senast redigerad av Lingling den 2006-05-01 klockan 16:57.
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 16:05   #22
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
mariatherese, jag undrar uppriktigt, varför tycker du inte man kan säga innan frosten?
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-01, 17:31   #23
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Suck jag menade inte att göra folk ledsna och upprörda, jag tycker bara att det vore enklare om brodyr betydde brodyr och broderi betydde broderi, det är möjligt som ni säger att termerna förvanskats sedan maskin-broderiet blev vanligt även för hushållsbruk, jag vet inte. Kanske vi skall hitt på något nytt ord om maskin-broderi känns klumpigt. angående före och innan har språknämnden en förklaring.
http://www.spraknamnden.se/fragor/svar.htm#innan
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons