Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-06-08, 14:24   #1
Doris_syr Doris_syr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2013
Inlägg: 4
Question Undre trådspänning på Husqvarna Automatic 21 C

Hej! Jag har fått en Husqvarna Automatic 21 C (en sån där grön stilig 50- eller 60-talsmaskin med spak, älskar den!).. och jag har nu förstått det mesta om inställningarna. Men. Innan jag fattade hur man sydde på den så råkade jag göra det förbjudna nämligen skruva på skruven i undertrådshylsan så att undertrådsspänningen ändrade sig. (Lång historia, men jag hade fel typ av spole i hållaren först och trodde därför spänningen var för tajt). Nu vill jag skruva tillbaka till normalinställning men vet liksom inte hur hårt skruven ska sitta. Finns det nån sorts riktmärke? Hur kan jag testa på ett tyg att undre trådspänningen är rätt? Vore så himla tacksam för råd. Förlåt mitt vimsiga inlägg, är ny på detta (syr oftast för hand annars).
Doris_syr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-08, 16:05   #2
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Jag läste i en servicemanual att undertrådspänningen justerades till 22 gram i fabriken, om det hjälper.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-08, 16:30   #3
Doris_syr Doris_syr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2013
Inlägg: 4
Tusen tack! Ska se om jag kan lura ut vad det innebär på min spole
Doris_syr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 08:23   #4
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Sätt i trådrullen i spolen och håll i tråden. När spolen sjunker mot bordet/handflatan (av tyngdkraften)skall det gå lagom fort. Sjunker den inte= för hård, går det fort= för lös. Lärde mig detta i syslöjden!
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 12:42   #5
Doris_syr Doris_syr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2013
Inlägg: 4
Åh tack snälla! Vilket bra knep!
Doris_syr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-09, 12:47   #6
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Hade en Husqvarna 2000 var min första symaskin och det var ett evigt rattande innan man kunde sy i tunna tyger. Så det blev mest bomullstyger. Så köpte jag min första Bernina 1988 och har efter det aldrig vridit på trådspänningen oavsett vad jag sytt. Tunt ellt tjockt. Det enda jag gjort är att byta mellan tunn och grov nål. Förstår att detta ör ett Husqvarnafenomen.
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-18, 05:34   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Knepet med att låta spolkapseln falla mot golvet funkar inte alltid. Vissa maskiner vill ha lite hårdare spänning och då kan man inte se det den vägen.

Ett annat sätt att testa sig fram till ett bra neutralläge, så att säga, på spolkapseln kan man göra såhär:
Ställ övertrådsspänningen på det föreslagna neutralläget (det finns säkert en prick eller något som indikerar det, annars är det i mitten på skalan). Trä maskinen med en bra, normaltjock symaskinstråd. Sätt i en bra, normalgrov symaskinsnål (universal nummer 80 till exempel) och testsy i ett "lättsytt" tyg, till exempel en stadig lakansväv. Lite vad som funkar, så länge det itne är för tjockt, för tunnt, elastiskt, eller någon av alla dom där andra sakerna som kan vara lite "svårare" att sy i.

Ställ maskinen på raksöm, sy en bit, titta på sömmen.

Om det bli öglor på tygets undersida är undertråden för hård i förhållande till övertråden och drar därför ner övertråden i öglor.
Om det blir öglor på tygets ovansida är undertråden för löst spännd i förhållande till övertråden.
När sömmen ser bra ut på båda sidor och trådarna möts mitt i tyget har du hittat rätt.

Tänk också, till en annan gång, på att spolkapselns fjäder är rätt omtålig och det är lätt att dra sönder den så den tappar spänsten. Man brukar rekommendera att man bara ändrar undertrådspänningen "fem minuter" åt gången. Alltså om den lilla skruven som håller fjädern hade varit en urtavla ska man bara vrida motsvarande en femminutersdel av urtvlan åt gången innan man testar igen. Det är en ganska känslig inställning, men när man väl fått till den är det extremt sällan man har någon anledning att ändra den.

Jag har en gammal husqvarna 6570 (2000-serien) som min favoritmaskin och jag ändrar bara trådspänningen när jag syr med specialtrådar, som ömtåliga effekttrådar och sånt. Pressarfortstrycket och nålsort anpassar jag däremot alltid efter materialet. Det räcker.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
automatic, husqvarna, trådspänning, undertråd

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons