Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-04-20, 14:31   #61
KlaramedK KlaramedK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 60
med andra ord är det som vanligt, man blir inte ekonomiskt "rik" av att knepa och knåpa på hobbynivå!!
Men det är ju kul att sy!
själv syr jag fickor och grunkor i cordura till dykare, och det tar egentligen aldeles för lång tid för att vara lönsamt men inkomsten sponsrar jag mina egna sömnadsprojekt med
KlaramedK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-22, 19:57   #62
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Fantastiskt!
Tack!

Så bra med folk som bryr sig och lägger ner arbete så att vi andra kan åka snålskjuts! Dvs på uträknandet av priser! Kanske vi kan få lite fler alster prissatta?

Jag håller tex på att sy underkläder och funderar just på hur mycket jag ska ha?!

Salongen som ska "sälja" de "exklusiva och personliga" seten (BH o trosa) funderar på att kunna ta hela 2½ per set!?! Nu har jag ju ännu inte börjat med vadderade BH men är det överhuvudtaget rimligt och vad ska då jag ta?
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-22, 20:45   #63
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Ha..ha...
Jag hörde på radion häromdan att 700 kr för ett par designade trosor var inget konstigt.
Tänkte genast att underkläder ska man nog satsa på
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-13, 20:43   #64
Nymla Nymla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
jättebra med en prislista!

men jag vill gärna ha lite råd vad man ska ta för en jacka? jag ska rita mönster till och måttsy en jacka i svart jeanstyg som ska ha samma stil som en skinnjacka, med många dragkedjor och detaljer alltså. fodrad, tvåsömsärm osv. kanske möjligtvis även ett tryck på ryggen som jag isf screentrycker.

hur mycket skulle ni ta för detta, exklusive materialkostnaden? jag är så dålig på att ta betalt! >_<
Nymla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-12, 15:34   #65
Medea Medea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 32
Vilken bra idé med prislista!

Ser att den är "gammal" men det är ändå något att utgå från. Jag har inte tittat i den ännu.
/Efwa
Medea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-12, 19:22   #66
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
En bra idé, men jag började fundera på en grej...

Egentligen borde det väl inte vara prisskillnad på tjänsterna beroende på hur erfaren man är. Jag menar, vare sig man är ett "proffs" eller en "glad amatör" så har man ju utfört samma arbete med samma resultat. Om ni fattar hur jag tänkte nu..?

Okej, om man ser en skillnad på slutresultaten, vilket ju ofta kan vara fallet, då är ju prisskillnaden "berättigad", eller om det är frågan om "svart vs. vitt" arbete.

Men många gånger så kan ju den glada amatören uppvisa samma slutresultat som en mer erfaren sömmerska, speciellt ifrågan om lättare arbeten som uppfållning av byxor, fållning av gardiner etc. Det kanske bara tagit lite längre tid. då tycker väl jag att man aksnke som amatör kan ta samma betalt som ett proffs.

Ingen kritik, bara en liten fundering från min sida...
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-12, 19:36   #67
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
En till fundering...

Jag brukar hjälpa min svärmor i hennes syateljé och en återkommande diskussion vi brukar ha är vilken ENORM prisskillnad det är på mansarbete och kvinnorarbete (så att säga...)

Tänkt till exempel ett par gardiner. Väldigt ltta att sy, ofta bara raka sömmar och man vågar inte ta mycket betalt för det. Men tänk hur länge det tar att sy dom.Dom stora tygsjokena är besvärliga att arbete med, man måste klippa till, kan vara svårt att få det rakt alla gånger p.g.a. det långa tyget. Det ska pressas och strykas, nålas och till sist sys. Det tar rätt länge, fastän slutresultate kan vara rätt enkelt.

Jämför då med att du för in bilen till bilmekanikern som ska byta en lampa... Går (oftast) rätt snabbt, slutresultate är lika "enkelt" som gardinerna, men vad har det kostat? Hur mycket högre timpeng har mekanikern jämfört med en sömmerska?

Okej, ofta kanske bildelar är dyrare än tyg. Men enbart timpriserna är otroligt olika.
Min personliga åsikt är att sömmerskor (och också frisörer etc.) borde ta betalt per timme. Men ofta tycker kunder att provning, klippning, nålning och div. förberedelser borde "ingå" i sömnandspriset. Men det är ju också arbete man borde ta betalt för...

En lite avstickare från ämnet, men en sak jag funderat länge på.

Kontentan av det hela = våga ta betalt för er tid! (ÄVEN om ni har roligt när ni jobbar!)
Bra med en prislista.
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-12, 20:25   #68
sinilga sinilga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 25
Jättebra med prislistan!
Tittade igenom den, hoppas du orkar göra färdigt den!

Det finns ett frågetäcken efter normalbredd trasmattor. För mig är normalbredd för trasmattor 85-90 cm.
Sen skall priset gälla den enklaste bindningen, dvs. tuskaft. Tycker att priserna är då ok.

Konstigt nog de manliga kunderna jag har haft betalar vad jag begär utan att ens ifrågasätta.
Kvinnorna är mycket svårare kunder. Särskilt de som syr/väver/etc lite själv. Fast de vet hur mycket tid det tar att arbeta med det här.(Fast det finns också undantag!)
sinilga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-12, 21:03   #69
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Citat:
sinilga skrev:
Konstigt nog de manliga kunderna jag har haft betalar vad jag begär utan att ens ifrågasätta.
Precis så brukar svärmor också säga
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-12, 21:55   #70
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag hinner tyvärr inte med att uppdatera, och fixa till nu när jag börjat jobba. Hinner ju knappt med att sy längre...

Någon annan som känner sig sporrad kan väl ta över? Det är helt ok för min del att andra fyller på och förbättrar.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 09:33   #71
AndyP AndyP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 29
Cape-pris

Hej!
Jag har fått i uppdrag att sy 20 st capes (vet inte hur det stavas, men typ sån som liemannen har) med huva och foder i annan färg, samt ett foder som man ska kunna knäppa av och på. Allt ska knäppas med kardborreband, för enkelt och snabbt ombyte. Dom ska gå ner till foten.
Men har jätte svårt för att veta vad jag ska ta betalt.
Vad tycker ni?
AndyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 23:22   #72
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Jag är också litet nyfiken på om någon har tipps på vad man kan ta för lappning och lagning. Har blivit erbjuden att fixa lite små skavanker på en del kläder till en second-handbutik och eftersom det är väldigt varierande saker skulle det nog vara lättast att ta betalt per timme. Jag kan dock inte hitta några riktmärken på vad en lämplig timpenning för en glad amatör skulle kunna vara.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons