Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-01-19, 20:57   #1
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
Question 1-4 step buttonhole

Jag är i symaskinsköpartider men undrar över en grej. Vilket är bäst 1-step uttonhole eller 4-step? Vilken är skillnaden?
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 21:15   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
4-step buttonhole är väl det "gamla" sättet att sy knapphål, dvs man syr i fyra steg (med tre olika lägen på maskinen - 1, 2/4, 3). Denna funktion har jag på min gamla Husqvarna. Använder den bara om jag ska sy endast 1 knapphål (byxor t.ex.), och är för lat för att trä om min andra maskin .

1-step buttonhole gör att man kan sy hela knapphålet i ett svep, med hjälp av en särskild pressarfot och en sensor. Min Janome MC 10001 har sådan funktion. Det går betydligt snabbare att sy knapphål på detta vis, och man kan vara säker på att alla knapphål blir lika långa.
Det finns även flera typer av knapphål att välja på här, och det är lätt att ställa in bredd och täthet m.m.

/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 21:22   #3
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag har 1-stegs knapphål på min symaskin och jag måste säga att jag tycker det är toppen. Hur enkelt som helst att få en rad med lika dana knapphål. Snyggt och smidigt. Men det kanske är en smaksak. Finns kanske de som tycker tvärt om?
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 21:22   #4
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
Tack så hemst mycket!
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-20, 11:07   #5
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
På min nya symaskin är det ett 1-stegs knapphål.

När man väl lärt sig det (ja, jag e lite tekniskt trög...)så är det helt suveränt. Knapphålen blir jättesnygga och helt plötsligt känns utmaningen att sy sju knapphål i en blus skitenkel!
/M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-20, 19:19   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Kanske beror det på pressarfoten, men på min maskin går det lätt att sy med 4-steg. Pressarfoten har en mätare så du kan sy lika långa.

Jag tror att det är så att elektroniska maskiner kan sy 1-steg medan mekaniska kan bara göra i 4 steg?

Och jag föredrar mekaniska.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-23, 06:30   #7
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Jag har både och på mina maskiner och ska jag bara sy ett knapphål så tycker jag det är bättre med 4-stegs eftersom man bestämmer själv lite mer där och kan justera lite medan man syr knapphålet. Men ska jag sy flera knapphål så är 1-stegs överlägset bäst tycker jag, så måste jag väla så skulle jag välja 1-stegs.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-25, 11:46   #8
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Klart att det är bra med 1-stegs, men han man bara sådan specialfot som mäter som hjälpmedel är ju inte 4-stegs ett dugg besvärligare, De blir lika mycket like som med 1-stegs. Men, som sagt, nog är det skönt med 1-stegs, det kan man inte komma ifrån!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons