Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-11, 20:29   #1
Kattta Kattta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 30
Question "Easy jeans"- ok för quiltning, klädsömnad och heminredning?

Jag är en symaskins-amatör som
alltid tyckt det varit kul att "påa på" med min ärvda uråldriga Singer (enl hörsägen är den från sent 60 eller tidigt 70-tal). Mest har det blivit gardiner och lappa gamla jeans.
Nu vill den inte riktigt vara med och leka längre, så nu är det äntligen dags för mig att göra slag i saken och köpa mig en vettig maskin jag kan göra allt det där som jag så gärna velat göra med.

Jag har en begränsad budget med smärtgränsen 6000 kr.

Jag vill kunna sy lapptäcken (quilta, applikationer mm)

Jag vill kunna sy kläder i både tjockare tyger
(tex ulltyger till jackor mm) samt i riktigt tunna tyger (typ underkläder och liknande). Kunna sy blixtlås, knapphål, sy fast band och spetsar, gärna fålla enkelt mm

Och sist men inte minst kommer jag att sy "massvis" med möbelöverdrag, gardiner, överkast, stolsdynor och liknande.

Som ni förstår är jag inte alls insatt i symaskinsvärlden och allt vad man kan tänkas behöva för finesser. Har surfat runt här på forumet och läst ganska mycket om just "Easy jeans".

Tror ni att den kan vara en bra maskin för mig?
Jag vill att maskinen ska vara så pass "finess-rik" och användbar till lite allt möjligt så att den fortfarande är intressant när jag utvecklats och lärt mig mer om sykonsten efter nåt år eller flera.

Har nu förslag på andra passande maskiner för maxpris ca 6000:-

Jag är inte intresserad av broderi men quiltsömmar och overlock är inte helt fel.

Alla förslag tages tacksamt emot
Kattta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 20:44   #2
Quiltlisa Quiltlisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 61
Hej!
Jag tror att Easy Jeans skulle passa riktigt bra för dig. Om Du bor i Bohuslän är jag säker på att Du kan få låna hem maskinen och prova den om Du kontaktar Bohusläns Symaskiner i Dingle. Magnus där är helt suverän på att låna ut maskiner till den som verkligen är spekulant.
Om Du bor någon annanstans så hör Dig för hos närmaste Janomesäljare om det finns möjlighet att få låna hem maskinen. Det är ju alltid lättare att prova en maskin hemma i lugn och ro.

Lycka till
Quiltlisa
Quiltlisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-12, 05:44   #3
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Vad för slags applikationer har du tänkt dig? Easy Jeans saknar langettsömmen och föll bort när jag skulle välja symaskin för jag vill verkligen göra applikationer som ser "handsydda" ut på maskin.

Här är en bild på en applikation med maskinsydda langettstygn:
http://community.webshots.com/photo/...89671438eUqrBe

Var bor du? Jag har bra tips på symaskiner i den prisklassen om du bor i Göteborgtrakten eftersom jag nyligen köpte en maskin för 6500kr med ursprunglig budget på 5000kr.

Har du funderat på begangnat?
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-12, 10:09   #4
Kattta Kattta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 30
Jag bor i jämtland, så det är väl utbudet i Östersund och Sundsvall som blir aktuellt , i allafall att gå å "klämma på". Det finns en Janome återförsäljare i Östersund som jag känner till, tänkte ringa snart när de öppnar för att kolla lite priser.

Jorild: vad bra att du ställde frågan om vilken slags applikationer jag tänkt mig. Jag vill självklart ha langettsömm, det inser jag när jag tittar på bilden du länkade till. Hade inte tänkt så långt...
Men det är samtidigt viktigt att maskinen funkar bra till kläd och inredningssömnad i grova tjocka tyger och att maskinen är stark.

Imorse insåg jag att jag faktiskt hade en liten reklamtidning från just Janome liggandes i köket, där är en sida reklam för DC3050 den ska tydligen inte kosta så jättemycket mer än Easy Jeans (typ 1000 kr)men har fler sömmar..jag undras om det kan vara något?
Kattta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-12, 11:49   #5
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Tänkte bara tipsa om en post här i forumet från någon som kollat upp en engelsk säljare, som tydligen erbjöd bra grantivillkor även för utländska köp. Där fanns bland annat den Janome du nämner:
http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=2854
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-12, 17:57   #6
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Har du funderat på pfaff? Jag köpte en pfaff just för de anses vara ena riktiga arbetshästar. Nu har jag haft min pfaff för kort tid för att uttala mig om det verkligen är så, men allt verkar som den matar hur fint som helst med sin inbyggda övermatare.

Problemet med pfaff är att de verkar tycka att langettsöm ska vara på de dyrare maskinerna. De "billigare" maskinerna (läs: 5-6000kr) som jag såg hos pfaff-handlaren saknade alla langettsöm. Men den pfaff-handlaren jag var hos hade inte ClassicStyle Quilt-maskinerna så jag vet inte hur mycket dessa kostar eller vilka av dem som har langettsömmen.

Det hela slutade med att jag köpte en Pfaff Expression 2026 som hade gått som kursmaskin en termin och var därför nedsatt i pris. Fast innan det var jag rejält vilse i symaskinsdjungeln och upptäckte att det var svårt att hitta en maskin som kostar runt 5000kr och har langettsöm. Lycka till där ute i symaskinsdjungeln!

Titta på www.pfaff.se efter närmsta återförsäljare . Länken till återförsäljarna finns upp på sidan till höger.

Janome vet jag tyvärr inget om.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-12, 20:38   #7
heba heba är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 39
Du har inte tittat på Quilters companion- modellerna? Där har du mycket sömmar och dom är också "arbets-hästar"
QC 6260 kostar 7195:- och då får du med quilt-bord, 1/4'' fot,frihandsquiltningsfot, F-fot med öppen tå och övermatare (kanske har jag glömt något ytterligare).
Lycka till med ditt köp!
/Helene
heba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-12, 20:46   #8
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
Så bra att du bor i Jämtland. DÅ ska du kvista in hos Micke på sy o damm (063-12 1163). Tala om din budget och säj allt du vill ha med. Han säljer Pfaff och Janome. Och andra. Jag skulle rekommendera dej att kolla med honom om en bra beg pfaff! Då har du ändå läge att byta upp dej inom ett år tror jag. Han är suverän att serva och göra affärer med!
Jag är pfaff galen och det är verkligen en arbetshäst, som håller många många år...
/pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 10:38   #9
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Hej!
Jag köpte en Janome 3050, men bytte bort den efter en vecka. Största nackdelen var att man inte kunde justera pressarfotstrycket, vilket jag tycker är viktigt när man syr i allt från chiffon till skinn.
Det kom med tre ! extra pressarfötter.
Jag köpte en Janome QC 6260 istället, och nu undrar jag hur jag har klarat mig utan alla quiltfötter som kom med. Jag quiltar inte, men använder dem till vanlig sömnad. Pressarfötter som följer kanter perfekt. Overlockfoten som följer med ger den bästa overlocksömmen utan overlockmaskin jag har sett. Den är också tyngre = stabilare än 3050.
Tidigare har jag haft Pfaff, som med sin inbyggda övermatare är outstanding. Men tyvärr tillät inte ekonomin en Pfaff med alla funktioner jag ville ha.
Lycka till med ditt köp!

Mvh Mariette
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 10:50   #10
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag försöker se på QC 6260 om den har friarm. Antar att den ahr det, men kan inte se det. Men det ahr den väl? Eller?
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 18:50   #11
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Ja, visst har den friarm
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 20:44   #12
berliot berliot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 15
Hej
Jag tycker att Janome 6260 är mycket prisvärd. Jag har sytt mycket på den. Jär själv inte så förtjust i Pfaff, tycker den är krånglig. Jag gillar Janomes sjudlada matare som gör att det inte trasslar sig när man syr enda ut.

MArie
berliot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-14, 09:51   #13
Kattta Kattta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 30
Tack så massvis för era förslag och tips!
Jag ändrar jag mig stup i kvarten. Först var jag säker på att jag skulle ha en Easy Jeans, ända tills nyss var jag tvärsäker på att det blir en DC3050...men nu är jag osäker igen
Vilken djungel det är!

"Pialuttan": jag ringde faktiskt Sy & Damm i lördags, tog pris på easy jeans (4500 kr)
och DC3050 (5500 kr)
Tror han jag pratade med hette Micke, trevlig som attan och väldigt hjälpsam var han hur som helst.

Då frågade jag om andra maskiner lämpliga för det jag vill kunna göra + att det ska finnas langettsöm. Jag tror det var Pfaff han pratde om, men ville jag ha langettsöm blev prisklassen genast nästan 9000 kr.
Tänkte inte så långt att de även säljer begagnade maskiner, måste nog ta och ringa idag igen och fråga lite om vad de har för begagnadmarknad.
Då ska jag passa på att fråga om QC 6260 också.

Jag läste nyss om QC 6260 på Janomes hemsida, det står "inkl quiltsöm samt quiltstjärna",
vad är quiltstjärna?
Kattta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons