Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Väskor mm.
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-20, 18:52   #1
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
"Lapper stort og smått" - Necessärer

Ni som gör dom knubbiga necessärerna som bland annat finns i Lise Bergene's bok "lapper stort og smått", HUR får ni till sidorna snygga??

Jag kommer så långt som till att jag ska sy ihop , viker och grejar. Men när det är dags att vända till rätan igen så ser det inte klokt ut!

Vad ska man tänka på?
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 08:45   #2
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Menar du de som man syr som ett rör och sedan syr ihop sidorna med ett veck? Jag har sytt flera om du menar de som jag visat i mitt album så är det ju bara viktigt att man är noga och får exakt lika breda veck på båda sidor så att den inte blir skev och att att lämnar ca en cm i mitten. Fråga gärna igen eller visa en bild på hur dina blir så kanske vi kan se vad som gått tokigt! //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 09:02   #3
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Det är precis dom jag menar, den första blev skev. Men det var för att jag var för slarvig, den var inte bra från början ens..:-)

Nummer två blev perfekt men nu när jag ska sy ihop den tredje blir det bara knas. Jag får inte till det när jag ska vända tillbaka till rätan.
Dert blir bara bubbligt, jag har mätt så att "vecken" blir lika stora men det vill sig inte riktigt ändå..
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 09:18   #4
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Här är en bild på den som blev bra..
Bifogade bilder
 
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 09:55   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Den här nessecären är precis den modell jag söker. Kan, vill någon försöka förklarar hur mönsterdelarna ser ut? Försöker titta på bilden men kan inte riktigt få till hur delarna kan tänkas se ut.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 10:39   #6
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Vart får ni tag på nesecärmönster? Den här är ju en sån modell jag vill ha tag i.
Den blå var ju jättefin.
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 10:47   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag hittade mönsterboken som nämns överst i tråden här http://www.butikenannalunda.se/
Billigaste inköpsstället vad jag kan se.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 12:15   #8
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Jag tycker att det ibland blir lite konstigt om man inte fått bixtlåset riktigt rakt, jag använder bilxtlås på metervara och då kan det bli lite skevt och bubbligt när man sätter tillbaka "kläppen".

Mönsterdelarna är bara en rektangel som man syr som en tunnel med hjälp av blixtlåset och sedan viker in långsidorna som ett veck från var sida och syr tvärsöver kortsidorna. Förstår du? //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 12:34   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Menar du att du syr fast blixtlåset ända ut i kanterna och sedan viker typ som ett kuvert i varje kortsida? Har du ingen söm för botten så den blir skarp? Hänger nog inte med riktigt får jag erkänna. Fast det blir den kanske när man sytt av flikarna på rätt ställe. Du har inte möjlighet att visa för en knäppgök hur du menar?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 20:40   #10
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Man syr en tub med blixtlåset på långsidan, vänd sedan ut och in. Lägg tuben som en åtta och platta till, sy sedan en rak söm över den tillplattade åttan. Över dragkedja och allt, sen är det bara att vända arbetet till rätan.
Den blir rund i botten men stadig ändå. Jag har använt en styv vliseline och volymvliseline tillsammans (styv på utsidan och mjuk inuti)

Förhoppningsvis så ska den se ut som på bilden, gör den inte det så har du gjort fel nånstans... Det är där jag befinner mig för tillfället! När man inte vet var det gått snett nånstans...*suck*

Nåväl, tur att sprättaren är min bästa vän ibland...

Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-21, 21:00   #11
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Nu snurrar det verkligen runt. Som en åtta säger du. Ska jag vränga tuben på mitten och sy tvärs över? Hänger inte med alls...hmmm. Menar du att vränga den som en åtta för att få fodret på rätt ställe när man vränger tillbaka?

Den på bilden är verkligen fin! Om det är nån tröst så har jag också en sprättare som glöder ibland
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 07:32   #12
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Såhär menar jag... där jag har min hand ska det sitta ett blixtlås innan man syr ihop tuben..

Och man ska vara noga med att allt ska vara rakt, det underlättar. jag har bara tryckt ihop den för bildens skull.
Bifogade bilder
 
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 07:48   #13
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tack för den bilden. Nu är det solklart hur den funkar.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 07:56   #14
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Fast du syr ihop den på avigan, när du vänder den får du ett "vikt" utseende.
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-29, 06:15   #15
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
En liten fundering.... River ni bort vadden i sömsmånen innan ni vänder? Jag håller på med min första och gör den i fuskskinn så det blir ganska tjockt i sömmarna. Kan bara säga att det här kan bli beroendeframkallande så har du inte tid... börja inte
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons