Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-06, 17:20   #1
apss apss är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 2
Simplicitymönster

...finns det någon här som har använt dem? Jag är på väg att beställa från deras hemsida men är osäker på det här med storlekarna. Är de "normalstora" eller ligger de i över-/underkant?
Antingen måste man beställa storlek 6-12 (32-38) eller 14-20 (40-46), men jag råkar ha ett bystmått som hamnar mellan 10 och 12 och höft- och midjemått som hamnar på 14-16.. Och jag har inte lust att lägga ut med pengar på dubbla mönster.
Någon som har några tips på hur jag ska gå tillväga?

(Jag är mer eller mindre nybörjare på sömnad och alltså inte särskilt van vid mönster och vet inte alls hur man ändrar i mönster, det är ofta pilligt nog att följa dem som det är!)

Tacksam för svar!
apss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 17:39   #2
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Jag hade köpt det större mönstret det är alltid lättare att sy in än att lägga ut.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 14:15   #3
inka inka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 4
Det beror lite på vad du ska sy. Om det är en byxa/kjol bör höftmåttet styra och om det är en överdel kan bystmåttet styra.
Men jag antar att du menar en klänning här, då skulle jag nog också välja det större mönstret. Det beror i och för sig lite på modellen, ibland kan det vara lätt att lägga ut kjoldelen, men generellt skulle jag ta det större mönstret.
Trist problem, jag känner igen det
inka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 17:35   #4
apss apss är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008