Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Väskor mm.
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-21, 16:53   #1
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Att sy en lappad tygkasse...

Jag tänker sy en liten "tygkasse", alltså en enkel öppen väska med handtag. Sidorna på den ska vara sammansatta av olika lappar, så först syr jag ihop lapparna till en rektangel, viker rektangeln dubbel och syr ihop, så att jag har en påse; gör likadant med det som ska bli foder och syr sedan ihop foder och framsida med handtagen lagda emellan... voila! en tygkasse.

Vet inte om det blev klart uttryckt, men nu i alla fall till min fråga. I vanliga fall brukar jag overlocka alla sömmar för att ingenting ska repa sig, men min overlock är just nu lite knäpp, så jag använder den helst inte. Är det någon fördel med att använda overlock till sådana sömmar, när jag syr ihop lapparna och sedan själva väskan? Alla sömmar hamnar ju inåt, mellan foder och framsida i väskan. Går det lika bra att sy vanlig raksöm då, eller finns risk att det lättare går sönder? Jag använder vanliga ganska tunna bomullstyger.

Tacksam för svar/åsikter!
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 16:59   #2
pakkemakke pakkemakke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 36
Jag har nyss gjort en tygkasse med lappteknik o det är bara att tuta o köra.
Det blir som du säger, sömmarna inåt. Det syns ju inte. Snåla inte med sömsmånen bara.

Jag quiltade kassen sen lite huller om buller, fri söm, o då blir kassen stadigare av det o håller bättre.
/AC
pakkemakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 20:51   #3
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Men om man gör som jag har tänkt, blir det då ändå bättre/mer hållbart med overlock, eller är det bara helt onödigt?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-21, 22:12   #4
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Om du har en stadig innerpåse så att sömmarna mellan lapparna inte belastas så är det nog inga problem... och annars är det nog kvaliteten på tyget i lapparna samt på tråden som avgör hållbarheten, inte sömval.

Lappteknik brukar sys med vanlig raksöm bara, och man behöver heller inte fästa tråden eftersom varje söm låses av en tvärgående söm. Sen quiltar man ofta över allting men jag tror absolut att foder räcker. Som det sagts tidigare i tråden, var inte snål med sömsmånen bara...
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-22, 05:44   #5
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Ledsen för alla frågor, men vad är att inte vara snål med sömsmånen? Alltså, vad tycker ni är en rimlig sömsmån?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons