Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-11-07, 22:50   #1
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
trubbel hur lång tid

Min maskin gav idag upp när jag satt och sydde. Jag har en Janome 6600.
Den bara liksom fastnade. Den har ju sytt så snyggt, perfekt å bra fram till nu. Vred försiktigt manuellt på ratten så jag fick upp nålen. Först trodde jag att tyget åkt ner men så var inte fallet. Testade att sy lite men det blir nu inga stygn Det är som att spolkapseln hoppar åt sidan och gör snedsprång och låser sig. Om någon förstår vad jag menar. Å det blir inga stygn. Har plockat isär det man kommer åt att plocka isär å kikat om det satt nån tråd eller ludd under spolkapseln eller liknande men inget sådant heller. Å inte blir det någon skillnad när jag testar med annan nål heller. Jag gissar att jag inte har något annat val än att lämna in min maskin på reparation. Har kikat lite på eniro och det närmsta stället verkar vara Eskilstuna för mig att lämna in min maskin på där de tydligen har reparatörer hos SymaskinCenter i Eskilstuna. Någon som lämnat in maskin där här som har en susning om hur lång tid det kan ta att laga en maskin? Känner mig mest uppgiven och ledsen just nu.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-07, 22:58   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Usch, det låter inte skoj att Din 6600 gör så där.
Men Du bör väl ha garanti kvar på den!
Janome har ju 5 år på alla sina maskiner.

Har Du bara sytt som vanligt och det blir så utan orsak, bör de kunna fixa till det.

Det verkar vara något nere i spolvaggan som "kommmit på sne"

Kan Du inte lämna in den där Du köpt den?

Jag lämnade in min på service här på HQ-butiken, och det tog inte många dagar, den genomgången gjordes i butiken.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-07, 23:13   #3
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Maskinen är köpt i Sthlm (15 mil bort). Har ju fyllt i på janomes websida en sån där men jag hade då ingen skrivare och kunde inte skriva ut det. Trodde man skulle få det på e-post men det fick man ju inte. Stället där maskinen är köpt (ABC-symaskiner) är dessutom nerlagt. Men visst måste de kunna fixa maskinen. Om det går på garantin eller ej känns i nuläget inte så viktigt då jag känner mig halv när jag inta har den att sy med.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-08, 09:39   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du måste ju kunna få maskinen lagad, där de säljer Janome.

Fick Du ingen skriven garantisedel?
Det har jag fått på alla mina Janome-maskiner.

Sedan har jag själv registrerat dem på Janomes sida.

Jag hopas verkligen att det löser sig snabbt, man är ganska handikappad utan maskin.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-08, 09:51   #5
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Tycker det låter som att du har en sliten spolkorg (spolkapsel) eftersom den hoppar ur sitt läge. En ny kostar 219 kr. Jag har fått byta spolkorg en gång (minns inte på vilken av maskinerna)just för att den blivit sliten och då är det lätt att den hoppar ur sitt läge. Ta med dig maskinen till affären, dom ser säkert om det bara är spolkorgen som behöver bytas, är det nåt annat kanske du måste lämna in den. Ring först och fråga om dom har spolkorg till din maskin hemma så du inte måste åka två ggr för en sån liten grej.

Lycka till!

//agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-08, 19:08   #6
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Det låter skönt om det bara är en sådan "enkel" sak att byta, nu känner jag mig lite lugnare. Får se vad hon säger när jag ringer min lokala Janome återförsäljare imorgon. Åter kommer framöver när jag vet vad som var fel på min maskin.

Jag har ju andra maskiner att sy på men de kan inte sy i siden vilket var det jag höll på med när jag sydde. Har en enkel brother och en gammal, gammal maskin här hemma.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 16:12   #7
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Nu fungerar min symaskin igen =)
Vad var det då för fel? Ja varken jag eller hon på symaskinsbutiken vet då maskinen fungerade när hon provsydde den. Den kanske bara behövde kånkas ut i min bil och köras lite? Underligt men skönt att den fungerar igen.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 16:36   #8
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Skönt att det löste sig utan stora kostnader. Antagligen nåt som fixade sig själv när du stängde av den. Jag tänkte skriva att du skulle prova med att stänga av maskinen och slå på den igen, men ångrade mig, tyckte det lät för enkelt.( har för mig att jag för längesen fick nåt problem som fixade sig efter en omstart)Förlåt, det hade kanske sparat dig en del besvär.
Men slutet gott allting gott!

Bara att gasa på igen!
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 17:31   #9
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Jo jag hade stängt av och satt på den tidigare. Men den kanske behövde en stunds vila och skumpa runt lite? Just nu är jag mest glad över att den fungerar =) Å inga förslag är för dumma när man felsöker tycker jag.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons