Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-07, 09:49   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Unhappy JAg vill ha var ett dåligt argument!!

Igår förlorade jag en debatt kring varför man ska ha en Coverlock! Jag kunde inte tillräckligt om vad en sådan gör förutom att man kan sy sömmen nertill på en t-shirt och att kanta fint...
så varför ska man ha en om man inte kan gå på "bara vill!?" som väl är ett argument gott som ett annat!!!
och tro på f-n så har det dykt upp ett tillfälle att just nu erövra en till ett rimligt pris och i det skick som mitt petiga öga kräver... repfobi har jag...
och så ska jag istället köpa byggmaterial!!! hallååå!
så jag har lämnat återbud på den maskinen... blääääääää
inte nog med att jag förlorat min vän Janne (brodyrmaskinen janome 350e) som gjort slut med mig och flyttat till någon annan!!! att få återställa status quo i maskin antal så... tja.. gick inte så bra....

men till saken!!
varför ska jag ha en coverlock när jag har en fin vanlig symaskin (janome 6600) och en overlock.. en gammal husqvarna med fantastisk raksöm.. en singer som är utlånad...
berätta!!! så jag kan berätta varför...

fattar inte varför inte mitt därför var tillräckligt

jag kanske kan tro att jag kan få ytterligare proffsiga sömmar på det man syr...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 10:00   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Du slipper trä om overlocken! Om jag sydde mycket kläder skulle jag köpa en coverlock, nu gör jag inte det så jag får trä om varje gång (inte så ofta förstås) men det tar sin tid att läsa rätt i instruktionsboken varje gång och så göra om det igen för att jag läst fel!
Jag har inte en aning om vad man kan sy med en coverlock förutom att fålla upp fint. Jag köpte en vanlig overlock som man kan fålla upp med för ett par år sen, en Pfaff 4862, för jag kunde då inte begripa varför man skulle ha en overlock tidigare. Jag önskar jag hade köpt en för flera år sen, det är ju mycket finare än overlocken på symaskinen.
Du behöver absolut inte försvara dig i någon debatt om varför du ska/inte ska ha en coverlock. Hade de andra i debatten någon coverlock så de kan stå för att de inte vill ha någon? Så har du råd och VILL HA så köp en, märke kan jag inte ge råd om. Men ingen annan har med att göra vilka maskiner du vill ha eller inte.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 10:24   #3
Lonleystar Lonleystar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 14
Jag vill också ha starkare argument förutom att man kan fålla fint, det håller inte riktigt här hemma. Dels så är det en rätt dyr investering och dels har vi lite plats..
Lonleystar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 10:55   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Man kan säga: Jag behöver,,,för det blir mycket proffsigare och mer hållbara sömmar!

Covermaskinerna är inte så fruktansvärt dyra, jag köpte min för strax över 5000,-

Plats finns alltid om man vill, jag har en väldigt liten syskrubb, 1,60x1,60 m men det ryms ändå 5 maskiner därinne. Jag ryms också!!!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 11:35   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag använder min ganska ofta för att göra bra handtag och hällor till olika saker. (Alltså ihopvikta och ihopsydda band.)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 12:24   #6
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Wink du är ju en trollkunnig

Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Man kan säga: Jag behöver,,,för det blir mycket proffsigare och mer hållbara sömmar!

Covermaskinerna är inte så fruktansvärt dyra, jag köpte min för strax över 5000,-

Plats finns alltid om man vill, jag har en väldigt liten syskrubb, 1,60x1,60 m men det ryms ändå 5 maskiner därinne. Jag ryms också!!!
oj!!!
jag tror jag vet hur du gör.... du har en magisk skrubb, den ser ut att vara liten men när du stiger in så förvandlas det till en helt hanterbar arbetsplats...

jag tycker att ju mer plats man har desto mindre plats tycker jag att det blir..

proffsigare sömmar köper han nog inte det heller... Han kan sy lite själv (hjälper mig när det blir för mycket när jag har en beställning) så jag syr liksom inte riktigt varenda dag. men 4000:- var ju inte så jättedyrt... så egentligen hade jag råd med det.. fast det kan ju va bra att få klart hallen och tvrummet... fakstiskt... suck

min man är det snällaste och mest förstående man kan tänka sig... jag brukar göra som jag vill men tänkte ha en annan vinkel och låta honom vara med lite! han lyssnar alltid intresserat och så säger han vad han tycker.så egentligen så tycker jag nog att han har rätt, i allafaall just nu. men jag "behöver ändå en" och plats har jag gott om. mitt bord kan man ha gäster på över natten. jag kan klippa och så på samma ställe som jag har maskinerna på.

suck fler argument tack!!! ;0D så jag är beredd!!! vad gör man mer?

Senast redigerad av Samigabriell den 2010-10-07 klockan 12:36.
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 13:05   #7
Kattie Kattie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 21
Knep... hrmmm, köp o ställ inne i en garderob eller nåt... när den sen "svalnat" lite o du ska sy på den så blir det frågor kan man lugnt säga att: neeeej, den har jag haft ståendes i garderoben jättelänge Här funkar det med hundgrejerna
Kattie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 13:16   #8
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hörde ni historien om damen som ärvde en summa och köpte en vävstol med tillbehör för pengarna. Vännerna förfasade sig, hur kunde hon köpa en vävstol! Det skulle väl ha varit något för hela familjen! Hon sa: om maken hade köpt en bössa (man behöver inte jaga med dem) så hade ni väl inte sagt något? Nej, det måste de ju erkänna, en ny bössa och en karl det hörde ju ihop. Vad det var för fel att hon köpte en vävstol de kunde de liksom inte förklara.
Så varför i fridens namn ska du behöva försvara det här eller är det gemensamma pengar det gäller? Sen beror det ju på vad man vill prioritera om man har flera val för pengarna. Visst pratar jag med maken om jag vill ha en ny "sygreja" men han tycker att det som underlättar min hobby är bra och jag låter honom hållas med sin hobby. Det är som sagt prioritering av vad man behöver eller om man måste låta bli.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 13:23   #9
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
Om jag vore som du, vill ha och har råd med en covermaskin så skulle jag köpa den, och förresten du har ju sålt en så varför kan du inte köpa en ny för pengarna.
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 13:35   #10
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
jo... men

hahhaha hallen behöver bli klar och barnen behöver lite kläder.. vilket jag skulle kunna sy mer och med proffsigare resultat... hmmmmm

så visst skulle jag kunna men samvetet.... säger nog att jag ska vänta... men visst tändes det ett hopp! men kanske inte...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 13:44   #11
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Prioritera! Jag har slutat sy barnkläder, det är billigare att köpa på Lindex m fl affärer, de växer ur dem så fort. Om man nu inte tycker det är jätteroligt förstås (det tyckte aldrig jag) och så får man förstås unika kläder och antagligen bättre kvalitet. Fast här har de slutat sälja modetyger för det är billigare att köpa färdiga kläder, det är för dyrt att ligga i lager.
Men ska man nu sy kläder och annat och gör det ofta så går det ju bättre om man har bra maskiner. Jag köpte min overlock för ett par år sedan och ångrade mig att jag inte köpte en för 20 år sen, då när jag sydde barnkläder, så hade de ju varit mycket finare i sömmarna och fållarna. Fåll med tvillingnål är inte alls lika fin som den med en coverlock.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 14:20   #12
Skruttan2 Skruttan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 39
Idag kan du köpa den för en mindre summa. Vad kostar den när hallen och TV rummet är klart?
Min man säger inget när jag tittar på nya maskiner. Det är nästan alltid han som säger köp du. Glad fru=nöjd man. Tror det gäller barnen också. Lycka till.
Skruttan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 19:48   #13
Berga Berga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Om du har råd stå på dig! Unna dig en maskin, men ibland vet man att man måste prioritera andra saker, hur tråkigt det än är. Jag hoppas du får din coverlock för det är roligt med bra maskiner. Lycka till!
Berga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 20:31   #14
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
jag har liknande problem Vet inte om jag ska köpa en overlock som har coversömmar, då min nuvarande saknar detta. Men den funkar utmärkt och coversömmar kan man ju alltid fuska till. Mitt problem är snarare att gubben tycker det är okej att köpa en och då börjar jag fundera på om jag verkligen behöver en
Jag tror inte jag behöver en...eller
Tilläggas bör att jag ville ha en med coversömmar redan för typ 13 år sen när jag köpte min nyvarande overlock.

inte lätt det där med maskiner
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-08, 08:59   #15
Lonleystar Lonleystar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 14
Alltså, min sambo säger ingenting. Han tycker att finns det pengar så är det bara att köpa. Men jag går bara på timmar och det generar nästan aldrig en heltid. Vilket i praktiken betyder att jag verkligen måste väga mina inköp, och då kanske jag inte vill lägga alla pengar på "mig" eller min hobby. Det är det dåliga samvetet som spökar.
Så egentligen är det jag själv som behöver bra argument.. ;-)
Lonleystar är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons