Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-02, 18:03   #1
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Husqvarna huskylock s21 (eller annan cover)

hej
jag har en bra gammal overlock..inga fel på den iaf. Så en ny overlock behöver jag ju egentligen inte. Det jag saknar är cover/flatlockssömmarna. Jag syr relativt mycket och väldigt mycket trikå

Fråga
Behöver man verkligen de här cover/flatlockssömmarna? Man kan ju egentligen köra fake med tvillingnål och dessutom fuskoverlock på den vanliga maskinen. Är det bara ett onödigt habegär?
Vad tycker ni?

Blir det kanske för jobbigt att "bygga om" för att sy cover så att man aldrig gör det.. även om denna s21 ska vara "lätt".

undrar även om ni som har HQ s21 är nöjda?
Skulle ni hellre ge mer för tex S25?

tacksam för lite hjälp
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 18:07   #2
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Nej, man måste inte ha en cover men det är en himla skillnad på slutresultatet...

Jag rekommenderar en fristående cover tex Janome Cover pro eller något annat märke. Då använder man den verkligen. Annars kanske man ska sy några sömmar på overlocken och så lite coversöm och så tillbaka till overlock och jag drar mig i alla fall för att bygga om maskinen i det fallet.
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 18:24   #3
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
tack för ditt svar.
Jag tänker också så om bygga om...men jag vill inte ha janome :-) Eller vill hellre köpa HQ pga försäljare iaf

Nu har jag ju en overlock så jag kanske skulle kunna ha det så ändå...en overlock och en cover..dvs s21:an. Men man flyttar visst nålar ändå och det är inte mycket mer som behöver ändras på s21. Kanske inte är så besvärligt?
Flyttar man inte nålar på janomes?
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 19:45   #4
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Besvärligt eller jobbigt att flytta nålarna på S21?
Nej, inte alls. Men ska du jobba med täcksömmarna som det finns olika alternativ av och kedjesömmen så måste du ju flytta nålarna!
Tar du dig tid och lär dig maskinen så går det snabbt.
Föreslår att du som inledning tittar på trädningsguiden som finns på www.husqvarnaviking.se under overlockar.
Men det allra bästa alternativet är att besöka en Husqvarna och andra märkes återförsäljare, begär full demonstration, provträ sedan maskinen själv minst 3 ggr i butikerna - oavsett vilket märke. Då kan du lättare bestämma dig för vilken maskin du ev vill ha.

Annars - gör en "fusk" täcksöm som det har skrivits så mycket om, det
fungerar också, men det ersätter ändå inte en riktigt snygg äkta täcksöm, det är en markant skillnad i slutresultatet.

Det är definitivt inget måste att ha en avancerad overlock, det hela
beror ju på hur mycket du tänker använda de här sömmarna. Fundera på vad du gör idag och hur ofta du tänker jobba med mer avancerade
sömmar i framtiden.
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 20:48   #5
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
jo fuskcover är ju inte lika fint men funkar..och tvillingnålens enda stora skillnad är ju baksidan

jag har kollat in s21 men inte kollat andra på länge Har inte hört så mycket om just dessa s-serier. Det är därför jag undrar vad andra tycker

att man flyttar nålar på s21 kändes nog som det besvärligaste på den..vilket man även borde behöva göra på janomes cover pro eller? Gör man inte det på alla sådana maskiner?

ja det är väl bara att bestämma sej kanske. Har ju velat ha det där i flera år men nu när man står i valet och kvalet börjar jag tveka
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 07:43   #6
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
hoppas på fler svar så jag puffar lite
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 09:31   #7
Ireth Ireth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 61
Jag måste slå ett slag för Janomes 1200D Professional, den är helt suverän, enkel att byta på och allmänt rent underbar.

Jag kan tyvärr inte säga något om husqvarnas maskiner men de är säkert bra de med
Ireth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 12:02   #8
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Ireth: man flyttar nålarna även på den när man syr tex flatlock osv eller???


undrar om ni som har s21 tycker att den klarar att sy över tjocka sömmar bra?
Har nån använt tex maskinbroderitråd i den? Man kanske vill matcha med det tänkte jag :-)
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 16:49   #9
Ireth Ireth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 61
Citat:
LillaMian skrev: Visa inlägg
Ireth: man flyttar nålarna även på den när man syr tex flatlock osv eller???
Det finns 5 olika nållägen att välja på, men ja man måste flytta på nålarna för olika sömmar (det står på vilka så det är jättelätt)
Ireth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 17:16   #10
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
tack Ireth för svar!
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 10:37   #11
Hello Hello är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
Jag har en Babylock Evolve, vilket är en kombinerad maskin. Jag har ett nålläge för overlocksömmar och ett annat för täcksömmar och kedjesömmar. Visst tar det en liten stund att byta från over- till coverlock men det är inte svårt och inte särskilt besvärligt. Fast de första veckorna höll jag på att bli galen - det kändes som om jag inte kunde sy alls längre

Och man byter visst mitt i ett plagg om det behövs. Men ännu mer har jag blivit kreativ och hittar på nya lösningar, vilket gör att jag inte behöver byta mitt i. Jag har tex lyckats klura ut själv (fast sen har jag sett flera andra tipsa om det också, men det hade jag inte när jag kom på det ) hur jag ska sy på kantbandet i halsringningar sist, så jag inte behöver ställa om efter bara en axelsöm... Och lite andra kluriga saker som nu känns helt naturliga men inte var det från början.

Sen är det klart att om jag hade haft plats för en separat cover hade jag nog valt det. Men man får ju då också tänka på att för att kunna utnyttja det fullt ut så behöver man ju också ha trådrullar till alla maskiner. Om man ändå måste flytta trådrullar är det ju ingen större skillnad mot att ha en kombinerad maskin.
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 16:46   #12
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Hello: tack för svar! DEt där med trådrullarna hade jag inte tänkt på
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons