Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-04-04, 12:37   #1
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Garn som inte noppar sig?

Nu stickar jag inte själv, men vill ändå ha ett ord med i laget när svärmor ska göra nåt åt barnen.
Hon har stickat jättefina tröjor åt dem, men när hon har gjort det i akrylblandningar blir tröjorna gärna noppiga. Ibland redan innan man har tvättat dem.
Nu har jag hittat en kofta på Garnstudios hemsida som jag vill att min dotter ska få. Affären där svärmor handlar har tyvärr inte deras garner, utan innehavaren har plockat fram ett annat gran som ska kunna motsvara Eskimo i 100% ull. Det är dock en akrylblandning vi pratar om.
Hur ska jag göra? Ska jag beställa Eskimo istället via nätet, eller ska jag tro på affärsinnehavarens argument om att det inte kommer att noppa sig?
Jag gillar ju själv naturmaterial bäst, och känner spontant att Eskimo får min röst.

Vad tror ni som har mer erfarenhet?
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-04, 18:03   #2
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Hej Annika!

Skulle jag vara i din sits skulle jag beställa eskimo som är 100 % ull, för blandningen kommer nog att noppa sig. Jag gillar också naturmaterial bäst och försöker alltid om det går köpa rena naturmaterial.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-04, 18:31   #3
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Följ din egen känsla!

Vilket garn tror du att du skulle bli mest nöjd med? Välj det. Skulle du bli besviken, så slipper du i så fall att lägga över din besvikelse på din svärmor.
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-04, 22:16   #4
shnurok shnurok är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 78
Smile

Har du frågat din svärmors åsikt?Det skulle jag har gjort om jag var du!
Och det finns sååååååå många akrylblandningar,så jag tror på garnaffärs innehavarens råd faktiskt........
shnurok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-04, 22:25   #5
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Hmmm... Tack för hjälp och råd! Det lutar nog åt Eskimo i alla fall.
Svärmor är hysteriskt rädd att ull ska klia, men koftan lär ju inte användas utan nånting under, och dottern har hittills inte reagerat på andra saker i ull.
Men för säkerhets skull får jag väl prata med dem i affären också!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-07, 07:57   #6
Symaskin Symaskin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 29
Naturmaterial är bäst i alla lägen.
Akryl noppar sig och blir "hårt" fort i strukturen.
Ull kan noppa lite i början, lösa fibrer, men håller sig finast i längden.

Särskillt äldre människor tror att ull sticks men det är dålig kvalitet av ull som sticks. Dåligt ullgarn har korta fibrer som ställer sig på tvären och sticks. Bra kvalitet har långa fibrer som lägger sig längs med garnet och är mjukt och skönt.

Förr fanns återvunnen ull, lumpull(omkardat och omspunnet). Detta ullgarn måste ha varit grymt vasst då fibrerna bröts korta. En del äldre har upplevt den och fått skräck för ull, trots att det finns så fina kvaliteter

Lycka till!
Anki
Alltid naturmaterial!
Symaskin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons