Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-11, 19:28   #1
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Hjälp mig med mina sjalar!

Suck!

Jag är så sugen på att svepa in mig i sjalar i olika färger, men har inte riktigt greppat hur jag ska räkna ut hur stora de blir.
Jag hittade ett mönster hos Garnstudio som var enkelt, bara räta maskor, och så ökade man två maskor vartannat varv.
Bara det att när jag stickade en sån sjal i Kidmohair med stickor i stl 7, blev det ungefär en miljon maskor och bara en liten scarf när det var klart... När jag höll upp sjalen framför mig, fortfarande på stickorna, nådde den från hakan och ner till mitten av låret. Men den var jätteliten när jag maskade av den, och går bara att använda som halsduk. Inget fel i det, men det var ju en rygg- och axelvärmarvariant jag var ute efter.
Nu har jag vanlig mohair som jag gärna vill ha en sjal i. Ska jag leta upp ett annat mönster för att få det att funka? Har jag haft fel storlek på stickor?
Jag har också köpt en härva ganska tunt ullgarn, 100g. Räcker det till en sjal? Är helt förvirrad och söker runt, runt på nätet efter bra mönster, men har hittills bara letat på fel ställe.
Kan någon vänlig själ hjälpa mig förstå hur jag ska göra!
Tacksam för alla svar!

Mvh Annika
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 20:27   #2
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
När jag stickar sjal använder jag rundstickor, det blir inte så tungt när det är många maskor.
Jag lägger upp 3m och ökar 1m varje varv, tills jag får 350m.
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 21:36   #3
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Ska prova rundstickor. Ökar man 1 maska genom omslag, och i så fall var? Efter första maskan? Det var så jag gjorde, fast två maskor vartannat varv, andra och näst sista.
Tack för din hjälp, tar gärna emot synpunkter angående garn och stickstorlekar också!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 21:49   #4
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
Det går säkert lika bra med omslag, men jag stickar första m och hämtar upp 1m från varvet innan.
Jag gör mitt eget garn och använder stl 5 på rundstickan.Men jag har kompisar som stickat med både tjockt och tunnt garn.

För mej går det åt 1,5hg garn, då räcker den till rumpan.

Lycka till!
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-12, 10:14   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Har du "blockat" den?

Alltså låtit den ligga i vatten och blivit genomkramad i ca 20 minuter, kramat ur den det värsta och sen spänt som en tok och nålat fast den i rätt form och låtit den torka?

Det gör stor skillnad.

"Ganska tunt ullgarn" är svårt att bedöma.
Östgötas pälsullsgarn är så tunt att jag började fundera över var gränsen går mellan garn och tråd. Med det garnet räcker 100g till en så stor sjal att den når till rumpan. (typ 90 cm) Jag har för mig att jag använde stickor 3mm.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-12, 10:22   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Trekantiga sjalar kan man sticka från nederspetsen och uppåt. Då avmaskar man längs den raka kanten upptill.
Då ökar man t ex en maska i början på varje varv. (För att få en enkel rutin.)


Eller så börjar man i nacken och stickar nedåt. Då består den raka kanten upptill av kantmaskor och man maskar av längs "de lutande sidorna" där nederspetsen utgör mitten av kanten.
Då ökar man vartannat varv: 1m i början, 1m precis före mittmaskan, 1m precis efter mittmaskan och 1m i slutet.



Och sen finns det nog ett tjog andra riktningar man också kan välja, men då handlar det om fyrkantiga sjalar, har jag förstått det som.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-12, 10:55   #7
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Snyggast ökningar tycker jag att det blir om man stickar två i samma maska.
Den första stickar man i främre maskbågen, lämnar kvar maskan på vänsterstickan, och stickar den andra i bakre maskbågen.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-12, 11:03   #8
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Det blir iaf en ganska osynlig ökning.
I Elsbeth Lavolds bok Vikingamönster finns det andra rätt osynliga ökningar.

Omslagsökning ger ett hål. Och gör man en sjal, mer eller mindre spetsstickad kan det bli en snygg dekoration.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-12, 15:34   #9
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Tusen tack för era svar!
Jag stickade min sjal nerifrån och upp. Har gjort ett försök tidigare med ett jättefint mönster, men den skulle stickas uppifrån, och det var helt hopplöst för mig att hålla reda på alla maskorna. Jag stickade dessutom i mohair, och efter att ha fått kasta fyra (!) försök á 10 cm (gick INTE att repa upp i det garnet) så gav jag upp. Jag kunde se i mönstret att det blivit fel, men inte räkna ut var nånstans. Så jag tänkte att det kanske är enklare att börja med en rätstickad som börjar nerifrån...

Och nej, den är inte blockad, jag ska göra det och se hur slutresultatet blir. Jag vill ju använda den i alla fall!

Mitt tunna ullgarn ska jag experimentera med. Jag köpte det på tradera av en som färgat själv, och det ligger i en snygg härva och väntar på att bli nystat! Så det får bli vad det blir, det är fint färgat i alla fall och var inte så dyrt.

Men jag säger som Robert Broberg: Målet är ingenting, vägen är allt tralalala... Huvudsaken jag får sticka! Har som mål att våga ge mig på en kofta till mig själv, men det innebär ju att jag måste köpa 12 nystan, och det skulle ju vara trist om det inte blir bra. Men mönstret ligger här hemma och ruvar, tror att det får bli höstens projekt!

Tack alla för svaren!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-12, 15:39   #10
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Citat:
Annika74 skrev:

Mitt tunna ullgarn ska jag experimentera med. Jag köpte det på tradera av en som färgat själv, och det ligger i en snygg härva och väntar på att bli nystat! Så det får bli vad det blir, det är fint färgat i alla fall och var inte så dyrt.
Har du också fått handla av garnlek? Jag lyckades bärga några poster också.

Men nu när jag är pank på garnköparkontot kan jag ju rekommendera hennes vackra garner till andra.

Hennes hemsida har många vackra bilder på garn och "använt garn", dvs alster.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-12, 21:07   #11
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Jag stickade en sjal i vintras.å började jag nerifrån och ökade en maska i början av varje varv.

Jag stickade i mohairgarn med stickor 10 el 12 (tror det var 12 till barnsjal och 10 till vuxensjal). Till vuxen gick det åt 3 nystan garn och då blev den ca 2 m bred och 1 m lång...
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-13, 07:35   #12
iskra iskra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 31
När jag gör sjalar, vet itne hur mycket garn som går åt så stickar jag på stickor 10 även om det är tumntgarn, och så börjar jag på 3 maskor, lägger ut 2 varannat varv, om jag vill ha den lång ner på ruggen men inte ås bred, och vill jag ha den bredare och kortare sä lägger jag ut 2 varje varv. Med andra ord, det är en smaksak. Jag har itne koll på hur många maskor det blir, men det blir ett jäng.

Lycka till
iskra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-29, 22:17   #13
mayamaya mayamaya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Tack för alla tips här
att börja nerirån med 3 maskor är ju toppen då är det ju bara att sticka så långt garnet räcker
mayamaya är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons