Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-02-27, 10:57   #1
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Omöjligt tyg!

Sitter just och ska sy en glamourös utklädningskjol till min treåring, och inget funkar!
Tyget har svart elastisk botten, någon form av 100% syntetmaterial och har små, små lila prickar som är blanka och glittrar tryckt på. Det lila känns nästan lite gummiaktigt när man tar på det.

Det är jättesvårt att få tyget att mata fram, eftersom jag inte har någon teflonfot, och dessutom tar inte övertråden tag i undertråden på flera ställen, vilket gör att det blir långa hoppstygn. Det är lika svårt att sy elastisk raksöm som vanlig, men något lättare med trikånål.

Nån som har ett jättebra knep för att det ska bli bra?
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 11:05   #2
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Jag sydde i sådant tyg och svor hela tiden eftersom nålarna givk av. jag fick då rådet av en väninna/sömmerska att plocka bort paljetterna i de större sönmmaran och där det sedan behövdes limma dit dem igen. lite krångligt, men det blev bra till slut.

Eller nja jag glömde vad jag höll på med och pressade med lite för varmt järn så att det bidde ett ål i klänningen. Men den var fin innan det i alla fall
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 11:33   #3
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Om du inte har ngn teflon pressarfot så ett tips är att tejpa med maskeringstejp under den befintliga foten. Det glider bättre.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 11:55   #4
Kjersti Kjersti är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 2
Ett tips som jeg har brukt enkelte ganger er å nåla fast, eller legge tidningspapper over og under tyget når man syr, litt svårt att se sömmen men matningen går mycket lettere, og så er det lett å rive det bort etterpå.
Kjersti är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 12:02   #5
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Fantastiskt så snabba svar!

Jag ska prova med maskeringstejp för bättre glid, det har vi i alla fall hemma eftersom maken är målare !

Men hoppstygnen är det ju värre med. Prickarna är inte så stora att man kan plocka bort dem som man kan med paljetter. De här är inte mycket större än knapphålshuvuden, och sitter tätt, tätt, så tyget ser nästan helt lila ut på lite avstånd.

Ska man ha en vassare nål som liksom skär sig genom gummiytan, typ skinnål?
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 12:27   #6
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Nål till omöjliga tyg

Försök med en microtexnål. Det brukar gå bättre till tunna, täta,"sega" tyger när det blir hoppstygn.Dom är extra vassa och tränger lättare igenom tyget.Du kan också höja pressarfotstrycket lite grann.
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 12:30   #7
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Ska införskaffa en sån nål snarast!

Tusen tack för hjälpen!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons