Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-02, 13:58   #1
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Sy en sängtopp

Har ett problem.
Jag ska sy en sängtopp till vår dubbelsäng, alltså som en kjol som träs över resårbottnen och som går nästan ner till golvet.
Nu är problemet detta: vi har två enkelsängar som bildar dubbelsäng, och sängarna är olika mjuka. Rätt så mycket olika... För att få ett "helt" intryck har jag provisoriskt trätt på ett överdrag från IKEA som täcker båda resårbottnarna, men eftersom den ena sängen är mycket mjukare, flyttar sig överdraget och blir liksom korvigt (svårt att förklara...).
Om jag nu ska sy en egen sängtopp, hur ska jag då förhindra att detta händer med den?
Har tänkt på två alternativ.
1. Att man syr den "som vanligt", som en fyrkantig tyglåda i sängarnas mått och lägger över.
2. Att man bara syr själva kjolen och låter den gå in ovanpå madrasserna ca 30 cm runt om, och sen "fixerar" med bred resår, exempelvis som ett kryss tvärs över sängarna.

Mitt andra alternativ fungerar i tanken som en mer flexibel lösning just med tanke på de olika sängarna.

Nån som kan hjälpa mig? Trots den något obegripliga beskrivningen...
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 14:15   #2
Susen Susen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 151
Hej Annika,
JAg har precis sytt säng överdrag till tösernas rum och sydde då de som en fyrkant som du beskrev.Sydde dem i brunt linne tyg.Det blev jätte bra.HAr innan sytt med just volang ner till och det kasar ner antingen på den ena eller den andra sidan hela tiden ...inte bra.
HAr tidigare sytt till våra sängar men gjorde då 2 separata och inte en hel vilket jag undrar nu varför.Det borde ju hjälpa till att hålla sängarna ihop och jag tror inte att man kan märka att den ena är mjukare än den andra.Du menar madrassen som är längst ner och inte den tjocka bäddmadrassen va?På den tjocka bäddmadrassen,här är den nedre kanske 40 cm hög och bäddmadrassen 30 cm ungefär, på den övre har jag ikeas överdragslakan.Jag vet inte om du blev klokare på det här.Hoppas att det blev till ngn hjälp.
Häls
Susanne
Susen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 16:19   #3
irre4ever irre4ever är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 98
Hej, jag har sytt en kjol till våra olika mjuka sängar och jag har sytt en hel "botten" av vanliga underlakan som ligger under bäddmadrasserna och har en volangkjol påsytt runt om. Det funkar bra. Den stannar faktiskt på plats men om du ska ha en rak kjol (alltså inte en som är volang) så vet jag inte om det blir lika bra resultat. Sen bäddar jag med ihopsydda underlakan i vanlig storlek så det blir ett enda underlakan och det funkar också och ligger bra på plats samt håller ihop bäddmadrasserna fint. Så bra det nu kan ligga efter en natts sömn.
Hälsningar Irene
irre4ever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 18:27   #4
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Tack för era svar!
Det verkar som om "lådvarianten" verkar bäst, och att sy en som räcker över båda sängarna. Det är kanske bara när man ligger båda samtidigt som tyget kommer olika långt ner mot golvet på grund av kroppstyngden, och då kvittar det ju faktiskt hur det ser ut.
Jag har nog tänkt att sy raka sidor, och göra som du beskrev Irene, att ha ett underlakan som botten.

Det är så härligt att kunna bolla idéer här, och det är alltid nån som precis har testat just det jag tänkt ge mig på!

Susanne: fixar pengar till dig idag!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 18:34   #5
Susen Susen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 151
Hej Annika,
JAg andvände mig inte av lakan utan jag sydde ihop 2 längder av tyget på mitten och la dem över sängen.Sen nålade jag hörnen på avigan när tyget låg på,sydde sen trekanter där hörnen skulle vara och fållade,tror att det blir bättre än med lakan,mer stabilt menar jag.
Häls
Susanne
Susen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 18:37   #6
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Hur fick du till det snyggt vid de övre hörnen? Resårbottnen har ju rundade hörn, så jag funderade lite på hur man skulle göra där. Man får kanske nåla det riktigt bra från avigan där också.
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 19:01   #7
Susen Susen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 151
Var tvungen att kolla.Jo mina har oxså lite rundade hörn men det var inga problem att få det snyggt.JAg skall fotografera dem imorgon o skicka till dig .Kan inte nu för töserna ligger och sover kl är 22.
Häls
Susanne
Susen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-02, 19:07   #8
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Vad gulligt av dig! Nu ska jag mäta och räkna ut hur mycket tyg jag behöver, och sen skicka efter! Fick tygprover från Jotex, så det blir sängtoppar i mörkbrun fuskmocka om allt går som det ska!
Så ingen panik med bilden, men jättetack om du fixar det!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-03, 19:55   #9
Skorpan Skorpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 1
Håller som bäst på med att sy en sängtopp så som du beskriver, Susanne, men jag förstår inte riktigt hur jag ska få till hörnen. Har inte så himla stor sömnadserfarenhet. Det där med att sy trekanter, kan du förklara det mer? Verkar vara en bra idé att nåla från avigan - kanske ger det sig om jag börjar nåla?
Skorpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons