Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-10-05, 18:37   #1
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Tilda-serien - fråga om copyright

Jag är med i en grupp som brukar träffas då och då och göra s.k. "redo"-pyssel. Vi gör alltså olika handarbeten/hantverk med återvunnet material. Som nästa tema ska vi göra saker ur Tilda-böckerna.

På den officiella Tildahemsidan så fanns det en rubrik om Copyright och där stod det att man inte får sälja Tilda-modeller i komersiellt syfte och inte heller lägga upp mönster på nätet. Hur är det då månne med användandet av deras logo?
Jag ska nämligen göra en liten reklamaffisch (att hänga upp i de lokala affärerna) och tänkte om det månne är OK att använda Tilda-logon och kanske någon exempelbild. Vi tar ju inget betalt för denna workshop och använder mönster ur Tildaböcker som vi lånat från biblioteket.
Nog kan man väl få använda logon då... eller? Det är ju inget vi tjänar pengar på så....
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 19:07   #2
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Du skulle inte kunna ta kontakt med Tone själv och fråga? Förklara hur du hade tänkt det hela. Det hade jag gjort. Här finns en länk till hennes officiella Tilda sida. Där finns möjlighet att kontakta henne med.

http://www.tildasworld.com/content.php?PILOT=2

Såg försent att du redan hade varit på sidan, så du hade inte behövt länken, men jag låter den vara kvar ändå om någon annan är intresserad.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 19:31   #3
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Jo, det hade ju antagligen varit säkrast att fråga direkt av henne. Men det fanns inga kontaktuppgifter till henne, eller någon annan ang. dessa frågor, på hemsidan. Hon är kanske såpass berömd redan att hon inte lämnar ut direkta kontaktuppgifter på nätet..?

Men då det ju ändå fanns ett avsnitt på hemsidan om just copyright och det där inte nämndes att man inte skulle få använda namnet på det sätt vi tänkt göra, så känns det som att det borde vara OK. Försökte läsa lite om upphovsrätt på wikipedia också och den uppfattningen jag fick var att det borde vara OK att göra så som vi tänkt, eftersom vi inte har någon ekonomisk vinning av det.

Någon som vet säkert?
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 22:06   #4
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag trodde att det fanns kontaktuppgifter till henne på sidan, men det verkar bara vara återförsäljare av materialet.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons