Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-24, 23:43   #1
Beatrice Beatrice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 9
Thumbs up Lägga till bilder

Jag har fått förfrågan om att starta en ny tråd om hur jag fotar och lägger till bilder här. Så då gör jag väl det...

Jag försöker ta mina kort på dagen, med så mycket naturligt ljus som möjligt. Ev en lampa som lyser på. Tar jag för nära med blixt blir det inte bra...

Sedan jag lagt in bilden i mitt fotoprogram i datorn använder jag ett annat litet program för att konvertera bilden till jpg och ge den mindre upplösning. Den kan inte vara större än 512 kB och 1024x1024 pixels.

Det borde gå alldeles utmärkt med en mobilkamera.

Tja, vet inte riktigt vad jag ska skriva mer, ni får väl fråga om ni undrar...

/Bea
Beatrice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-31, 22:48   #2
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
tack bea, men jag har inte köpt något kamera än

Nu finns det lite hopp för oss som inte är så tekniska av oss. Det var någon som funderade att det är synd att så många väljer att vara anonyma på forumet. Jag tänker som det är för min del, att det beror på, att vi inte kan tekniken att ta bilder och infoga till forumet. För det första vet jag inte om jag ska köpa digitalkamera eller mobil med kamerafunktion? Har varit och tittat på Nikon digitalkamera som kostar 2500 med minne, patteriladdare och sladd att föra bilder till dator. Har nu hört att det kommer mobil som har 5 "megapixtlar" eller vad det nu heter? Har någon vetskap om det är sant och ska jag satsa på det sedan och vänta eller köpa dessa mobiler med kamera som nu är till försäljning? Sedan saknar jag fotvarande en provdocka (ids inte börja göra själv),för att kunna fota min klänningsamling.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-01, 16:09   #3
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Jag har både digitalkamera och mobiltelefon med kamera, men jag tycker att digitalkameran absolut tar bättre bilder än mobil-kameran. Pixlar förstår jag mig inte på...
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-01, 17:56   #4
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
flera tusen kronor???

Går åt att köpa både och...Behöver i och för sig byta min mobil till nyare (blir 5 år i augusti). Erikson eller Nokia mobil med kamera? Spelar det någon roll vilken modell? Vet någon?
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-01, 19:55   #5
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Svårt att råda någon annan om vilket märke, jag hade en Nokia mobil förr, nu en Ericson, båda har sina för- och nackdelar antar jag.

Har kommit på att det kan vara lite osäkert att köpa till kampanjpriser som många lockar med, det kan vara mer "buggar" då, självklart vill dom få ut dessa också, men ofta blir det problem av olika slag för kunden. Det är min erfarenhet.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 11:37   #6
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
vilsen?

Har varit och kollat olika mobiler med digitalkamera. Det som förvånar mig är att man får inte något bra tydligt svar på vilken kamera som kan vara bra för mina behov. Besökte Elgigant, Exprert och Telia. Det har inte varit så svårt att få opartiskt information någon gång tidigare. Det verkar vara en styrning till att favorisera ett visst märke eller att jag måste köpa digitalkamera för att få bra bilder att infoga bilder till dator för att mobiler kan man inte få bra bilder med sägs det. Söker också information på nätet nästan dagligen. Vill också att Sar-värde inte är så väldigt högt och det är jättesvårt att hitta information som är heltäckande över alla märken och modeller.Är det någon som har liknande motgångar eller har det varit lätt att välja mellan mobil med kamera eller bara digitalkamera?
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 11:57   #7
Beatrice Beatrice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 9
Själv har jag en digitalkamera.
Visserligen har jag kamera i mobilen också, men jag föredrar att ha en kamera.
Tekniken har säkert gått framåt, men jag tror ändå att en kamera är bättre. Och går den ena sönder så har man ändå den andra kvar...
Har du en mobil du är nöjd med så köp en kamera...
Skulle jag gjort i varje fall!

Lycka till!
Beatrice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-15, 13:10   #8
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Ritva Savela

Det du beskriver när du är ute i butiker och försöker få svar på olika frågor samt tips och råd inför köpet är precis vad jag och många med mig också har upplevt. Det verkar inte gå att få något vettigt svar ur försäljarna tycker jag. Kanske är dom styrda att hålla fram vissa märken bara, vad vet man?

Jag har upplevt detta särskilt på dom stora butikerna som t.ex. Elgiganten, OnOff, Siba m.fl. Ibland undrar jag om dessa människor inte vet något om det dom säljer, det verkar som om dom satsar mera på sitt utseende, propert klädda och snygga i håret m.m.

Av den orsaken har jag bestämt mig för att aldrig köpa något med kampanjpris, jag misstänker nämligen att det inte är helt felfria varor alla gånger.

För att få en opartisk bedömning av en vara är det nog säkrast att fråga en likaledes opartisk instans, t.ex. Konsumentrådgivaren på sin ort.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons