Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-25, 21:23   #1
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Varför tar nålen i plåten???

Det är ingen bra sykväll ikväll... och då vänder jag mig som vanlig till sysidan och alla kloka människor som finns där .
Jag har en Pfaff coverlock 3.0 och syr med fyrtrådig overlocksöm. Problemet är att den vänstra nålen tar i plåten. Jag har bytt båda nålarna (EL-nålar), kollat att de sitter ordentligt men det hjälper inte. Konstigt nog går det bra att sänka nålarna när pressarfoten inte är nere, men när jag sänkt den så tar vänstra nålen i. Är det något särskilt jag ska tänka på när jag sätter i nålarna??? Jag sätter den med platta sidan bakåt och försöker fästa dem så långt upp som det går.
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 21:27   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Kontrollera så att inte stygnplåten kommit ur sitt läge.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 21:36   #3
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Inga problem med det vad jag kan se...
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 21:51   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Ja, du. Själv har jag en Bernina och har aldrig sett en Pfaff coverlock. Har du möjlighet att fotografera och lägga ut en bild på den? Om inte vilken maskin har du, kanske är det möjligt att se hur maskinen ser ut på hemsidan.

Det allra bästa är bild av din maskin eftersom det är den som det är fel på.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 22:02   #5
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Digitalkameran fungerar inte heller... Tekniken och jag är verkligen inte vänner...)
Jag har suttit och sytt under kvällen och när jag skulle sy fast en mudd i ett par byxor tog det plötsligt i när nålen skulle igenom. Efter det fick jag handveva klart sömmen, ibland tog det i och då fick jag trixa tills det funkade. Efter det bytte jag nålar eftersom det såg ut som att den vänstra nålen var lite framåtvinklad och trodde att det skulle gå bättre men inte... Nu när jag sänker nålen tar den hela tiden emot med spetsen i plåten som är framför nålen.
Det är en Pfaff Coverlock 3.0
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 22:07   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Typiskt allt är som förgjort med andra ord. Ta lös stygnplåten och rengör maskinen. Skruva i och ur nålarna. Skruva upp nålhällaren helt. Det kan
vara så att nålen sitter fel i alla fall. Testa och kolla.

Eftersom det bara är vänstra nålen så talar det för att den sitter fel trots allt. Har varit med om en H-qvarna där nålen satt perfekt, såg det ut som.
Hon hade provat och byta flera ggr. Funkade ändå inte. Jag testade o skruvade
upp max då var det som om griparen föll rätt och nålen blev greppad rätt igen.
Testa. Du har inget att förlora.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 22:17   #7
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Tack för tipsen - jag ska ge den en omgång och om det inte hjälper får vi sova på saken både maskinen och jag. Jag återkommer med rapport...
Må så gott!
/Anette
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 22:20   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Du Satt just och skrev det till dig. Det brukar lösa sig dagen efter. På kvällen när det är sent blir det lättar SBS-fel. (Skit-Bakom-Symaskinen-fel).
Morgondagen kastar ett annat ljus på problemen. Sov Gott!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 06:28   #9
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
På min vanliga maskin hände det oxå men det berodde på att jag en gång kört i plåten i full fart och då blev "nålstången" sned.
In för operation var det enda raka, tyvärr.
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 08:49   #10
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Ja, det där scenariot gnager lite i mig... Igår kväll, efter att Gumpan kommit med så många goa tips, gjorde jag ett extra ryck och lyckades då få nålarna att gå ner på rätt ställe utan att ta i. Jag tror att hemligheten var att jag tryckte till på "hållaren" som alla nålar sitter i och det känns ju lite märkligt - då får man ju känslan av att den rubbats lite ur sitt läge. Å andra sidan fungerade ju hela tiden den högra nålen... Så nu sitter jag här med två funderingar:
Hur mycket ska en maskin klara av? Jag menar, alla kör väl av nålar då och då, ska det skada maskinen? Jag är ingen "råkörare" när jag syr, utan tar det ganska vackert.
Finns det några skruvar man ska eller kan dra åt emellanåt? Kan jag själv dra åt någon skruv som påverkar nålhållaren?

Vad tycker ni, kloka människor - är det här sån't som händer eller verkar det vara läge att låta någon titta över maskinen (ska tillägga att den är helt ny)? Just nu verkar det ju som att det fungerar, men jag har inte testat att sy ännu.
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 09:57   #11
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Hej!

Jag tycker att du ska kontakta den du köpt maskinen av. Har du köpt den ny så har du väl 5 års garanti. Det är brukligt på symaskiner.

Jag har som sagt var en Bernina 1100DA, jag har sytt jeanst på den och då blir det ofta tjocka sömmar med upp till 5 jeanslager. (en hopsydd, db stickad söm samt enkeltyg) och min
maskin tar det som ingenting. Det är bara att sy. Jag är inte heller någon som råsyr. Är mycket rädd om mina grejer.

När jag har sytt fast muddar o dyl så skulle tanken inte ens
slå mig att den skulle fastna.

Det låter hemskt mycket galet i mina ögon. Så klen ska den ändå inte vara.

Du kan läsa i instruktionsboken vad den säger. Har du garanti på maskinen så tycker jag inte att du skall röra maskinen innan du kontaktat säljaren. Om du inte har kvar garanti på maskinen så kan du känna efter om något sitter löst. Men kom ihåg att vissa mekanismer skall vara rörliga.
Jag har aldrig behövt röra min maskin. Har heller hört talas om att det skall efterdras något i en symaskin. Kom ihåg att dra ut kontakten när du tittar och pillar. Du kan även ringa och rådfråga den som har service på din maskin.

Stången där mina nålar sitter monterade är helt fast. Den går inte att rubba. Ingenting har hänt när jag kört sönder några nålar. De ska de tåla för nålar går av pga att de är förbrukningsmtrl.

Berätta hur det går.

Senast redigerad av Gumpan58 den 2010-02-26 klockan 10:08.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 19:24   #12
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Tack för goda råd - jag gick raka spåret till telefonen och ringde butiken som sålt maskinen. Nu har jag skickat ett mejl med en beskrivning av problemet som de ska skicka vidare till någon expert.
Tröttsamt känns det, för jag har fått lägga så mycket energi på att få saker att fungera sedan jag började sy på overlock. Jag hoppas innerligt att jag inte ännu en gång sitter med en maskin som inte tjänar sitt syfte, så var det tyvärr med den första jag köpte som jag sedan fick möjlighet att uppgradera till den jag har nu. Jag känner mig lite som poltergeist - maskinen strular, vår diskmaskin verkar sjunga på sista versen, jag köpte en kastrull på Maxi idag som visade sig vara trasig när vi öppnade förpackningen, snösläden gick sönder när min man skottade garageuppfarten... jag bara väntar på att datorn ska slockna när jag sitter här
Nej, det känns fånigt att klaga när det handlar om sådana i-landsbekymmer, men är man syberoende så är det ju så tråkigt att inte kunna sy!!! Och lilla tösen som blir rundare och rundare för varje dag som går behöver lite goa kläder att ha på sig.

Nåja, nu har jag fått spy min galla lite och min man har sluppit höra det Om det finns någon därute som sitter med en Pfaff och får sömnaden att flyta på får ni gärna skriva en uppmuntrande rad...

Trevlig helg, syvänner!
/Anette
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 19:30   #13
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Smile

Hej igen!

Om jag vore du skulle jag nog be att få häva köpet och titta på
någon annan symaskinmärke. Berninan som jag har är bra. Den syr igen om allt som du får under pressarfoten. Lätt att trä.

Titta på recensionerna här på Sysidan.

Ta och gossa med den underbara dotter.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 20:09   #14
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Har ju inte samma Paff som du. Men jag älskar mina Pfaffar (både overlock och vanlig) och båda har gått som smort i flera år. Men alla maskiner behöver service någon gång ibland. Hur gammal är maskinen och när servade du sist?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-26, 20:16   #15
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Jag har samma maskin och är väldigt nöjd med den så ge inte upp ännu. Tycker att den är mer pålitlig än mina förra maskiner Janome mylock 644 och coverpro. Kan ju vara så att du helt enkelt fått ett måndagsex.

Hoppas att du får hjälp från Pfaff. Din maskin är ju ny så det borde ju inte vara något problem.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons