Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-20, 20:38   #1
doddit doddit är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 3
Question OL + cover eller kombination?

Har varit inne på att köpa en kombinationsmaskin tex pfaff coverstyle, men nu funderar jag på om det är det bästa. Nu kommer jag få en egen syhörna så platsbrist är inte längre ett problem.

Ge mig lite fördelar/nackdelar för båda alternativen.

Finns det några andra rena covermaskiner än janome 1000CP?
doddit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 07:18   #2
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag har en kombinationsmaskin. Den är rätt bra men det är faktiskt ett av de få köp som jag gjort där jag tycker att jag valde fel. Då, när jag köpte maskinen, valde jag mellan en maskin utan täcksöm och denna med. Eftersom jag var sugen på täcksöm och jag hade pengarna så köpte jag en kombinationsmaskin.

Det skiljde 5000 kr på maskinerna jag valde mellan och den ena säljaren jag pratade med tyckte absolut att jag skulle välja den enkla maskinen. "Tänk vad mycket tyg du får för 5000 kr.", sa hon. Det hade hon rätt i och hon hade rätt men inte p.g.a. att jag hade kunnat köpa en massa tyg för pengarna utan att jag tycker att det är stökigt att bygga om maskinen. Det är inte särskilt svårt men jag gillar att ha maskinen färdigträdd för overlock och vill inte behöva mixtra med den så jag har sällan byggt om den för täcksöm.

Det fanns ingen maskin med enbart täcksöm då, i alla fall inte till rimligt pris, så det var inget alternativ.

Om jag skulle ha letat maskin idag skulle jag tveklöst ha köpt två maskiner, en ren overlock och en täcksömsmaskin. Nackdelen är att två maskiner tar mer plats än en men fördelen är att man slipper bygga om sin maskin för täcksöm. En annan nackdel är väl att det är två maskiner som ska servas istället för en och det kostar då mer.

Jag skulle gärna ha bägge maskinerna laddade och klara så en nackdel med två maskiner att det går åt åtta rullar tråd istället för fyra och använder man då för tillfället en udda färg så tar det emot att köpa åtta rullar. ;-)

Jag vet att det finns andra åsikter i den här frågan och jag hoppas att någon mer kan svara på ditt inlägg så att du får några fler synpunkter men jag skulle som sagt tveklöst ha satsat på två maskiner.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 07:48   #3
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Sophia: Vilken kombinationsmaskin har du? Funderar också på att köpa overlock och är för tillfället inne på att köpa en kombinationsmaskin...
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 08:02   #4
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag har en Pfaff 4862. Jag håller på att skriva en recension men är inte klar. Det finns dock andra som har gjort det redan.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 08:17   #5
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Ok, det är just en 4862 som jag är inne på för tillfället, har dock inte känt på den i verkligheten än (ska göra det om ett tag). Vad jag har fattat för förut så verkar en del tycka att 4862an inte är lika jobbig att bygga om som en del andra kombinationsmaskiner (en del där man måste byta stygnplatta mm) men du tyckte det blev för jobbigt ändå? Det känns ju onödigt att köpa en kombinationsmaskin och sedan knappt använda coversömmen...
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 08:20   #6
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Citat:
Sophia skrev:

Jag skulle gärna ha bägge maskinerna laddade och klara så en nackdel med två maskiner att det går åt åtta rullar tråd istället för fyra och använder man då för tillfället en udda färg så tar det emot att köpa åtta rullar. ;-)
...men alla rullarna behöver väl inte bytas, eller? Går det inte bara att byta trådrullen i den färg som syns? Då behöver man ju bara trä om den tråden och köra 3-4 basefärger och komplettera med mindre rullar i udda färger?
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 08:27   #7
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Visst behöver man inte byta alla rullarna men jag gillar när alla trådarna har samma färg. Larvigt kanske, men jag tycker att det är fint.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 09:04   #8
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Citat:
Sophia skrev:
Visst behöver man inte byta alla rullarna men jag gillar när alla trådarna har samma färg. Larvigt kanske, men jag tycker att det är fint.
Nejdå, jag tycker också att det är fint! Det var bara en fråga om man verkligen måste ha alla färger om man vill sy med en udda färg alltså. Jag hade nog bara bytt den tråden som syns och valt de andra i en så grundläggande basfärg som möjligt.
Det ju inte bara det att man "måste" ha 8 trådrullar...var ska man förvara alla dessa triljoner trådrullar?
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 09:15   #9
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Sophia: Kan du berätta vilka olika saker man behöver göra för att bygga om 4862an från overlock till coverlock? Vet inte om jag vågar lita på tillverkarnas och försäljarnas hemsidor... (dom vill ju sälja och säger väl inte om det är krångligt )
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 14:03   #10
LovaDesign LovaDesign är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 26
Jag har valt att ha två maskiner, en cover och en overlock. Jag har en huskylock som jag trivs utmärkt med och som har de flesta sömmar som en kombinationsmaskin har förutom täcksom (vilket ju är den man är ute efter), den har dock bindsöm men behövs då möbleras om en del vilket har lett till att jag inte använt bindsöm på den. Sen jag köpte min coverpro har jag dock börjat använda bindsöm. Jag rekomenderar två maskiner för att slippa bygga om maskinen. Argumentet med att ha två färdigträdda maskiner förstår jag inte om man inte nu syr allt i samma färg. Visst står mina maskiner alltid trädda, men i den färg jag sydde i sist (och jag är som Sophia, vill ha alla trådar i samma färg) så jag måste ju ändå byta tråd och trådmässigt är det ju i så fall bättre men en kombinationsmaskin. Ett tips dock för att slippa så många rullar är att eftersom en täcksöm endast kräver tre trådar och dessa kan man ju använda den vanliga maskinen till att spola upp rätt tråd på undertrådsspolar om man inte behöver så mycket!

Senast redigerad av LovaDesign den 2008-09-22 klockan 14:05.
LovaDesign är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 14:46   #11
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Citat:
tillis skrev:
Sophia: Kan du berätta vilka olika saker man behöver göra för att bygga om 4862an från overlock till coverlock? Vet inte om jag vågar lita på tillverkarnas och försäljarnas hemsidor... (dom vill ju sälja och säger väl inte om det är krångligt )
Det var längesedan jag gjorde det men jag kommer ihåg att det inte var så svårt. Jag har precis tittat i instruktionsboken för att friska upp minnet. Det är några olika saker man måste göra
* koppla bort kniven
* sänka stygntungan
* sätta fast ett litet "bord" så att tyget har något att ligga på
* koppla bort övre gripare
* trä om maskinen

Jag tror att det är allt. Möjligen behöver man flytta nålarna också.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 15:49   #12
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Ok, tack så mycket!

Det lät ju inte allför krångligt, men klart det tar lite tid varje gång ändå...
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-26, 19:54   #13
Heimlaga Heimlaga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 69
Hellre två billiga

Jag har en Huskylock 936, bra men dyr. Den har också täcksömmar som jag aldrig använt. Känns som att man måste bygga om hela maskinen. I dag skulle jag hellre skaffa två billigare maskiner.
Heimlaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-26, 20:11   #14
kwestlund kwestlund är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 12
Absolut två maskiner

Hej!
Jag valde att köpa två maskiner, och är verkligen supernöjd med det valet. Tänker ofta på det när jag syr barnkläder och det blir varannan söm cover och varannan overlock. Det är verkligen skönt att bara behöva rulla med stolen mellan maskinerna. Tycker gott och väl att det räcker att trä maskinerna en gång inför varje projekt, och är jätteglad att slippa ombyggnation. Däremot är det säkert så att om jag hade en combimaskin skulle jag planera sömnaden mer så att jag slapp bygga om den så många gånger.

Covern är från Brother,
Overlocken är en Bernina 1100D. Jag är jättenöjd med båda maskinerna.
kwestlund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-27, 06:39   #15
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag har en kombi och jag är nöjd med det. Speciellt eftersom den är en väldigt snäll och robust maskin. Enda gången den bråkat var när jag råkade sy genom en liten tamp... ...men det rekomenderar jag inte någon att göra med sin maskin.

Det tar fyra minuter att gå från fyra trådars overlock till två trådars täcksöm. Ett byte som behöver göras en gång per tröja så jag tycker det är helt okej.

Jag har eget syrum men jag tycker ändå att det är ont om plats. Jag har en som broderar, en gammal husqvarna som får gå tills den dör och så min overlock. Sen skall man ju skära, stryka och förvara tyg också. Funderar just nu på en industrisymaskin också men då blir det riktigt trångt!
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons