Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-21, 21:09   #1
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Barnkläder/ärmar - behövs friarm?

Jag funderar fortfarande på vilken overlock jag ska köpa. Har nästan bestämt mig för att jag vill ha en som syr täcksöm också.

Hursomhelst. Ni som syr barnkläder - hur viktigt är det med smal friarm? På min vanliga Pfaff tycker jag det är så mycket smidigare om jag kan trä det jag syr över friarmen, jämfört med att försöka hålla undan för att inte sy i dubbelt så mycket som jag tänkt. Det finns väl knappast någon maskin som har så liten att man kan trä barnärm över?

Jag är ju som sagt helt oerfaren när det gäller overlock-maskiner. Har ens alla friarm?

/svirr (Elin)
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 21:29   #2
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Jag har friarm på min overlock men använder den nästan aldrig. Dels är den så pass bred att smala plagg ändå inte går över. Dels brukar det gå att sy från insidan av t.ex. den rättvända ärm du ska sätta mudd på. Ibland är det enklare att fålla eller sätta mudd på smala ärmar innan du syr ihop ärmen. Friarmen på min symaskin är smalare och den använder jag lite oftare.

Jag har en Brother 3034 och det fanns en modell utan friarm också. Då jag köpte den trodde jag friarmen var viktig...
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 14:36   #3
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Jag har också friarm, som sällan används. Till barnklädesärmar är den på tok för tjock. Då är det lättare att sy från insidan med ärmen ut-och-in-vänd.
Jag har använt friarmen då jag kantat ben- och ärmöppningar på gympadräkter, men knappast annars. Även det hade gått utan friarm.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 16:12   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag använder inte heller friarmen så mycket. Skulle nästan ha köpt Janome 644D istället eftersom det också är stabilare när man sätter fast tillbehör eftersom man skruvar fast där, men på 744 hakar man fast i en adapter som glappar mycket vilket gör en del attachments i princip oanvändbara.

Om friarmen var smalare som på vanliga symaskiner så är det bra, men som det är nu, nja.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 22:18   #5
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Ok, då spelar det alltså troligen ingen större roll. Även en vanlig maskins friarm är ju alldeles för stor för babyärmar och
-benslut ändå...
Tack för era svar!
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons