Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-20, 13:28   #1
tims tims är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 89
Question Syfestivalen imorgon - tips om maskiner att testa?

Imorgon bär det av till syfestivalen för att testa overlockmaskiner.

Är total novis när det gäller overlock men har däremot sytt en hel del på vanlig maskin.

Tänkte kika på Janome 644d och 744D

Kan ni tipsa mig om några fler maskiner att kika på?
tims är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 13:58   #2
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Pfaff 3.0 kan vara trevlig att testa.

Såg nu att Janome även säljer maskinen 1200 (med top cover) samt Elna 845 (med top cover). Du kan ju alltid kika på dem, även om de kanske kostar lite mer! Hade jag vetat om att dessa två skulle finnas att testa nu (OK, jag såg dem inte, men i deras tidning finns de med), skulle jag nog avvaktat mitt köpa av Pfaff med top cover.
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 14:42   #3
tims tims är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 89
Då menar du Coverlock 3.0 eller?

Tack för tipsen!

Har läst runt lite här på forumet och hobbylock 2.0 verkar många oxå många tipsa. Coverlock 3.0 lite dyrare än vad jag hade tänkt mig.
tims är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 15:06   #4
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
Jag och min man skulle ha åkt till symässan idag för att titta på bl.a overlock och gärna en huskylock s25, men vädret är ju så dåligt så vi valde att stanna hemma. Eftersom min man är ute och reser mycket i jobbet och oftast bara är hemma på helgerna, så säger han sig ha dåligt samvete för att jag är ensam så mycket.Och igår sa han till mig att han ska köpa en Huskylock s25 till mig, så på måndag åker jag till min Husqvarnabutik för att se vad hon har att erbjuda på priset. Åh, vilken gullig och omtänksam man jag har.Puss
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 18:49   #5
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Ja, jag menade coverlock 3.0. Trodde faktiskt det var en overlock och inte coverlock.

Ann, vilken glad överraskning! Grattis!
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-20, 21:25   #6
tims tims är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 89
Coverlock 3.0 är nog lite dyrare än vad jag hade tänkt mig.

Har kommit fram till dessa alternativ, vad tror ni om dem?
För & nackdelar

Janome 644d och 744d
Pfaff Hobbylock 2.0 ( kikar nog på 3.0an oxå ;-)
Brother 3034 (om den finns)
Huskylock
tims är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 21:48   #7
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Jag var på symässan idag. Sydde en väska hos Janome. Blev helt förälskad i deras overlockmaskin. Vet inte vad den hette. Har egentligen inte sytt så mycket på overlock tidigare, Men nu förstod jag vitsen. Den rynkade, vilket är besvärligt när jag syr kläder, den gjorde en slags "rulllsöm", som verkade så bra. Dessutom sydde ihop förstås med underbart resultat. Jag vill köpa overlock, men det är en djungel. Finns en del på Blocket men inget billigt precis fast det är begagnat. Priserna verkar variera något otroligt. Känns nervöst att köpa en så pass dyr maskin utan att kunna overlocktekniken helt och hållet och ha förmågan att bedöma olika finesser. Tänk om det fanns en overlockskola. Men jag får väl hänga här och fråga er som kan.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 18:53   #8
tims tims är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 89
Bernina 1150MDA

Var på mässan och testade en drös med maskiner men valet landade till slut på en Bernina 1150MDA som jag får denna vecka.

Ska bli superspännande! Hoppas verkligen jag blir nöjd.
tims är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 20:06   #9
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Bernina är ett kvalitetsmärke så du gjorde säkert ett bra beslut. Vad var det som gjorde att du bestämde dig för den?
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 20:36   #10
tims tims är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 89
Det stod i slutändan mellan Janome 644 och Bernina 1150MDA.

Rent funktionsmässigt så gillade jag Berninans MTC-knapp som kändes väldigt smidig. Maskinen gick även väldigt mjukt och rytmiskt.Själva handhavandet av att byta tråd verkade förhållandevis enkelt.

Jag velade länge mellan Janomen 644 och Berninan. Janomen är en "enklare" modell och ligger betydligt lägre i pris, speciellt om man köper den från UK. Det som slutligen fick mig att gräva djupare i plånboken var att Janomes säljare hade demonstrerat två andra kvinnor vilka sömmar som den gjorde. Då reagerade jag på att hon ändrade på trådspänningsrattarna varje gång hon bytte söm. På Berninan så hade säljaren 4 inställt på alla och rörde dem inte trots att hon bytte söm vilket kändes väldigt smidigt.

Lull-lull som nålträdare, smidig förvaring av tillbehör och skräpkorg gjorde oxå sitt till Berninans fördel.

Hobbylockén fick nog sig en oförskämt dålig start då säljaren var den enda som "vägrade" visa hur de olika sömmarna blev. Hon vill inte ställa om maskinen :-(. Sen så gick den inte i närheten av lika rytmiskt och fint som Berninan. Därför petade jag den rätt omgående. Sen hade jag läst någonstans att hs15 och Hobbylock 2.0 är samma inuti så då blev det ingen tur till Husqvarnas monter.

....så det vara bara att gräva i plånboken, betala och glömma snabbt .
Hade från början lovat mig själv att inte spendera mer än 5000kr.
tims är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 20:58   #11
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag har en annan Bernina, men, mina erfarenheter stämmer med dina. Jag har hittills aldrig ändrat trådspänning från tyg till tyg, utan 4 på allt, och, inte heller det på någon av de andra maskiner jag provade. Och, de går just sådär mjukt och smidigt. Lycka till med din nya maskin!
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 21:46   #12
tims tims är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 89
Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
Jag har en annan Bernina, men, mina erfarenheter stämmer med dina. Jag har hittills aldrig ändrat trådspänning från tyg till tyg, utan 4 på allt, och, inte heller det på någon av de andra maskiner jag provade. Och, de går just sådär mjukt och smidigt. Lycka till med din nya maskin!
Det låter betryggande att du har haft upplevt samma sak med din maskin. Är nu verkligen jättesugen på att få hem maskinen och börja "leka" lite. Köpte lite fina tyger från E-slöjd som jag tänkte sy enkla snuttefiltar av. Det blir nog en lagom nivå att premiärköra maskinen på.
tims är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 05:38   #13
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Samma här har Bernina behöver mycket sällan ändra trådspänning. / Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 13:00   #14
tims tims är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 89
Jippi!! Maskinen kommer nog idag!

Hon har ringt och troligen får jag min nya maskin idag. Ååh är så sugen, hoppas hoppas hoppas
tims är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons