Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-12-28, 14:19   #1
birwih birwih är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 22
Question Problem med kappa - fodret "drar in"

Hej
Jag har sytt min allra första kappa nästan färdigt och igår var jag ute på min första prov-promenad i den och upptäckte att den är helt galen.
Fodret drar ihop sig av nötningen mot kroppen när jag går så att den drar in yttertyget. Ser inte klokt ut.
Jag har ännu inte fäst fodret nånstans förutom i luvan där den är fastsydd. (Jodå, jag var ute och gick i en ofållad kappa, kanske jag som är galen :-) Jag höll mig dock på mörka småvägar)

Nu undrar jag om nån kan hjälpa mig lösa mitt kapp-problem dvs hur får jag till det här så att kappan går att använda ?
Tror du att det räcker att fästa fodret mot yttertyget i sidsömmen ?
Är det nåt "kardinalfel" jag gjort eftersom kappan beter sig så här ?

Jag har själv konstruerat mönstret genom att förlänga ett tröjmönster, det fanns förstås inte heller nåt fodermönster men jag har lagt till ca 3 cm mitt bak i ryggen för att fodret skulle bli lite större än yttertyget.
Kappan är knälång och figursydd och sitter ganska tajt. Mitt fram har jag en dold dragkedja som slutar ca 15 cm ovanför nederkanten på kappan.

Tacksam för hjälp och tips !
/Birgitta
birwih är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-28, 15:39   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hej, Jag har läst flera gånger. Låter mycket märkligt, det första jag kommer på: Är fodret statiskt, så det är därför det "drar in"?.
Prova att ta lite sköljmedel på händerna och dra över fodret! Och prova med att fästa det i sidömmarna, mot kappan,
För litet kan det knappt vara, när Du gjort det större i ryggen.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-28, 16:12   #3
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Fattar inte heller, sitter det inte fast annat än i luvan kan ju inte heller fodret dra in själva kappan? Är ju riktigt att det ska vara större i ryggen som görs som ett veck för rörelsevidden, sen ska du fästa mitt fram och ev i nederkanten och i ärmarna. (Man kan även sy med fodret på själva kappan då du syr fast ärmarna och sen sy fast ärmfodret på kullen för hand.) Fållen i nederkanten skjuter du upp lite dvs fodret är lite längre mot vad kappan är där du fäster så att det inte ska streta.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-28, 18:22   #4
birwih birwih är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 22
Hej och tack för era inlägg!

Svårt att beskriva det här -jag gör ett nytt
försök:
Det högra framstyckets nedre del, dvs nedanför dragkedjan (det blir ju ett sprund på ca 15 cm mittfram när kappan är stängd med blixtlåset) dras in i kappan och fodret knölar ihop sig runt rumpan.

Ska prova sköljmedelsvarianten och att fästa fodret i sidsömmen. Skönt att ni inte tycker att det verkar vara fel på min "konstruktion" av fodret iallafall.


/Birgitta
birwih är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-28, 18:58   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Sy fast fodret nedanför blixtlåset,så det blir inte finns någon öppning där. och fäst fodret nertill mot sömmarna, sy inte fast alldeles emot, jag brukar ha några långa stygn, mellan fodrets och plaggets sömsmåner. Då kan både fodret och plagget "röra sig".
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-28, 23:54   #6
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
JAg brukar ha detta problem även när jag köper kläder. VAnligtvis kjol med isydd underkjol. Har också funderat vad det kan bero på. Har kommit fram till att tyget ev drar lite extra och inte räcker till ordentligt över min ngt bredare rumpa. En annan sak, att det beror på vad jag har för kläder under, tjockare eller tunnare kläder och om det blir statiskt eller om det gärna hänger upp sig pga av materialet. HAr jag ryggsäck eller annan väska så kan jag knappt gå 50 meter innan det knölar i ryggen eller på ena sidan. Blit lite snebelastning och fodret kan inte röra sig som det ska skulle jag tro.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons