Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-07, 00:11   #1
Nataja Nataja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 2
Lightbulb Välja symaskin är jättesvårt!!!

Hej alla duktiga! Jag är nyböjare och ska köpa min (typ) första symaskin. Tänker betala max 4000 för en och fick ett förslag av försäljaren på mobilia i malmö.. en singer 3515 tror jag den hette.. för 2300:- den var på "rea".. hur låter det förslaget och har ni några tips? vad ska jag tänka på? Min drömmaskin vore egentligen husqvarna Lily för den hade jag i skolslöjden och var väldigt lätt att hantera. Tacksam för alla svar
Nataja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 05:25   #2
Lisbethw Lisbethw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 159
kolla även "Gregers sy" på skolgatan vid monbijouskolan, han är bra på maskiner.
lycka till! lisbeth
Lisbethw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 06:20   #3
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Jag har precis köpt en Brother Inno-vis 10. En enkel pålitlig maskin med bas sömmarna, 16 olika sömmar och då är där 3 olika knapphåls sömmar. Den kostade 2800:- då ingår 5 års Helgaranti det gör det inte i den du tittat på.
Jag kan inte hitta modellen du tittat på så jag kan inte ge dig någon jämförelse.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 17:57   #4
Anneli.M. Anneli.M. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 26
Ett viktigt råd är att du känner på maskinens tyngd. Många billigare varianter är lätta och kan därför välta när du syr tyngre tyger. En symaskin ska vara tung trots att det känns jobbigt att kånka på den då!
Lycka til med valet. Jag har alltid kört Husqvarna och aldrig varit missnöjd!
Anneli
Anneli.M. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 20:47   #5
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Eftersom din drömmaskin är en Lily så varför inte försöka få tag på en begagnad sådan?! Jag her en Lily som jag haft i 10 år och jag är helnöjd med den har inte haft några problem alls med den. Den syr lika bra som många nya maskiner hade en Platinum 950E som kostade 20 000 kr och jag tyckte att de båda maskinerna faktiskt var likvärdiga att sy på. Enda skillnaden var att platinum broderar vilket inte Lily gör.

Så mitt råd är att du försöker få tag på en begagnad Lily! Gärna från en butik så att du får en servad maskin och förmodligen också några månaders garanti.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 22:12   #6
Nataja Nataja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 2
tack så mycket allihopa!

Jag var i en annan affär vid stadsbiblioteket och de hade en liknande modell (Lily) tror den hette 500-nånting hehe är inte så duktig på att memorera modeller och den kostade bara 2000 så jag är 99% säker, men jag glömde kolla ifall den e tung så det ska jag också göra innan jag bestämmer mig. Sen sa han att jag får ett års garanti på den. Jag tror att den är så billig eftersom den tillhört en skola och har namnet graverat. Jag blev i vilket fall som helst jätteglad. Om ni har några invändningar så säg till vill ha all fakta jag kan få. =)
Nataja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-07, 23:18   #7
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Min erfarenhet av före detta skolmaskiner är väldigt god! Har själv haft en sådan, fast en annan modell än den du tittat på, och den var i toppform, regelbundet servad och de blir lagade så fort det är något som strular (vilket ju händer med klåfingriga elever ibland...).
Det känns ju som ett bra pris, och en bra deal med garantin.
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons