Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-02-02, 19:26   #1
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Flyttbar syhörna

Hej

Vi har inte tillräckligt stort här hemma för att det ska finnas plats för ett syrum. Vi har ett matrum, vilket egentligen är rätt löjligt då vi använt det kanske 12-15 gånger om året. Det har nu gradvis förvandlats till ett gym/torkrum för tvätt/skrivarrum/syrum/pysselrum/bibliotek mm dvs allt som inte får plats nån annan stans . Vartefter jag använder saker när jag syr tar jag dit det men det flyttar sällan tillbaka. Så när det är dags att använda matbordet tar det rätt lång tid att röja bort allt.

Jag söker nu inspiration och ideer för att få min syhörna "mobil" så att alla saker har en egen plats men att platsen är flyttbar. Är det någon som har nån smart flyttbar syhörna? Eller har nån annan ide? Symaskinen är ändå så tung och har handtag att den kan lämnas utanför. Det jag är mest intresserad av är att kunnna ha trådar, saxar mönsterpapper, tyg mm på flyttbart sätt.
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 20:34   #2
aliide aliide är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 17
Har ingen flyttbar syhörna, men jag bor ganska litet, och har en tendens att sprida ut mina handarbetsprylar. Så jag inhandlade för ett tag sen en enklare verktygslåda med diverse inre fack och ett rejält handtag. Mycket nöjd med den lösningen.

För mina garner och tyger har jag stapelbara backar. Men för att vara mer mobil skulle man ju kunna tänka sig backar på hjul. Eller varför inte tvättsäckar på hjulställningar. Det såg jag nyligen att ett icke helt okänt möbelvaruhus har i sortimentet.
aliide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 20:59   #3
AnnGust AnnGust är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 16
Jag har en hurtch på hjul som är träfärgan och ganska ok fin, med fyra lådor som jag inrett för sygrejer, den har alla trådar,nålar och allt annat och när jag använder den kan jag oxså ställa upp min lilla sybräda på den och skjutsa till bordet med symaskinen. Vardagsvis står det en stor blomma på den hmmm ska redigera mig själv, det var tänkt att stå en blomma på den men ärligt talat står nog sygrejer mest på det
AnnGust är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 21:07   #4
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Du kan skriva till Martin Timell. Han är en skön prick och kommer säkert svara.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 21:07   #5
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
förr satt jag i köket o jobbade, jag hade trådbacksystem på hjul på 2 av maskinerna, så en stadig skiva ovanpå, maskinen överst o tyg o material underst, då jag inte hade någon plats, skjöts rullbordet in till kanten när den inte användes, jag sitter i rulle så har svårt att konka, men på hjul funkar det!
om du går in i maskinbrodyr forumet så har vi en tråd där man tittar in i sy/brodyr kryp in, Maria har bild på sina super fiffiga sybord där, de ser ut som en byrå ihop packat, men sväljer hur mycket som helst upppackat o med bra arbets ytor
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 21:55   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Något i den här stilen, blir till ett skåp när det är ihopfällt.
http://www.blocket.se/jamtland/Sybor....htm?ca=11&w=3
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 18:11   #7
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Tack för många tips. Verktygslåda låter ju inte så dumt för smågrejer och saxar å sånt.

Bila, den där var ju helt fantastisk, tyvärr för stor och bökig att få undan för när jag vill städa bort det ska det upp en trappa

Stapelbara plastbackar verker inte heller så dumt. Synd att en så låg man kan skjuta in under en säng inte går in under vår soffa. Inte under sängen heller för den delen. Undrar hur vi tänkte egentligen
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 23:19   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det finns speciella väskor på hjul, med massor av fack. Dom är populära bland scrapbookings folket, när dom ska ut på träffar. Dessa vagnar borde också fungera lika bra att fylla med sygrejor.
http://www.pandurohobby.se/Katalog/6...ngsvaska-svart Iden borde du få plats med tråd och annat. Ev kombinera den med en mindre väska med nånga fack att ha på bordet för dom akuta vertyg som du behöver. Men till det kan också en vanlig mugg fungera bra.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 06:43   #9
A-M A-M är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 22
Hej. Jag fick ett tips av en kompis. Hon hade sett i en inrednings tidning en som hade inrett en vanlig garderob till syhörna. Hade en hylla längst upp för prylar. En lampa hängande under hyllan. Hyllan som maskinen stog på var utdragbar för att få lite svängrum. sen kan man ju göra några förvaringshyllor på imsidan av garderobs väggarna runt maskinen.
Själv har jag inte kommit så långt, sitter fortfarande vid köksbordet :-D
A-M är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 11:42   #10
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag har köpt lådor som egentligen är tänkta att ha fiskedrag i, även stapelbara verktygslådor i plast med handtag på är jättebra. Dessa väger dessutom ingenting så det blir inte så tungt när de är fyllda.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-05, 13:44   #11
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Om du t ex googlar på:
portable craft room ideas
och väljer bildalternativ så kanske du hittar något.
Pinterest är en väldigt idérik källa också, där kan man hitta både mycket o mer!
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-09, 18:58   #12
spacepingo spacepingo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 75
Den där väskan på hjul ser ju jättefiffig ut. Frågan är om den håller när man lastar den full . Den var ju lite dyr också men den fick mig att tänka på en resväska. Vi har en sån där lite mindre resväska på hjul, den kan kanske funka så länge.

O sen blir det nån plastlåda med snäpplock tror jag. I ett hus med en treåring och två katter fungerar inte öppna burkar direkt. Tänkte mig att ha en plastlåda för "pågående" där jag kan lägga ner det jag håller på med när jag slutar. Som det är nu går halva sytiden åt att bara plocka fram och bort eftersom jag inte kan låta något ligga framme.

Tack för alla tips, jag har fått lite ideer att spinna vidare på.
spacepingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-09, 20:11   #13
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Angående rullväskan så scrapgrejor är inte heller så superlätta. Det ska vara papper, stansmaskiner, massor av pennor och färger och hammare och håtänger, eller hålstansar, saxar, tänger, stämpar och annat som väger.
Jag tror att det väger nästan lika mycket som en utrustning med sygrejor.

Stora godisburkar från butiken. Fungerar bra för sygrejor. Trådrullar upptill 1000 meter fungerar bra i kokosbullslådor av plast.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-17, 07:16   #14
Haverskaka Haverskaka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2014
Inlägg: 25
Rullvagn

Jag har också ont om plats mened lite bra plastlådor från Clas Ohlson och en rullvagn från ikea funkar det rätt bra.Namn:  image.jpg
Visningar: 1284
Storlek:  25.2 KB
Haverskaka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-17, 21:44   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Syr du på overlocken på vagnen? Jag är lite småsugen på den vagnen nu. Men för förvaring..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons