Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-09-16, 18:40   #1
noname noname är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 56
Syrums-skador?

Vet inte om det är rätt forumdel men jag råkade ut för en symaskins-relaterad olycka förra veckan och trots googling hittar jag inget om det här.

När jag skulle sy så gick nålen av och spetsen sköts rakt in i ögat på mig!
Fick ut spetsen men sen dess har det kliat och svidit som fasen. Nu börjar det göra ont också. Ska till ögonläkaren imorgon.

Vad är er värsta olycka i sömnad? På Project Runway har jag sett folk sy sig i fingrarna men jag fattar inte riktigt hur man lyckas
noname är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-17, 10:19   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag har fått en splittrad nålspets som satte sig i ögonbryndet en gång. Gissa om jag var skakig efter det. maximal otur att faktiskt på den i ögat. Det är en sån där grej jag ofta oroat mig för, emn fram tills nu har jag aldrig hört om någon som faktiskt fått det.
Sytt mig har jag aldrig gjort, peppar peppar. Trots att jag sytt sen jag var liten. Men jag har lyckats sticka en lädernål (en sån där med skärande spets) igenom fingret så den kom ut på andra sidan en gång när jag sydde för hand.
Sen har man ju stuckit sig på nålar alldeles på vanligt sätt då. Otaliga gånger och på alla upptänkliga ställen.
"Rivit" mig på nålspetsar har jag också gjort, jag vet inte hur många gåner. Särskillt när man har stora stycken som är nålade som man måste hantera.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-11, 11:22   #3
Flippermorsan Flippermorsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 4
Åh herregud! Vad otäckt att få nålspetsen i ögat! Hoppas verkligen det blir bra snart.

Jag har (ännu) inte skadat mig själv mer än nålar i fingertopparna, men jag höll på att bränna ner huset vis syrummet två gånger på fem minuter häromdan. Första gången slog jag på strykjärnet och gick och hämtade vatten, som jag brukar, utan att tänka på att jag flyttat på strykbrädan.Nu stod brädan helt intill sybordet. Strykjärnet låg i den där metallfållan på brädan -rakt över en bunt med Ottobre-tidningar som låg på bordet. De blev väldigt varma, men som tur var hann de inte ta fyr.

Sen, när jag flyttat tidningar och strykbräda och börjar stryka fräser det både om järnet (vattnet som ångar, inget farligt) och om en symaskin! Det är min mormors gamla maskin som fått en ny sladd, som inte passar helt utan glappar lite, som antagligen börjar brinna i ellådan. Riktigt otäck kväll!
Flippermorsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-11, 17:51   #4
noname noname är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 56
Jag åkte in till ögonakuten och fick diverse droppar och grejs i ögat men som tur är så var ingenting av nålen kvar
Fick droppar för klådan och irritationen så nu är det bra.

Ojoj! Vilken tur du hade! Fy vad läskigt med symaskinen! Blev det bara skrot av den nu då? Jag tänkte om sladden smälte och förstörde något..?
noname är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-11, 17:58   #5
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Tur att det gick bra med ögat! Kanske ska sluta fnissa åt att i min instruktionsbok till min nya symaskin står det att man ska använda skyddsglasögon.
/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-11, 18:14   #6
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Nål i ögat... en släkting fick en symaskinsnål i ögat för många år sedan. Den flög så att den stack in i själva ögat. Fy 17! Den drogs ut med en stark magnet!! (inte av läkare). Tänk om ögat hade följt med!!! Jag har själv aldrig råkat ut för något annat än rispor av knappnålar och ömmande fingertoppar på grunda av för mycket arbete med nålar och tjocka tyger.... om man inte räknar med den gången då jag dom väldigt liten drog ner mammas gamla huskvarna och blev alldeles blå om benen....men symaskinsnålen har sprättat iväg en och annan gång och då tänker jag på nålen i ögat. Jag föredrar att ha glasögonen på mig när jag syr med maskinen.
Angående ont ögat. Jag har vid ett tillfälle haft en skada på hornhinnan och det gjorde överraskande ont. Det var inget skräp eller infektion eller något i ögat- bara den lilla, lilla skadan. Litet ont kändes mycket för att det var i ögat.

Krya på dig! Skriv gärna och berätta hur det går.


Elda i sy rummet... en aning småfarligt.. huga! var skönt att det gick bra!
Jag har en gång fått en sån där eldboll ur kontakten när jag drog ur ett gammalt strykjärn med uppenbart uttjänt sladd. Läskigt. Man borde kanske alltid ha en grenkontakt med på/av-knapp... hjälper lite kanske. Då blir det ju enkelt att i vårt fall klippa av strömmen då grejerna inte används.

Senast redigerad av dreamcatcher den 2012-10-11 klockan 18:36.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 22:47   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Uuusch, vad hemskt!! att få i själva ögat! Bra att det gick bra till slut. (jag är skraj för att jag är döv och att bli blind också är inte direkt högt på min önskelista) *brrr*

Jag har tyvärr fått en del nålbitar i ansiktet genom tiderna, mest förr i tiden då jag inte var snäll mot symaskiner. På kinden oftast.

Det värsta jag råkat ut för som har med sömnad att göra. Eller JUST DÅ var det inte sömnad, men rullkniv är väl sömnad. Ja, jag lyckade med att skära bort 1 cm på min lillfinger. Åkte ambulans pga att min sambo blev skärrad när han inte var hemma o han ringde på en ambulans åt mig. Men det var väl lika bra det, jag var ganska chockad jag och skulle nog inte vilja åka buss till akuten med blodiga kläder och så. Ambulanskillarna var så snälla och omtänksamma. Men på sjukhuset var det inte lika kul, doktorn gav mig bara 30 sekunder, ungefär och så var det bra med det. Ingen omläggning eller så, nej. Jag fick stoppa henne när hon var på väg ut och fråga om ev sjukskrivning. Jag fick grejer med hem o så la vi om såret och sånt.. Efter något månad kunde jag äntligen använda fingret än, och jag är ännu känslig just där, det gör ont om jag stöter med den. Förmodligen för att det inte är mkt "hull" mellan skinnet och benspetsen.
och nu efter några år så har fingret "vuxit" ut igen (eller snarare huden jämnat och rundat till sig) och ser "normal" ut om man inte jämför längden. Som sagt, precis utanför benspetsen och nagelroten var intakt.. puh.

Så, kort sagt: använd inte rullkniv till att klippa i tjock kartong.....

Jag var superskraj för kniven efteråt... sen blev jag för bekväm igen och skar halvvägs bort pekfingertoppen OCKSÅ men den fick jag att läka igen och jag åkte inte ens till akuten.. Jag bara lindade om den med bandage och så blev det bra med det. Tack och lov så tog jag inte i lika hårt som med lillfingret.

Nu är jag återigen "orädd".... när lär jag mig?! Men jag är "rädd" när jag ska skära i annat än tyg. Och när man måste ta i hårt... Bättre byta knivblad än att kämpa o slira. Jag borde ha linjal med rejäla skydd/greppskenor, men inte köper jag en, inte.

Annars är det bara hundratusentals nålstick.. Men det hör till..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 06:58   #8
noname noname är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 56
Ajajaj! Skära sig så i fingret! *ryser*
Fy så otäckt! Jag har också en rullkniv, ska nog ta det lite varligt med den från och med nu
noname är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-19, 14:56   #9
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Jag handjagade ett par backstygn när jag råkade komma åt pedalen. Eftersom det var en ganska känslig kopplingsmotor så rusade den och eftersom jag är klantig/har otur så fastnade jag med två fingrar mellan drivrem och drivhjul (en industrimaskin alltså) ena fingret klarade sig med en knipskada som blödde djupt, på det andra fingret stack nageln ut genom sidan på fingret. Hade ont i benen i fingrarna i flera dar.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-19, 18:51   #10
noname noname är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 56
Ajajaj! Det lät riktigt otrevligt! *ryser*
noname är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-10, 07:59   #11
Kvastis Kvastis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 6
Jag skulle invinga min nya, fina sysax genom att klippa av ett bälte som skulle modifieras. Ett syntetbälte visserligen men jag tog i som vanligt, jag. Saxen var mycket vassare än min gamla (så klart!) och snäpp, så slog den igen igen och nöp ett rejält jack i "simhuden" mellan tumme och pekfinger på andra handen. Aj, aj, aj! Men det blödde inte speciellt mycket och det läkte ju så småningom - men man känner sig väldigt dum.

Jag vill minnas att jag har sytt mig i tummen nån gång men då bara längst ut i skinnet så det var ingen större skada skedd. Mamma däremot har sytt sig i tumnageln men hon syr å andra sidan mycket mer än vad jag gör....
Kvastis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons