Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-27, 19:35   #1
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Question Klänning/mönster

Jag hittade gratis mönster att skriva ut, som man sedan satter ihop o klipper ut. Nu ar det dock sa, att den klanning jag hittade vill bara skrivas ut pa en sida, varfor??
http://m-sewing.com/patterns-catalog...ress-5529.html

Hander det er ocksa??
jag provade att skriva ut en annan enkel klanning o den skrevs ut pa 30 sidor, som man puzzlar ihop liksom...
Hjalp mig, sa jag kan fa denna underbara klanning? Om inget annat, nagon som kan enkelt tala om hur jag ritar upp det sjalv enligt mina egna matt??
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 22:01   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
En gissning
Det finns gratis demo mönster och mönster att köpa de första får du mönstret och det andra får du en skiss över hur mönsterdelarna ser ut
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-27, 22:45   #3
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Ok, jag ar kanske lite knasig, men jag forstar nog inte. Nar man skriver ut den, ser man ju monsterdelarna, men valdigt sma, pa ett papper.
Hur ska det hjalpa mig att rita monstret?, det star ju inte hur jag ska forstora upp det, forstar du hur jag menar?
Jag koper garna monster, men de jag hittar ar inte pa svenska sidor, o da blir frakten dyr saklart... =/
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-29, 11:43   #4
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Hej!

Jag tror det har med sättet de erbjuder dig mönstret på. På höger sida finns en länk till How to Print Patterns

Där står det hur du måste göra. Enklast om du har Adobe Acrobat.

Lycka till!

/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-29, 11:56   #5
danwi danwi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 6
Jag laddade ner klänningsmönstret i storlek small och kollade sidstorleken i PDF-filen - den är 70x86 tum. Du förväntas alltså skriva ut det på ett papper som är typ 180x220 cm!

Det finns program som splittar en jättesida till många A4-blad som man sen kan sätta ihop. Det borde gå att hitta ett sådant om man söker på "poster print software". Jag har däremot inte provat något själv så jag har inte några rekommendationer om nåt bra program.

Jag skulle gissa att det är mer prisvärt och att det blir klart mindre strul om du hittar ett annat mönster som du kan skriva ut utan att använda något speciellt program för att splitta sidan.
danwi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-29, 12:43   #6
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
Hej!
tack for svaren jag provade en massa, googlade, men dar fanns pa sjalva sidan, man kunde converta fran pdf filen. Man va tvungen att spara det pa sidan forst.
Sa nu kan jag skriva ut det, tack sa hemskt mycket allihopa!!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-29, 17:34   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Detta mönster finns på CD 31 hos www.pppp.dk.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-29, 19:55   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Skivan finns att köpa i Sverige hos sypressen i Västerhaninge. Jag tror den kostar ca 250 kr+porto. Köper du den från Danmark ca 214 Svkr + frakt.
USA sewingpattern.com kostar skivan ca 80,83 svkr (12,95 dollar)och frakten ca 43,38svkr (6,95 dollar). Vilket ger 124,21 Svkr.
Köper du fler mönster kostar mönster 2- ? 11,54 sv kr (1,85 dollar) stycket i frakt.
När dom har skickat mönsterna brukar dom komma på frakten ca vecka. Dom brukar maila när dom skickar dom.
Jag tar den billigast alternativet.

Har man otur kan man åka på tull. Jag har beställt jättemycket grejor från USA och åkt på att betala tull en gång.

Jag tycker att sygrejor verkligen är prisvärda i USA och frakten är inte dyr. Många saker brukar man ändå få för halva priset mot här, då har jag räknat in varans pris+frakt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 01:48   #9
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Citat:
Dragon skrev: Visa inlägg
Jag hittade gratis mönster att skriva ut, som man sedan satter ihop o klipper ut. Nu ar det dock sa, att den klanning jag hittade vill bara skrivas ut pa en sida, varfor??
http://m-sewing.com/patterns-catalog...ress-5529.html

Hander det er ocksa??
jag provade att skriva ut en annan enkel klanning o den skrevs ut pa 30 sidor, som man puzzlar ihop liksom...
Hjalp mig, sa jag kan fa denna underbara klanning? Om inget annat, nagon som kan enkelt tala om hur jag ritar upp det sjalv enligt mina egna matt??
Tidningen Ottobre, finns hos pressbyrân, (kollan áven Ottobres websida. Väldigt bra mönster
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 08:17   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Danwi skrev:
Citat:
danwi skrev: Visa inlägg
Jag laddade ner klänningsmönstret i storlek small och kollade sidstorleken i PDF-filen - den är 70x86 tum. Du förväntas alltså skriva ut det på ett papper som är typ 180x220 cm!

Det finns program som splittar en jättesida till många A4-blad som man sen kan sätta ihop. Det borde gå att hitta ett sådant om man söker på "poster print software". Jag har däremot inte provat något själv så jag har inte några rekommendationer om nåt bra program.

Jag skulle gissa att det är mer prisvärt och att det blir klart mindre strul om du hittar ett annat mönster som du kan skriva ut utan att använda något speciellt program för att splitta sidan.
Jag använder denna typ av mönster ofta och det är inte alls krångligt. Man skriver ut bitarna på vanligt skrivarpapper (A4). Visserligen får man tejpa ihop mönstret och det tar en stund. Men man får ett mönster efter sina egna mått. Och då slipper man i gengäld ändra så mycket på mönstret. Dessa mönster fungerar på både små och stora (de flesta klarar en omkrets upp 150 cm).
Och går att skriva ut hur många gånger som helst i olika storlekar. Det finns många mönster på cd-skivorna och därför är dom mycketprisvärda.

Hör av dig på mail om du behöver mer hjälp.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-03, 23:12   #11
danwi danwi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 6
Utifrån beskrivningen man hittar på länken i inlägget före mitt inlägg ovan så är det en smal sak att fixa det. Jag tog bara lite för lång tid på mig att skriva mitt svar så jag missade det...

Det är definitivt inga problem att tejpa mönster, jag har själv spenderat kvällen med ett nedladdat och hoptejpat mönster från Burda
danwi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons