Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-04-09, 02:12   #1
nyloni nyloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 18
tips på tekniker, i bild

jag (helt syovan) skulle vilja vara bättre på det tekniska runt hela sybiten,
men känner mig ungefär lika intelligent som ett knappnålshuvud - syfärdighet påminner lite om mindervärdigheten man kan känna gentemot dataprogrammerare, de använder också abstrakta mönster och svåra interntermer.

finns det något slags uppslagsverk samt bildbank någonstans på nätet där man kan slå upp ett ord samt se det illustreras med en bild? för det skulle underlätta. eller måste man kanske gå den långa vägen och gå sy-och mönsterkonstruktionskurser irl. För jag vill egentligen bara kunna modifiera plagg, förstå den spatiala matematiken i det. men tänker bäst via bilder
nyloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 06:28   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Någon webbsida har jag inte sett men det finns många bra böcker. För syteknik, gå till ett bibliotek och titta. Det brukar finnas några olika. När det gäller konstruktion finns det många och ett bra sätt är också att studera mönster. Det finns många trådar här på sysidan där man rekommenderat olika böcker. Sedan finns det recensioner också.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 07:31   #3
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Det finns massor på youtube, sen finns det kurser på craftsy, Threads har en del gratis på sin hemsida, Sandra Betzina´s Powersewinglektioner är bra och sen finns det böcker där det ingår en CD som komplement .
Jag skulle börja att kolla Craftsy, tror tom att de har rea just nu
De har en gratiskurs i hur man syr blixtlås
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 09:00   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag skulle rokommedera dig att du köper en bra sybok.
En en kan rekommendera är Vogue Sewing, som är bok som tar upp det mesta när det gäller klädsömnad. Du hittar den bla på Adlibris
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1933027002

Sedan kan även jag rekommendera Youtube. Du hittar massor av bra filmer, där dom visar hur dom gör olika moment. Allt i från riktigt nybörjare sömnad till avanserad sömnad.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 10:20   #5
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Böcker är bra att ha, tyvärr är många på engelska och då vill i alla fall jag gärna att det är många bilder, men läs recensioner av böcker här på Sysidan så minskar risken för att du köper "grisen i säcken"...

Jag vill slå ett slag för denna webbsida: http://www.burdastyle.com/techniques, (naturligtvis är även den på engelska...), men jag har kunnat använda den som "uppslagsverk" när ideér behövs.

Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 11:46   #6
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
http://www.coletterie.com/sewalongs/...tt-adjustments
Colette har förutom mönster en hel del instruktioner med illustrationer

Här finns en artikel
http://www.threadsmagazine.com/item/...ttern-drafting
där du kan ladda ner en pdf av en artikel som är illustrerad med mått av intresse.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-11, 15:57   #7
nyloni nyloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 18
det var bra tips, förstår saker betydligt bättre när ngt uttrycks steg-för-steg med illustrationer och ordförklaringar. här var en enkel dart-guide t ex, http://sewmamasew.com/blog2/2010/06/...tted-clothing/ även om det inte precis förklarar allt som har med insnitt att göra, bara en variant, men formatet är bra. skulle fortfarande vilja ha en mer övergripande guide för _alla_ tekniker, med bild då. det är ju först då man riktigt förstår. intuitiv visdom > halvbra kunskap.
nyloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-11, 16:07   #8
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
I Syrummet http://www.husqvarnaviking.com/se/5342.htm kan man hitta lite smått och gott illsutrerat med en lite film.

mvh
Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-11, 21:03   #9
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!
Bland Youtubes videon kan du hitta massa. vet inte hur lätt du har det för engelskan. Det är massa från just USA (med amerikansk engelska) som går genom olika steg i sykonsten.

Det brukar gå att söka med "how to...." det du vill leta för. Hos Google kan du översätta dina ord till engelskan innan du söker på dem.

Lycka till med sökandet!
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-12, 08:17   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du behöver inte förstå allt som sägs dom brukar visa så tydligt dpm gör att man kan klara sig utan det dom säger. Har ibland tittat på sådana filmer på språk jag inte alls förstår och ändå förstått.
Böcker som finns på svenska är mest nybörjareböcker, vill man komma vidare i sömnaden är det engelskan som gäller. Det finns hur otroligt mycket bra syböcker på engelska. Där öppnar sig en helt ny värd, full av möjligheter.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 16:29   #11
nyloni nyloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 18
Tack, jättebra tips! syrummet var tydligt och det finns ju jättemkt tutorials på youtube!
nyloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons