Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-07-30, 00:03   #1
ellenbe ellenbe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2019
Inlägg: 1
Unhappy Lidl Singer Overlock S14 78 - Får inte tråden tight!!

Heej på er!

Jag har precis köpt en overlock-maskin på Lidl. Jag har sytt mycket på vanlig maskin men tänkte nu att jag skulle testa en sådan då jag vill sy barnkläder till min syster som ska få barn i dagarna.

MEN! Det blir inte bra. Jag vet inte vad som är felet, men det blir som en flatlocksöm på rätsidan när jag syr på testbiten.. det blir alltså som ränder som brukar vara på vissa t-shirtar. Nu vill jag inte ha det så, utan vill att sömmen ska vara tajt.

Tyget är i lite tjockare trikå, och jag har rattat och rattat i timmar på alla olika spänningar, läst manualen till punkt och pricka.. JAG BLIR GALEN.

Jag såg att en annan tjej hade skrivit och haft exakt samma problem med samma maskin, men hon fick svaret att man skulle sy en raksöm över overlock-sömmen.. det tar ju bort hela idén med overlock - som ju ska vara stretchig.

Någon som har det magiska knepet? Ska jag byta tråd? Använder nu den som jag köpte på Lidl i polyester.
ellenbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 07:22   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
En overlocksöm kan inte likna en raksöm. Om du vill att den ska likna en raksöm på rätsidan måste du ha kortare stygnlängd. Annars måste du sy en till söm på hushållsmaskinen. Som du påpekar blir en ren raksöm inte elastisk så sy en sicksack på ca 1 mm bredd. Den ser ut som en raksöm, men är töjbar.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 12:22   #3
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jag syr vanlig overlocksöm på min maskin. På rätsidan ser det ut som om jag sytt en vanlig raksöm.

Hur ser din söm ut både på avigan och rätan? Lägg ut bilder.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons