Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-01-10, 12:00   #1
Anna-Carin Anna-Carin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 44
Vad kan vara passande garn för det här projektet?

Hoppas på hjälp från er duktiga människor här på sysidan som är mer vana stickare än jag!

Jag fastnade för den här stickade filten som fanns på bild i en engelsk inredningstidning. Efter lite letande kom jag fram till att det är en Laura Ashley produkt. Jag tänkte så klart att man borde kunna sticka en egen och få testa lite olika tekniker för att göra fina mönster. Jag är lite sugen på att göra en stor som kan fungera som överkast på dubbelsängen. Den får alltså inte bli för gles, hellre tjockare och mjuk så det blir mysigt för mig och katterna att ligga ovanpå och vila.

Vad tycker ni att jag bör använda för garn och storlek på stickor för att få lite samma känsla som på bilderna? Alla rekommendationer emottages tacksamt!!
Bifogade bilder
  
Anna-Carin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-12, 21:49   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Kanten hiterst på den utzoomade bilden är stickad i rätstickning. Det är ganska stora varv det där, väldigt grova stickor. Det står på den här sidan att det är 100% bomull. Jag undrar om du får tag på ett så tjockt bomullsgarn.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 13:36   #3
Anna-Carin Anna-Carin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 44
Jag googlade lite och tydligen är någon av deras filar stickade i akrylgarn. Är det lättare att hitta akrylgarn som är tillräckligt tjockt tror du? Vilken storlek på stickor skulle du gissa att den är gjord med?
Anna-Carin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 15:43   #4
Eva-Helene Eva-Helene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 162
Det finns ett trevligt garn i akryl+bomull som är tillräckligt tjockt http://www.garnaffaren.se/home-sweet-home
Eva-Helene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 22:34   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Garnet som Eva-Helene tipsade om föreslogs till stickor 8mm i diameter.
Eventuellt är den filt du visar stickad med grövre stickor. Men det är svårt att finna stickor grövre än nr 8.

Ska du dessutom sticka den i ett stycke rekommenderar jag å det starkaste att du använder rundstickor. De är mest ergonomiska och ergonomi är jätteviktigt när man stickar så här stort och tungt.

Man måste alltså inte sticka runt runt med rundstickor.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-14, 19:28   #6
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Det blir ju väldigt stor skillnad om du väljer ett akrylgarn i stället både när det gäller vikt och utseende.I bommullsgarn blir den mycket tyngre och med en tydlig struktur. Och akrylgarn är ju lättare men blir inte lika fin struktur. Sen finns det alernanativet olika ullblandningar som blir något mitt i mellan, samt väldigt varma och sköna. Här kommer länkar till några andra alernativ

http://www.garnstudio.com/lang/se/vi...d_id=3&lang=se

http://www.garnstudio.com/lang/se/vi..._id=55&lang=se

http://media.jarbo.se/patterns/pdf/91396_low.pdf

Tycker nog att länk nummer 2 är ganska lik.Man kan ju också använda mönsterna och välja ett annat garn.

Och jag håller med, för att det inte ska bli alltför tungt använd en lång rundsticka.

Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons