Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-10-02, 11:18   #1
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Sy upp en folkdräkt - vad är ett lämpligt pris?

Jag har fått en förfrågan om att sy upp en folk drält åt en kund och jag är lite rådvill.
Jag är skrädderiutbildad så jag har handsömmnadsteknikerna som krävs för att det skall bli bra osv.
Men jag undra över några saker:
1. finns det färdiga mönster för folkdräkter?
2. Skall en folkdräkt vara helt handsydd?
3. Hur sjutton prissätter man ett sånt här jättejobb?

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 11:29   #2
LisaRoos LisaRoos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 145
Hej!
Det var inget litet arbete du tar på dej, men det är jätteskoj att ha sytt en folkdräkt. Gå in på www.charlotte-weibull.se
hon säljer tyger,mönster och syr även upp. Där hittar du även priser.
Lycka till.
Lisa
LisaRoos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 12:07   #3
Gletta Gletta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 53
Det var ingen lätt förfrågan du fick! När jag sydde min och min mans folkdräkt i början av 70-talet sydde jag ihop delarna på maskin, men handsydde broderier och detaljer som hålsöm osv. Trådknappar köpte jag hos http://www.folkdansringen.se/riks/ . På den tiden kunde man handla diverse material och även beställa handsydda skor genom dom. Kan ju vara en idé att prata med dom var du kan vända dig. Jag har själv Bohusdräkten och min man Norra Ny från Värmland. Priset ja, ingen aning! Lycka till!
Gletta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 13:38   #4
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714