Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-10-02, 11:18   #1
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Sy upp en folkdräkt - vad är ett lämpligt pris?

Jag har fått en förfrågan om att sy upp en folk drält åt en kund och jag är lite rådvill.
Jag är skrädderiutbildad så jag har handsömmnadsteknikerna som krävs för att det skall bli bra osv.
Men jag undra över några saker:
1. finns det färdiga mönster för folkdräkter?
2. Skall en folkdräkt vara helt handsydd?
3. Hur sjutton prissätter man ett sånt här jättejobb?

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 11:29   #2
LisaRoos LisaRoos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 145
Hej!
Det var inget litet arbete du tar på dej, men det är jätteskoj att ha sytt en folkdräkt. Gå in på www.charlotte-weibull.se
hon säljer tyger,mönster och syr även upp. Där hittar du även priser.
Lycka till.
Lisa
LisaRoos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 12:07   #3
Gletta Gletta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 53
Det var ingen lätt förfrågan du fick! När jag sydde min och min mans folkdräkt i början av 70-talet sydde jag ihop delarna på maskin, men handsydde broderier och detaljer som hålsöm osv. Trådknappar köpte jag hos http://www.folkdansringen.se/riks/ . På den tiden kunde man handla diverse material och även beställa handsydda skor genom dom. Kan ju vara en idé att prata med dom var du kan vända dig. Jag har själv Bohusdräkten och min man Norra Ny från Värmland. Priset ja, ingen aning! Lycka till!
Gletta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 13:38   #4
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag sydde en folkdräkt till mig själv för 8 år sedan ca. För det första letade jag upp en liten butik via telefon i Hamburgsund som hade material o mönster. Totalt gick nog kostnaden på ca 5000 kr och då räknar jag inte min arbetsinsats! Tex hålsömmen på kragen tog flera dagar och var väldigt ansträngande...

Alla sömmar som inte syns sydde jag faktiskt med maskin! Det blev ju en hel del handsömnad ändå pga alla broderier!

Jag gjorde dessutom en "fusk"grej i livets sida: Sparade mycket sömsmån och sydde bara ihop sidan utan att vändsy eftersom jag vill kunna ha den även om omfånget ändras!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 14:41   #5
Elin.M. Elin.M. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 130
Slöjd/dräktkonsulenter!

Det kanske finns slöjd/dräktkonsulenter i ditt (eller dräktens) län som kan hjälpa dig.
/Elin
Elin.M. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 21:49   #6
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Cool

Håller själv på med en dräkt ( skedevi( Östgötadräkten)) och den ska jag sy helt för hand, ända ner till minsta lilla bit. ska det göras så ska det göras ordentligt.

Om du inte är medlem i folkdanringen och eller någon förening som du kan få billigare priser på tyg m.m så kan det bli JÄTTEDYRT, (mitt västtyg kostar ca 400kr/m - och det är det billigaste tyget, vad kjoltyget kostar vill jag inte ens tänka på om man handlar i vanlig hantverks bod, och är åtminstånde lite billigare genom mitt folkdansgille.)

Vad gäller mönster så finns det att köpa i hantverks bodar eller liknande.

Prisättningen skulle jag räkna timmarna + materialkostnaden = inte billigt.

Men lycka till
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-06, 07:43   #7
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Just Charlotte Weibull har jag hört fuskar med både material och skärning för att det ska bli mer estetiskt tilltalande för människor i vår tid....men man kan ju få en hint vad gäller prissättning därifrån.

Jag håller själv på att sy en folkdräkt (Oxie, sydvästra Skåne), och det var sjutton så svårt att få fram informationen. Jag hade kontakt med alla från Malmö museer, Kulturen i Lund, diverse hembygds- och hemslöjdsföreningar, kollade på nätet och fjärrlånade böcker på biblioteket innan jag fick fram en del av den information jag ville ha och också hittade ett litet företag som säljer mönster på bevarade plagg från mitt område. Folkdanslagen var just inte till hjälp, eftersom jag inte var medlem. De verkar dessutom ofta fuska här nere, och utesluter vissa dräktdelar, och ändrar andra (undrar varför - jo visst, de köper från CW!). Man måste göra en ordentlig källforskning, och ta reda på hur de faktiskt gjorde när det begav sig, och inte hur folk tyckte att det skulle göras för att vara snyggare eller smidigare på 1900-talet. Har man som du ett genuint intresse för historiska kläder i botten är man nog mer inställd på att det ska bli helt rätt.

Om det ska handsys eller inte beror på hur autentisk du (eller i det här fallet, kunden) vill att den ska vara.

Vilken dräkt är det?
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons