Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-18, 00:09   #1
storasysterulrika storasysterulrika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 2
Question Total nybörjare

Jag är en fullständig nybörjare som vill börja med sömnad. Jag har under min skoltid aldrig riktigt lärt mig att sy och hatade syslöjd p.g.a. detta. Då jag flyttade till sverige först i trettonårsåldern var jag hopplöst efter i syslöjden. Min familj har alltid skrattat åt min totala okunskap i sömnad, men nu som fyrtioåring vill jag börja. Men jag är ingen som börjar halvhjärtat, vill ha allt som behövs snarast. Annars kommer jag att tröttna. Min fråga, vad bör man satsa på för symaskin. Jag kommer att skaffa mig både en vanlig (datoriserad eller mekanisk?) och en overlock. Min sammanlagda budget kommer att ligga runt 15000 plus minus några tusen. Jag vet att man bör ha en coverlock? p.g.a. täcksömmar? Jag vill definitivt ha möjlighet till täcksömmar (läste om mudd alt täcksömn), men frågan är hur omständigt allt blir? Jag har förstått att man helst ska ha flera olika maskiner, en vanlig, en overlock och en brodyr? Platsbrist har jag inte så det är inget problem. Brodyrmaskinen får vänta, men jag skulle vilja ha tips på bra nybörjarmaskiner både av overlock och datoriserad maskin. Jag är lite orolig att jag tar mig vatten över huvudet om jag tar en för avancerad maskin direkt, samtidigt har jag ingen lust att slänga ut dyra pengar och ändå inte har tillräckligt bra maskiner. Då är det bättre att lägga ut lite extra direkt, eller? Maximala inköpsgränsen är runt 20000, men då vill jag verkligen att det ska vara bra saker.Långt brev, men jag behöver verkligen hjälp i maskindjungeln.
Finns det några lätta böcker om sömnad, som inte skrämmer bort en novis? Min syster rekommenderade tidningen Handarbete?
storasysterulrika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-18, 00:46   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag rekommenderar dig varmt att använda en del av din "investeringsbudget" till en sykurs på ett studieförbund. Det finns många bra såna! Du hittar dem lätt på webben.

Sen köper du några böcker, finns flera på svenska, och klarar du engelska så fins det hur många som helst. De har bra bilder.
Har du 20 000 kr att använda bör du tänka på att det behövs många fler saker än själva symaskinen (-erna). Ett lite högre bord att klippa till på utan att få ont i ryggen är viktigt, du hade ju ingen platsbrist, och lampor...och förvaringsplats för alla sygrejor, hurtsar och garderober...mm

För att planera ditt syrum är min favoritbok den här:
http://www.amazon.com/Dream-Sewing-S.../dp/0935278419
Köp gärna den, massor av bra information! Finns här:
http://www.bokia.se/bok/978093527841...-ranney-black/

Mitt råd är att börja med en symaskin för ca 8-10 tusen. Då kan du få en jättebra maskin. Jag rekommenderar varmt att du handlar i en bra symaskinsbutik på din bostadsort, med motiveringen att det är värt den lilla extrakostnaden (jämfört med postorder) att dels få hjälp att köpa den maskin som är rätt för just DIG, du ska ju absolut provsy flera maskiner, och dels att du har någon nära du kan fråga sedan.
Är man nybörjare blir det frågor .
Är det en riktigt bra affär, som min favorit tex, Husqvarna, så ingår gratis kurs på köpet. (Det finns flera andra bra märken!)

Sen ska du investera i en massa tråd, sybehör och bra saxar mm. Titta hos Bibbi, som har reklam här på Sysidan, så finns en pdf med en massa grejor.
I böckerna kan du se vad du behöver.

Lägg sen undan resten av pengarna (5-6000kr), så kan du köpa en overlock sen efter ett tag, när du blivit varm i kläderna, då kommer du ha lättare att avgöra vad som passar dig. Till den behöver du också köpa massor av speciell overlockstråd.

Rekommenderar inte riktigt tidningen Handarbete till nybörjare, den har väldigt kort beskrivningar i bara text.
Köp ett bra mönster i en tygaffär istället, det ska vara just för nybörjare, där finns det bilder för varje moment. Fråga personalen om hjälp att hitta. Bor du långt från en tygaffär finns alla mönster att köpa på internet också, titta på länkarna här på Sysidan under mönster.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-18, 06:14   #3
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Hej

Tycker att du skall börja med att satsa smått.

Jag var förvisso stick/virk och broderkunning innan jag lärde mig själv att sy på maskin.

Valde bort syslöjd i skolan till förmån för träslöjd.

I 30- års åldern ville jag börja sy, fick min mammas gamla Singer från 1960-talet, enkel instruktion och går som en pärla. Älskar fortfarande denna maskin.

Har även flera nyare varianter, overlock...men tyvärr syr jag hellre på min gamla Singer, upplever flera av de andra som plastiga och att man inte kan sy i tjockare tyger.

Mitt förslag är att du köper en vanlig enkel maskin, gärna äldre, billig och stabil. Gillar du sedan att sy så köp en overlockmaskin

För att sy fina kläder behövs inte så fina/dyra maskiner.

Satsa gärna på en sykurs.

Lycka till och fråga gärna om du behöver hjälp
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-18, 06:38   #4
nano86 nano86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 57
Jag är en liten nybörjare (24 år). Hatade syslöjd fram tills gymnasiet då jag lyckades göra några vettiga saker iaf men nästan ingen klädsömnad alls.

Det som slår mig är att många av de dyra "digitala" (?) maskinerna med massor med sömmar aldrig används fullt ut. Det som används är just de vanliga sömmarna och knapphål (iaf av de flesta). Har själv den bästa av de riktigt billiga maskinerna. Det ända jag saknar på den är automatiskt knapphål och att den inte är köpt i närheten så jag kunde gått kurs och lärt mig just min maskin.

Overlock har jag ingen som helst använding för känner jag, klarar mig utmärkt på min maskin. Syr dock aldrig i stretch-material.

Hade jag pengar skulle jag aboslut gå en sy-kurs så har du råd med det så gör det, skadar aldrig att få tillfälle att verkligen lära sig sin maskin, knep och kanske lite mer om mönster av någon som verkligen kan.
nano86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-18, 09:37   #5
storasysterulrika storasysterulrika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 2
Tack för era snälla och snabba svar. Jag har verkligen, men jag kan erkänna att jag har en hel del saker, verktyg, som jag aldrig använder, men ändå köpte för jag trodde man behövde det. Så jag lyssnar på er och köper bara en vanlig först. Sykurs har jag absolut tänkt att gå och jag har även möjlighet att delta i ett symöte med duktiga och mindre duktiga deltagare. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska delta där.
Men vad är en vanlig symaskin? En datoriserad eller en mekanisk? Är denna symaskin värd sina pengar? Den har fått bäst i test av icakuriren. Verkar vara enkel att trä, vilket var ett av mina stora skräckupplevelser i skolslöjden. Denna verkar enkel, eller? Singer Curvy 8763 eller är det en mekanisk symaskin jag ska ha. Jag vet, det är säkert många dumma frågor och jag inser att jag måste gå och provsy, lyssna på den. Men det är skönt att kunna fråga här, i lugn och ro.

Tack på förhand
storasysterulrika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-18, 17:33   #6
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Hej

Vet inte hur den maskinen är som du tänkte dig. Googlade lite på den. Själv hade jag inte lagt 5000 kr på en maskin om jag var nybörjare. Hade hellre köpt en billigare först. Visar det sig sedan att du gillar att sy kan du investera i en dyrare.

I början räcker det med en maskin som har raksöm, zigzag, knapphål.

Men det är absolut en smaksak hur man vill göra, vet bara att på många maskiner finns det många sömmar man aldrig använder. trevligare att lägga pengarna på tyg etc.

Lycka till
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-18, 17:59   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är bättre att köpa en symaskin som bara kan lite grejer, dvs basic, men är kompentent på det. Allt lull-lull används väldigt sällan.

Elektronisk eller mekanisk är en smaksak vad man föredrar, men rent tekniskt så är mekaniska hållbarare och lättare+billigare att serva. Men om du föredrar elektronisk så ska det inte hindra dig.

Det är egentligen att provsy i en förstående sybutik där de svarar på dina frågor och inte är så pushig på symaskiner du inte behöver/vill ha.

overlock är bra att ha om man tänkt sy en massa i trikå för äkta overlock slår fejkoverlock (dvs trikåsömmar på vanlig symaskin) med många hästlängder. Men om du bara tänkt sy i vävda tyger behöver du inte overlock lika mycket då sicksacksömmen binder sömsmån lika bra, det är bara det professionella looken några är ute efter då för vävda tyger om man kör overlock där också.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-18, 19:19   #8
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Först behöver du fundera på vad det är du vill sy för att kunna bestämma vad för maskin. Säger som dom andra, har man inte sytt förut så ska du inte slänga ut pengarna på massa dyra maskuner. Börja med en bra begagnad som inte är så avancerad utan är en basis. Sen när du har sytt mycket o du känner att det är roligt o du vill kunna mera, då är det bättre satsa på en bättre. För tänk om du köper en dyr nu o sen inser du att du kanske inte tycker det är roligt eller om maskinen är för svår, har massa av funktioner som du aldrig kommer använda, då känns det inte så roligt. Samt helt rätt i att gå en kurs för det är inte alltid lätt med alla mönster o så...det tycker även en annan som är utbildad. Lycka till!
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-18, 19:39   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja det är bättre att köpa en symaskin som syr fina sömmar men intehar så många sömmar än en symaskin som krånglar och syr fula sömmar eller är mycket kräsen vad gäller rätt pressarfot, rätt tråd, rätt tyg, rätt mellanlägg...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons