Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-12-02, 21:52   #1
jossebell jossebell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 121
Talking Hjälp jag får inte köpa mera tyg

Eller storyn om separationsångest. Jag har köpt tyg på rea och utförsäljningar sedan mitten av 80-talet. Vissa tyger har man sytt upp men vissa har bara legat. Ibland för att jag tycker de är så fina att jag inte näns klippa i dem och ibland för att jag inte riktigt vet vad jag ska sy av det. Så för 3 år sedan så gjorde jag och min man en inventering hemma och samlade ihop alla tyger som låg lite här och där och det blev 4 fulla flyttkartonger. OJ! I ett svagt ögonblick där lovade jag så min man att inte köpa nytt tyg förrän jag åtminstone halverat "lagret". Jag syr och jag syr men det minskar nästan inte alls. Finns det någon där ute som är lika hopplös som jag på att hamstra tyger?
jossebell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-02, 21:59   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Du är inte alls ensam! Garderoberna sprängs. Men tyger jag inte tyckte om och gamla tyger tänkta till kläder har jag gett till Röda Korset här. De skickar vidare till ett kvinnofängelse i öststaterna där de själva får sy sina "muckarkläder". Jag fick ihop en sopsäck med tyger, och en med klädmönster som jag inte var intresserad av längre, knappar, dragkedjor mm, garner (jag kan inte sticka längre för dåliga händer). Det minskade ju men det märktes in sååå mycket men ibland får jag panik själv för jag vet ju inte vad jag har för tyger i gömmorna!
Det är ju en idë att få bort en del tyger för man ändrar ju smak med åren.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 08:16   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Här är en till med samma problem. Garderoben i förådet är proppfull. Jag rensade förra sommaren men det märks inte, dessutom saknar jag några tyger jag gjorde mig av med då. Nu vågar jag inte rensa men jag nåste väl ta en vända till och åtminstonde titta igenom vad som finns.

Får väl göra som en av syrrans kompisar. Hon fyller flyttkartonger (även annat än tyger) och skriver datumet de packades. Sen slänger hon, utan att titta, de med datum äldre än ett år som hon inte öppnat under den tiden. Hennes förråd är väldigt välstädat enligt syrran
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 09:42   #4
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Två flyttkartonger är väl inte så farligt...
Det är nog ungfär vad jag har också skulle jag tro. Men jag har satt ett köpstopp på mig själv som går ut på att tyg får köpas om det är till något speciellt projekt, som sedan ska påbörjas tämligen direkt. Inga "men det är ju så billigt" eller "Guuud så vackert" längre.
Har hört fler som har den där 1-årsregeln, men den låter otäck tycker jag! Jag rotar ofta fram gamla saker som jag inte rört på länge.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 10:19   #5
Kernen Kernen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 35
Jo, jag har också en garderob som knappt går att stänga. Ett hyllplan för sig till dom 24 kg siden jag lyckades få med mig från Thailand -99... varav kanske 4-5m är använt. Mitt "problem" är att jag köper 1-2 m av allt och sen syr ett barnplagg där det sällan går åt mer än 40 - 60cm. Och resten hamnar i garderoben. Nu har jag iallafall äntligen lyckats rensa ut bitar som faktiskt inte ens räcker till dock-kläder. Försöker följa regeln: Använd upp två tyger ur garderoben innan jag köper ett nytt. Funkade ett helt år - tills jag hamnade på symässan..
Kernen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 12:26   #6
martina martina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
jag har aldrig dåligt samvete när jag shoppar billiga tyger. Det är så vansinnigt dyrt att köpa i vanliga affärer. Jag blir oftast inspirerad av att sitta och kombinera knappar och tyger och grejjor som jag köpt. Det är väldigt sällan som jag först bestämmer en grej jag vill sy och sen går och hittar precis rätt tyg... hurra för stora stökiga inspirerande tygförråd tycker jag
martina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 12:56   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Ja, inte ska tygförrådet vara för litet! Det är ju härligt att kunna gå och rota fram något i gömmorna när man får en bra ide!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 14:53   #8
katta katta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 203
Jag är snarare avundsjuk på alla er med stora förråd! Jag har inte plats för något sådant eftersom vi bor i en studentlägenhet med ytterst begränsat förvaringsutrymme. Jag förvarar alla mina tyger i en liten plastback. Därför köper jag inte heller så mycket som jag skulle vilja... Kanske borde jag rensa ur någon av sänglådorna och ha till tyg? Det var nog en bra idé
katta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 16:46   #9
Alissa Alissa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 153
Jag skulle aldrig kunna ge mig själv köpstopp när det gäller tyger, sytillbehör, fina mönster osv.
Det är ju mitt största intresse, och jag tycker det är så härligt att bara kunna leta upp något när jag känner mig insprerad =).
Just nu har jag ca 300 meter tyg hemma (varav ca 100 meter fleecetyg).
Jag köper en hel del tyg från USA, och just fleece finns ju i så enormt mycket roligare mönster än vad det gör här hemme.
Som tur är så har min man inget emot mitt något utrymmeskrävande intresse, utan ser det snarare som en utmaning att hitta på nya sätt att förvara allt, för plats, det tar det.

/Annelie
Alissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 17:11   #10
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Blir det inte dyr frakt med fleecen? De jag beställer tyg från brukar skicka i priority envelopes och det går väl cirka 7 yard i dom och fleecen måste väl fylla upp mycket mer än tyg. Var brukar du beställa från?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 17:18   #11
Alissa Alissa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 153
Sist jag köpte fleece beställde jag från en säljare som heter "mybeatifultwins" på E´bay.
Då köpte jag 16 yard fleece och frakten gick på ca 30 dollar (ca 200:-).
Totalt inkl frakt betalade jag 102 dollar.

/Annelie
Alissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-03, 21:30   #12
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Tänk om jag också hade 100m fleece liggande Eller åtminstone några meter olika joggingtyger. Tycker det är jättesvårt att hitta roliga såna Och det är ju så användbart till dagisbarn!

Däremot skulle det aldrig falla mig in att kasta tyg! Det ligger så bra så bra... Köpte en gång ett svindyrt kritstrecksrandigt ulltyg, som jag tänkte sy kjol och kavaj av. Det blev såklart liggande, men efter en 10 år så där sydde jag byxor och kavaj till min mamma (som blev positivt överraskad). Sen blev kritstreck trendigt igen och tanten blev modern

Ha det bra!
//Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-23, 22:16   #13
kemikaliebarn kemikaliebarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 2
Vet någon en bra hemsida man kan beställa tyg från?
kemikaliebarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-24, 10:46   #14
Doris Doris är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 193
God Jul!
Hej
vill du ha tyg från Sverige eller USA?
Det finns flera bra adresser här på sysidan.
Om du inte hittar något bra så hör av dej igen
Tyg mår man bra av mycket tyg och ännu mera tyg.
Doris
Doris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-24, 20:16   #15
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Här är en sida jag varit inne på, har inte beställt där i från än men "pratat" en del via e-mejl och hon verkar bra. Hennes tyger är jättefina, har köpt några i sverige och det var mycket bra kvalité på. Pris skillnaden inklusive porto blir inte så stor, d v s inte billigt, men hon har mycket att välja på vilket jag tycker är bra.

http://www.michas-stoffecke.de/

Det är en tysk sida men hon är duktig på norska.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons