Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-09-16, 15:12   #1
Annamors Annamors är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 78
Plastgranulat,var köpa?

Har sytt dummies till mina vänner i hundgruppen. Beställde plastgranulat på Swelogent, till fyllning. de har tidigare haft det i sitt sortimement.
Ve och fasa... de har slutat sälja plastgranulat. Har letat på nätet, finns att köpa små, dyra förpackningar på panduro och stoff och stil....
Finns det någon här på sysidan som har ett tips på var man kan köpa större förpackning, till hyfsat pris?
Annamors är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 21:25   #2
Annamors Annamors är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 78
Diskmaskinsrengöring?

Verkar vara svårt att hitta plastgranulat. Jag har fortsatt letandet på nätet, men hittar bara att det används som råvara inom industrin och inte kan köpas av oss småkonsumenter.
Har dock hittat en intressant tråd,där plastgranulat används som rengöringg för stora diskmaskiner (blästras). Går inte att utläsa storleken på granulatet .Finns att köpa i 10-20 liters hinkar.
Finns det någon som har sett hur granulatet ser ut? Tänker på storlek och form på kornen. Kan det vara något, som går att använda till stoppning?
Annamors är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 06:55   #3
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Stof och stil har något som heter "kulfyllning"
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 06:57   #4
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
De granulat som används vid maskindiskning är hårda, de far runt i maskinen med vattnet och bearbetar smutsen/resterna mekaniskt.
Har inte jobbat i storkök på många år menskulle nog inte använda dem som fyllning.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 20:38   #5
Annamors Annamors är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 78
Tack för att du engagerar dig Karin!
Kommer du ihåg hur granulatet såg ut? Var det vasst eller runda kulor med platt ovan och undersida, som jag hoppas att det är.
Skälet till att jag vill ha plastgranulat i dummierna är att det flyter, samt att det har en viss tyngd.
Annamors är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 08:08   #6
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Det som stoff och stil har har jag för mig är små runda kulor, att användas till sittsäckar, mjuka djur etc.
Diskmaskins granulaten vill jag minnas att de inte flöt, men jag kommer inte ihåg formen på dem
Jag skall ut på stof och stil idag så jag återkommer i ämnet i kväll
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 16:47   #7
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Dom plastgranuler som vi har till diskmaskinen på jobbet är rätt små. Typ två*två mm Hårda blåa
Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-19, 07:11   #8
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Granuler till diskmaskinen flyter inte. Påminner om "indian/grönlands-pärlor" som är i glas men graulerna är i någon slags hård tung plast.
Granuler till diskmaskinen är JÄTTEDYRA priset ligger kring 5000kr/20 kg som är en hink. Tror inte man kan hitta billigare som privatperson. Satsa på stoff&stil:s och kanske fyll med lite sand också för att få tyngd.
Sen har du väl ett vattentätt tyg också så att dummisarna inte blir vattenfyllda och sjunker.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-19, 13:46   #9
Annamors Annamors är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 78
Tack för era svar, verkar inte som diskmaskinsgranulat var rätt spår, huva vilket pris förresten! Stoff och stil är kanske det bästa hittils, men ganska små förpackningar gör att det blir rätt dyrt...
Har klurat ut en lösning som får duga, Hade sparat en skiva av typ plastfoam, klippte den i småbitar, den flyter. Hade också en påse soft airgun kulor liggande, gav tyngden. samt lite frigolitkulor och det jag hade kvar av plastgranulatet. Blandade olika, beroende på storleken/tyngden på dummisarna. Provade om de flöt - javisst gjorde de!
Hoppas nu att hundkompisarna är nöjda med resultatet...

Om någon hittar plastgranulat någonstans är jag jätteglad om ni tipsar, fick stora blåsor av saxen, när jag klippte plastfoamen...
Annamors är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-19, 14:49   #10
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Bra att du hittade en lösning.
Jag kom att tänka på att förr hade dom fetvadd i flytvästar. Kanske det kan vara något? Apoteket hade sånt förr, kanske dom har det nu också.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons