Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-06, 19:24   #1
brunett91 brunett91 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 6
Hjälp en okunnnig

Jag har hittat en balklänning som jag funderar på att beställa. Jag frågade vilket typ det var och fick svaret : "its jersey so not like spandex but strecthy" . Så nu är min frågan, var är jersey, och vad är det för skillnad på jersey och spandex?

Här har ni klänningen på bild iafll ni är intersserade: https://www.promdressshop.com/Prom-D...mme-15009.aspx

Svara snarats tack!
brunett91 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 20:14   #2
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Först vill jag säga ett det var en underbar klänning du valt.

Tror att du kan använda många olika tyger med stretch t.ex så vet jag att det finns något som heter stretch satin som jag tror hade passat.

jag själv har sytt balklänning i stretchsatin men även i jersey, paljett tyg. har även sytt i baddräktstyg men då använde jag avigsidan ut för att det inte skulle bli så glansigt.

En försök till förklaring:

Spandex
Ett syntetmaterial, kallas ofta elastan i Europa. Under 80-talet ofta använt som material i scenkläder, "spandexbyxor", inom hårdrocken. Används även i t.ex. baddräkter. Oftast ganska glansigt.



Jersey är ett stretchigt tyg finns många varianter såsom single jersey, interlook jersey och paljett tyg m.fl.


hoppas jag kunde vara till någon hjälp

lycka till med den fina klänningen
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 20:52   #3
brunett91 brunett91 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 6
Okej! Ja, tack så mycket, svaren hjälpte mig finfint.

Tror du missuppfattade mig, jag ska inte sy den, kanske köpa den

Du låter skicklig och kunnig. Av att döma bilden, skulle du kunna sy upp en lika dan?
brunett91 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 07:13   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
vanligaste jerseyn är t-shirt. då är det singeljersey.

dubbelstickad jersey är likadan på båda sidorna.

det finns i många olika kvalitéer och sånt, så allt ser inte som dassiga t-shirten.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 22:26   #5
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Tunnaste kvalite, nästan genomskinligt jersey

Jag tycker det ser ut att klänningen är sytt i tunnaste jersey(t-skirt). Den har inget glans. Den övre delen är sytt i polyestersatin, utan stretchfunktion. Den ser ut att vara väldigt stel över byst, och band är formsydda. Därför den bedömningen. Det är väldigt svårt att få axelband så fina på stretchtyg. Jo, det går bra att sy själv. Jag skulle välja att sy först en tajt underklänning och på den forma rynkad, lika tajt tunnt chiffong. Det ser ut att finnas veck i nedre delen av klänningen mitt bak. Den plisseringen kan man stryka dit med hjälp av stärkelsespray på chiffongen. Jersey går också bra om du hittar tunnt tyg. Det som kan vara nackdelen med det tyget är att det lätt blir hål i den när man syr. Den faller inte lika fint som chiffongen och att stryka veck på det tyget tror inte jag blir så fint resultat som på chiffong. Givetvis kan andra tyger också gå bra att använda.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons