Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-05, 10:27   #1
Naimiez Naimiez är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 21
Question Kjolhjälp

Förstår ni detta mönster? http://iwillfavouryou.se/1201535803_...jolmnster.html

Jag vill sy en sådanhär kjol i icke streckigt tyg, tror ni det blir bra? En dragkedja i sidan....

http://preview.tradera.com/375/66461375_1.jpg
Lånad bild från Tradera ;-)
Naimiez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 12:20   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Tyvärr vill inte bilden visas för mig, bara texten, i den första länken. Så därför hängde jag inte riktigt med.

Men den andra bilden ... Den är ju en rektangel som är ihoprynkad med resår i överkant. (Eller en framstyckesrektangel + en bakstyckesrektangel.)
Även om du gör den i ostretchigt tyg behöver du inte något blixtlås.

Eventuellt är den även lite utställd i sidorna.

Ta så mycket tyg i överkant så att rumpan går igenom så du kan klä på/av dig den. Sätt i en resår. Klar.

Det lodräta tänket inkluderar kjollängd, resårtunnel och fåll.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 12:32   #3
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Helcirkelkjolen

Du ritar ett T, utgå från punkten där det lodrätta linjen möter den vågräta. Mät 11,5 cm (dessa mått är ju inte dina utan du får göra egna) från den punkten ut åt höger,vänster och rakt ned. Förbind dessa punkter (inte med raka streck utan svagt rundade) Detta är halva din midja!!

Mät sedan den färdiga kjollängden (som du vill ha den) från denna midjelinjen på samma sätt som ovan och förbind även dessa punkter lätt rundade (Detta är nederkanten på din tänkta kjol.

Använd formeln i mönstret för att få fram ditt egna midjemått.

Tips: Öva först på att göra ett pyttemönster i ett block innan du gör det på riktigt så du får in tänket. Hör gärna av dej till mej om du behöver ytterligare förklaring.

Den gröna kjolen är inte samma sorts kjol som den i beskrivningen, men det har du nog förstått vid detta laget, eller hur?

Lycka till Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-22, 09:51   #4
anna_rispan anna_rispan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 63
Åh!! Perfekt! Vilken tur jag har som hittar detta inlägg precis när jag gett upp hoppet om att lyckas få tag/fått sytt en sådan kjol till nästa helg. Nu är det jag som susar ner till tygaffären.

anna_rispan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 19:13   #5
Lizah Lizah är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 14
Såna kjolar är jättefina och enkla att göra, fast jag förstod inte beskrivningen men jag syr en sån i skolan nu så jag vet hur den är. Bilden visas inte för mig men den blir i alla fall väldigt vid. Jag älskar den. så lycka till!!
Lizah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-17, 18:49   #6
anna_rispan anna_rispan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 63
Ja jag lyckades sy den och jag gillar den. Jag vill nu sy en underkjol till den men till den så tänker jag dela upp tyget i våder istället. Det gör mig inget om det blir flera sömmar på en underkjol.
anna_rispan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons